Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-163/12/PK
z 4 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-163/12/PK
Data
2012.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
eksport pośredni
stawka


Istota interpretacji
rozpoznanie transakcji za eksportu pośredni oraz zastosowanie dla tego eksportu odpowiedniej stawki podatku



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2012r. (data wpływu 4 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie rozpoznania transakcji za eksportu pośredni oraz zastosowanie dla tego eksportu odpowiedniej stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie rozpoznania transakcji za eksportu pośredni oraz zastosowanie dla tego eksportu odpowiedniej stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany, jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest między innymi sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek, sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli. Samochody nabywa od swoich kontrahentów w celu ich dalszej odsprzedaży. Klientami Wnioskodawcy są osoby prowadzące jak i nie prowadzące działalność gospodarczą.

Zdarza się także, iż sprzedaje samochody osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, którzy mają miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej zwanych dalej obcokrajowcami.

W dniu w którym sprzedaje samochód obcokrajowcowi wystawia fakturę z tytułu tej sprzedaży i wraz z samochodem wydaje ją temu obcokrajowcowi, który wyjeżdża tym samochodem do własnego kraju (np. Białoruś, Ukraina). To obcokrajowiec jest osobą która dokonuje wywozu tego samochodu z terytorium kraju poza terytorium unii europejskiej, potwierdzając jednocześnie wywóz tego samochodu w urzędzie celnym, określonym w przepisach celnych.

Następnie w zależności od tego czy Wnioskodawca posiada przed upływem odpowiednich terminów stosowne dokumenty potwierdzające wywóz samochodu poza terytorium Unii Europejskiej czy też nie posiada, stosuje odpowiednie stawki podatku VAT w stosunku do tej dostawy, a szczegóły w tym zakresie przedstawia poniżej.

Jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, składanej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy (sprzedaży tego samochodu) obcokrajowcowi, posiada wydruk komunikatu elektronicznego IE-599, dokumentującego wywóz tego samochodu poza terytorium Unii Europejskiej przez obcokrajowca, to do dostawy tej stosuje stawkę podatku w wysokości 0%. Z treści tego komunikatu wynika tożsamość towaru (samochodu) będącego przedmiotem dostawy (wywozu.

W przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w zdaniu poprzednim Wnioskodawca nie posiada tego wydruku, nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 34, poz. 535) zwanej dalej ustawą a gdy powyższy wydruk komunikatu otrzyma po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy tego samochodu obcokrajowcowi ale przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy, stosuje do tej dostawy stawkę podatku 0% w tym następnym okresie rozliczeniowym.

W przypadku gdy nie otrzyma wydruku komunikatu elektronicznego IE-599 przed upływem terminów wskazanych w zdaniach poprzednich, stosuje wtedy do tej dostawy stawkę właściwą dla dostawy tego samochodu w kraju, a dopiero później gdy otrzyma stosowny wydruk dokumentu, koryguje podatek należny w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten wydruk.

W związku z powyższym zadano pytania:

  1. Czy sprzedaż samochodu nabytego w celu jego dalszej odsprzedaży, osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, mającej miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, która dokonuje wywozu tego samochodu z terytorium kraju (Polski) poza terytorium Unii Europejskiej (np. Białoruś, Ukraina), potwierdzonego przez urząd celny określony w przepisach celnych jest eksportem towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. b ustawy...
  2. Czy generowany przez system ECS komunikat elektroniczny IE-599 (wydruk tego komunikatu elektronicznego) stanowi na użytek podatku od towarów i usług wystarczające potwierdzenie dokonania wywozu towaru przez nabywcę, posiadającego miejsce zamieszkania poza terytorium unii europejskiej, upoważniające do zastosowania przez dostawcę stawki podatkowej w wysokości 0%...

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Dostawa towaru (sprzedaż samochodu) osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, mającej miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, która to osoba dokonuje potwierdzonego przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towaru (samochodu) z terytorium kraju poza terytorium unii europejskiej jest eksportem towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy, jeżeli wywóz jest dokonywany przez:

  • dostawcę lub na jego rzecz,
  • nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.

Zatem aby w ogóle mówić o transakcji eksportowej, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • musi nastąpić wywóz towarów z terytorium polski poza terytorium unii europejskiej,
  • wywóz powinien nastąpić w ramach transakcji dostawy towarów (czyli w ramach przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel),
  • wywóz ten powinien zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych,
  • wywóz ten powinien być zrealizowany przez dostawcę (lub na jego rzecz) ewentualnie przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium polski (albo na jego rzecz).

