Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1502/14/AK
z 24 marca 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 grudnia 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 grudnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koszty związane z organizacją i przeprowadzeniem Programu podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 grudnia 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koszty związane z organizacją i przeprowadzeniem Programu podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 17 lutego 2015 r. Znak: IBPB II/1/415-1015/14/BJ, IBPBI/2/423-1502/14/AK wezwano do ich uzupełnienia.
We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
1.Postanowienia ogólne
1.Organizatorem Programu … (dalej: Program) jest Spółka (dalej Organizator).
2.Program trwa w okresie od 01/11/2014 do 01/03/2015. Program może też być odwołany przed wskazanym terminem - odwołanie może nastąpić przez publikację na stronie internetowej.
3.Program organizowany jest na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
4.Udział w Programie jest dobrowolny, a Uczestnik biorący w nim udział oświadcza, że zapoznał się z niniejszym Regulaminem i wyraża zgodę na jego postanowienia.
5.Definicje pojęć użytych w niniejszym Regulaminie:
Klient - osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą, która zawarła z Organizatorem umowę pożyczki;
Nagroda – Tablet …
Umowa Pożyczki - umowa, na podstawie której Organizator udzielił Klientowi odpłatnej pożyczki w kwocie nie mniejszej niż 2000 złotych netto, spłacanej w ciągu minimum 36 miesięcy-tj. Klient otrzymał na wskazany rachunek kwotę 2000 złotych i spłaca pożyczkę w co najmniej 36 miesięcznych ratach.
2.Warunki uczestnictwa
- Uczestnikami Programu mogą być Klienci, którzy zawarli w okresie obowiązywania Programu z Organizatorem Umowę Pożyczki i od niej nie odstąpili, oraz którzy otrzymali od Organizatora zaproszenie do udziału w konkursie w formie listu tradycyjnego lub wiadomości tekstowej.
- Odstąpienie od umowy przez Klienta powoduje utratę prawa do udziału w Programie i utratę wszelkich przywilejów.
- Uczestnik otrzyma nagrodę pod warunkiem wykonania zadania polegającego na:
- Zawarciu z Organizatorem Umowy Pożyczki w okresie obowiązywania Programu
- Kwota pożyczki wynosi nie mniej niż 2.000 złotych netto tj. Klient otrzyma na wskazany rachunek bankowy kwotę minimum 2.000 złotych;
- Spłacie przez Uczestnika w terminie co najmniej pierwszej raty pożyczki tj. zgodnie Harmonogramem Spłat lub wcześniej;
- Wyrażeniu zgody na otrzymywanie informacji handlowych o produktach oferowanych przez Organizatora drogą elektroniczną i telefoniczną;
- Organizator prowadzi ewidencje przyznanych nagród.
- W przypadku gdy uczestnikiem sprzedaży promocyjnej jest osoba fizyczna, która dokonuje nabycia premiowanych towarów lub usług na potrzeby prywatne (tj. poza działalnością gospodarczą), wartość otrzymanej nagrody (premii) stanowi u niej przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 updof). Przychód, o którym mowa, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza 760 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 updof).
- Organizator zastrzega sobie prawo wykluczenia z udziału w Programie Uczestnika, który swoim zachowaniem naraża Organizatora na szkodę (np. rozpowszechnianie nieprawdziwych, szkodzących interesom Organizatora informacji).
3.Nagrody
- Każdy Uczestnik może uzyskać tylko jedną nagrodę, niezależnie od ilości zawartych Umów Pożyczek.
- Nagrody będą wysłane za pośrednictwem dystrybutora Nagród na adres zamieszkania Uczestnika wskazany w Umowie.
- Nagrody będą wysyłane w terminie do 60 dni o chwili spełnienia warunków otrzymania nagrody.
- Uczestnik zobowiązany jest potwierdzić osobie doręczającej przesyłkę:
- otrzymanie Nagrody poprzez pokwitowanie odbioru przesyłki kurierskiej;
- po otwarciu i zbadaniu przesyłki - brak uszkodzenia Nagrody;
- Nagrody nieodebrane przez Uczestników Programu przepadają.
- Nagrody nie podlegają wymianie na gotówkę lub inne nagrody.
- Ewentualny podatek związany Nagrodą obciążał będzie wyłącznie Uczestnika, który ją otrzymał.