W myśl natomiast art. 15 ust. 2 szóstej dyrektywy rady z dnia 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej, ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG) Dz. Urz. UE. L z 1977 roku Nr. 145 ooz.1 - zwolnienie podatku stosuje się wobec każdej dostawy wysyłanej lub transportowanej do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza wspólnotą.

W sytuacji rozbieżności brzmienia przepisu krajowego i wspólnotowego zachodzi konieczność przyznania prymatu regulacji europejskiej, a w konsekwencji uznać trzeba, że jako eksport towarów rozumieć należy czynności dostawy opisane w art. 15 ust. 2 szóstej dyrektywy, a więc każdą dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych poza wspólnotę.

W przypadku eksportu towarów (w tym samochodu), Sprzedający stosuje dla tej transakcji stawkę podatku VAT w wysokości 0%, pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany miesiąc (miesiąc w którym Sprzedawca dokonał dostawy tego towaru), Sprzedawca otrzymał dokument potwierdzający wywóz tego towaru poza granicę Unii Europejskiej. Jeżeli jednak przed upływem terminu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, Sprzedawca towaru nie otrzymał kopii dokumentu potwierdzającego wywóz tego towaru przez nabywcę poza granice Unii Europejskiej, to nie wykazuje tej dostawy w deklaracji VAT za ten okres, lecz w rozliczeniu za okres następny, stosując przy tym stawkę podatku VAT 0%, jeżeli otrzymał on dokument potwierdzający wywóz towaru (samochodu) poza terytorium Unii Europejskiej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej VAT za ten następny okres lub stosuje stawkę właściwą dla dostawy tego towaru (samochodu) na terytorium kraju, jeżeli nie posiada on w wyżej wymienionych terminach do złożenia deklaracji stosownych dokumentów (art. 41 ust. 7, ust. 11 ustawy). Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez tego sprzedawcę, dokumentu (potwierdzającego wywóz tego towaru poza terytorium Unii Europejskiej w późniejszym terminie niż to wynika z art. 41 ust. 6, ust. 7 ustawy, upoważnia Sprzedawcę do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym sprzedawca otrzymał ten dokument. Obowiązek podatkowy w podatku VAT, w eksporcie towarów powstaje zasadniczo w dniu wystawienia faktury, dokumentującej dostawę towaru (samochodu), nie później jednak niż w siódmym dniu ucząc od dnia wydania towaru (samochodu) - art. 19 ust. 4 ustawy.

Ad. 2

Wydruk komunikatu elektronicznego IE-599 stanowi na użytek podatku od towarów i usług wystarczające potwierdzenie dokonania wywozu towaru poza terytorium Unii Europejskiej, przez nabywcę mającego miejsce zamieszkania (siedzibę) poza terytorium kraju, upoważniające Sprzedawcę wywożonego towaru do zastosowania stawki podatku VAT 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 11 ustawy, aby sprzedawca (podatnik) mógł zastosować w eksporcie towarów stawkę podatku 0%, musi w odpowiednim terminie posiadać kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdzi wywóz towaru poza terytorium unii europejskiej. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Użyty w powyższym przepisie termin „kopia” odnosi się nie tylko do dokumentów sporządzonych tradycyjnie w formie pisemnej (dokument SAD) ale również odnosi się do dokumentów w postaci zapisu elektronicznego. Wprowadzenie tej formy zapisu danych jest konsekwencją realizacji przepisów RWKC. Nadmienić bowiem należy, że zgodnie z postanowieniem nowelizacji do tegoż rozporządzenia (rozporządzenie Komisji (WE) nr. 1875/2006 z dnia 18 grudnia 2006r. zmieniającego RWKC (Dz. U. UE. L z dnia 19 grudnia 2006r.), organy celne zostały zobowiązane do zastąpienia w procedurze wywozu, uszlachetniania biernego oraz powrotnego wywozu, obecnej procedury z zastosowaniem dokumentów w formie papierowej procedurą elektroniczną wymiany danych.

W celu realizacji norm wspólnotowych w Polsce z dniem 31 sierpnia 2007r. uruchomiono system kontroli eksportu (ECS) - system ten pozwolił na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez zgłaszającego/eksportera zarówno w urzędzie celnym wywozu jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia i opiera się na dokumentach elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi a podmiotami dokonującymi zgłoszeń celnych. Od dnia 31 sierpnia 2007r. zgłoszenia celne mogą mieć formę dokumentu papierowego lub elektronicznego i każda z tych dwóch form dokumentu jest równorzędna. Elektroniczna forma potwierdzenia dokonanych zgłoszeń celnych następuje w formie komunikatu IE-599 (zapis w postaci pliku w formacie XML). To właśnie komunikat IE-599 jest dokumentem równorzędnym dla dotychczas stosowanej formy papierowej dokumentów SAD. Jest on podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, zaś uzyskanie komunikatu IE-599 wiąże się z koniecznością rejestracji w tymże systemie

Użyty w powyższym przepisie (art. 41. ust. 11) ustawy termin „kopia” nie został zdefiniowany ani na potrzeby tego artykułu ani w przepisach prawa podatkowego i celnego.

Skoro zatem w systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium wspólnoty odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599 podpisywanego przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, to jego kopię może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który by wiernie odzwierciedlał treść oryginału.

Stanowisko takie potwierdził wyrok naczelnego sądu administracyjnego z dnia 2010-05-25 (I FSK 953/09) a mianowicie:

Skoro w systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium wspólnoty odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599, podpisanego przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, który to komunikat dokumentuje czynność łatwą przez organy celne do zweryfikowania, to jego kopię może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który by wiernie odzwierciedlał treść oryginału.

Treść przepisów ustawy nie sprzeciwia się temu, aby był to również dokument zapisany w formie elektronicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.

Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej i na niego wystawione są dokumenty eksportowe jako zgłaszającego towar do odprawy celnej - stanowi, tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Co istotne z punktu widzenia niniejszej sprawy ani ww. definicja, ani też żaden inny przepis nie wyklucza z pojęcia eksportu wywozu towarów dokonywanych na rzecz osoby fizycznej. W konsekwencji opisana we wniosku transakcja nie może zostać wykluczona z pojęcia eksportu tylko z tego powodu, że nabywcą jest osoba fizyczna zamieszkująca poza granicami Unii Europejskiej.

Na mocy art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 ustawy.

Analiza przywołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje w chwili wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy). W ustawie przewidziano jednak odstępstwo od tej reguły, mianowicie w sytuacji, gdy sprzedaż powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru. Mając na uwadze, że eksport podlega dokumentowaniem fakturą VAT obowiązek podatkowy z tytułu eksportu powstanie z chwilą jej wystawienia jednak nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru w sytuacji gdyby faktura do tego dnia nie została wystawiona.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a i b, stawka podatku wynosi 0% - art. 41 ust. 4 i 11 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy).

Stosownie do dyspozycji ust. 9 ww. artykułu, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Według treści ust. 11 tego artykułu, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. (…)

Z przytoczonych przepisów wynika zatem uwarunkowanie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% przy eksporcie od potwierdzenia przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Jak wskazuje powyższy przepis, aby podatnik miał prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 0% do eksportu pośredniego towarów, przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, musi posiadać kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Dokument, jakim Zainteresowany powinien posłużyć się dla wykazania dokonania eksportu pośredniego winien tę okoliczność jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać. Powinien on, zatem posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny i potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Wnioskodawca poinformował, iż będzie w posiadaniu otrzymanego od eksportera (nabywcy towarów) wydruku komunikatu IE-599 dotyczącego wywozu samochodu poza terytorium Unii Europejskiej przez nabywcę (eksportera).

W niniejszej sprawie podstawową kwestią jest zatem ustalenie, co należy uznać za kopię komunikatu IE-599, w szczególności, czy kopią taką może być otrzymany wydruk komunikatu IE-599 lub też komunikat ten przesłany do Wnioskodawcy drogą elektroniczną.

Przepis art. 41 ust. 11 ustawy, posługuje się zwrotem „kopię dokumentu” i jednocześnie wskazuje, że chodzi o dokument, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Nie ulega wątpliwości, że komunikat IE 599 jest dokumentem elektronicznym. Ustalić należy zatem, w jakiej formie występować może kopia dokumentu, o której mowa w ww. przepisie prawa podatkowego.

Termin „kopia” nie został zdefiniowany ani na potrzeby art. 41 ust. 11 ustawy, ani w innych przepisach prawa podatkowego i celnego.