4.Postępowanie reklamacyjne
- Reklamacje, co do przebiegu Programu mogą być zgłaszane w okresie obowiązywania Programu i dwóch tygodni od daty jego zakończenia (lub odwołania) pisemnie na adres Organizatora z dopiskiem „…” lub drogą e-mailową na adres … O zachowaniu terminu składania reklamacji decyduje data dotarcia reklamacji pod adres Organizatora. Reklamacje zgłoszone po tym terminie mogą nie być uwzględniane.
- Prawo złożenia reklamacji co do przebiegu Programu przysługuje jedynie jego Uczestnikom.
- Pisemna reklamacja co do przebiegu Programu powinna zawierać imię, nazwisko, numer Umowy Pożyczki, dokładny adres Uczestnika, jak również dokładny opis reklamacji.
- Reklamacje co do przebiegu Programu rozpatrywane będą przez Organizatora w terminie 14 dni od dnia doręczenia Organizatorowi.
- Decyzja Organizatora w przedmiocie reklamacji co do przebiegu Programu jest ostateczna. Uczestnik o rozstrzygnięciu reklamacji zostanie powiadomiony niezwłocznie od daty rozpatrzenia reklamacji.
- Stroną, do której można zgłosić reklamację jakościową produktu /Nagrody/jest tylko i wyłącznie producent lub wskazany przez niego dystrybutor. Informacje dotyczące sposobu realizacji reklamacji dotyczących jakości Nagród Uczestnicy otrzymają od Organizatora pod numerem telefonu … lub adresem …
5.Postanowienia końcowe
- Zasady prowadzenia Programu określa wyłącznie niniejszy Regulamin, wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny. Wizerunek nagród przedstawiony w materiałach reklamowych ma charakter jedynie poglądowy i może odbiegać od ich rzeczywistego wyglądu.
- Organizator udostępni dane dotyczące nagród poprzez umieszczenie ich opisów na stronie Programu www. proficredit.pl/tablet
- Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany producenta lub modelu nagrody na podobny o tej samej wartości i zbliżonych parametrach technicznych i funkcjach utrzymujących na tym samym poziomie funkcjonalność nagrody.
- Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian do niniejszego Regulaminu, jeżeli nie wpłynie to na pogorszenie warunków uczestnictwa w Programie.
- Zmiany niniejszego Regulaminu zostaną doręczone Uczestnikom Programu poprzez umieszczenie ich na stronie Programu, po zalogowaniu na stronie www.proficredit.pl/tablet
- Treść niniejszego Regulaminu będzie udostępniona wszystkim potencjalnym Uczestnikom Programu w siedzibie Organizatora oraz na stronie Programu, po zalogowaniu na stronie …
- W kwestiach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy kodeksu cywilnego oraz innych ustaw.
- Przetwarzanie danych osobowych Uczestników programu następuje zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 z późn.zm.). Administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku z organizacją programu jest Spółka. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do wzięcia udziału w programie. Osobom biorącym udział w Programie przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy koszty związane z organizacją i przeprowadzeniem opisanego Programu w formie sprzedaży premiowej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane z organizacją i przeprowadzeniem Programu w formie sprzedaży premiowej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zaznaczyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji, zgodnie z zadanym przez Wnioskodawcę pytaniem wyznaczającym jej zakres jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją i przeprowadzeniem Programu opisanego we wniosku. Tut. Organ nie odniósł się natomiast do kwestii, czy ww. Program wypełnia warunki sprzedaży premiowej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „updop”), do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Na podstawie powyższego przepisu możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który - racjonalnie oceniając - mógłby przyczynić się do powstania przychodu albo jego zwiększenia, nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.
Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.
O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność, lecz nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodu i jako taki podlegać odliczeniu od postawy opodatkowania.
Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 updop.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym, kosztami uzyskania przychodu będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 updop, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi uwzględnienia wydatków w kosztach uzyskania przychodów, dany wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Organizacja i przeprowadzenie Programu opisanego we wniosku niewątpliwie spełniają ten warunek. Celem takiej akcji jest przede wszystkim przyciągnięcie klientów, co niewątpliwie może mieć wpływ na ilość udzielanych przez Wnioskodawcę pożyczek, a co za tym idzie także przychody Spółki. Nagrody, otrzymane przez uczestników Programów mają wpływ na uatrakcyjnienie warunków udzielanych przez Wnioskodawcę pożyczek i tym samym na zwiększenie przychodów.
Podsumowując, koszty związane z organizacją i przeprowadzeniem opisanego we wniosku Programu stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 updop.
Zatem stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienić należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.