Zgodnie z definicją słownikową, „kopia” określana jest jako to, co jest dokładnym powtórzeniem, odtworzeniem oryginału (Słownik Języka Polskiego PWN, W-wa 2005 r., str. 361).

W dalszych rozważaniach należy wziąć pod uwagę cel uruchomienia Systemu Kontroli Eksportu (ECS). System ten pozwolił na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez zgłaszającego/eksportera, zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia i opiera się na obiegu komunikatów elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi a podmiotami dokonującymi zgłoszeń celnych.

W myśl założeń ECS ma zapewnić elektroniczną wymianę komunikatów pomiędzy urzędami celnymi krajów UE w celu zautomatyzowania procedur administracyjnych, co umożliwi w konsekwencji potwierdzenie wywozu dla eksporterów i organów podatkowych za pomocą elektronicznych komunikatów. System ten obejmuje również wymianę określonych elektronicznych komunikatów pomiędzy przedsiębiorcą a urzędami celnymi. Ma on zapewnić przy tym m.in.: przyspieszenie odpraw celnych eksportowych, docelowo bez konieczności przedkładania zgłoszeń wywozowych w formie pisemnej, poprawę obiegu dokumentów w urzędach celnych, przyspieszenie odpraw wywozowych w procedurze uproszczonej, elektroniczne potwierdzenie o wystąpieniu towarów z obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej (zamiast karty 3 SAD), uzyskanie przez zgłaszającego bieżącej informacji o rozpoczęciu i zakończeniu poszczególnych etapów operacji wywozowej.

Ta alternatywna (elektroniczna) forma potwierdzania dokonanych zgłoszeń celnych następuje w formie komunikatu IE-599 wydawanego eksporterowi. To właśnie ten dokument, zapisany w postaci pliku w formacie xml, jest dokumentem równorzędnym dla dotychczas stosowanej formy papierowej dokumentów SAD. Jest on podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, zaś uzyskanie komunikatu IE-599 wiąże się z koniecznością rejestracji w tymże systemie.

Mając na uwadze powyższe, przy definiowaniu terminu „kopia” nie sposób pominąć założeń systemu VAT oraz regulacji celnych w tym zakresie. Definicja ta winna, zatem uwzględniać również specyfikę systemu ECS, tj. szybką i prostą procedurę oraz sprawny i przejrzysty system weryfikacji danych.

Skoro zatem w systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599, podpisywanego przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych (który to komunikat dokumentuje czynność łatwą do zweryfikowania przez organy celne), to jego kopie może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który by wiernie odzwierciedlał treść oryginału. Może to być zatem wydruk czy komunikat IE-599 w formacie elektronicznym.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie otrzymany przez Wnioskodawcę wydruki komunikat IE-599, przesłany od nabywcy lub podmiotu działającego w jego imieniu, będzie wiarygodną kopią dokumentu, o którym mowa w art. 41 ust. 11 ustawy i uprawni go do zastosowania 0% stawki podatku VAT z tytułu pośredniego eksportu towarów.

Zatem Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% dla dokonanego eksportu w deklaracji za okres rozliczeniowy w którym dokonał tego eksportu (powstał obowiązek podatkowy) w sytuacji otrzymania ww. wydruku komunikat IE-599 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Ewentualnie Wnioskodawca będzie uprawniony do wykazania tego eksportu ze stawką 0% w deklaracji za okres następujący po okresie w którym dokonał eksportu w sytuacji otrzymania ww. komunikatu pomiędzy terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy w którym nastąpił eksport a terminem do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy następujący po okresie rozliczeniowym w którym nastąpił eksport. Jeżeli Wnioskodawca nie otrzyma wydruku komunikatu IE-599 przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy następujący po okres rozliczeniowy w którym nastąpił eksport wykazuje tą sprzedaż ze stawką krajową oraz zachowuje prawo do dokonanie korekty tego podatku okresie rozliczeniowym w którym otrzyma wydruk komunikatu IE-599.

Podsumowując:

  • wywóz samochodu z terytorium Unii Europejskiej, w ramach dostawy, przez nabywcę będącym osobą fizyczną stanowi eksport pośredni,
  • wydruk komunikatu IE-599 stanowi dowód potwierdzający dokonanie eksportu
  • otrzymanie wydruku komunikatu IE-599 upoważnia Wnioskodawcę do zastosowania stawki 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj