Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-952/14-6/AO
z 18 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy ‑ przedstawione we wniosku z 26 września 2014 r. (data wpływu 30 września 2014 r.) uzupełnionym pismem z 6 października 2014 r. (data wpływu 9 października 2014 r. ) oraz pismem nadanym 17 października 2014 r. (data wpływu 20 października 2014 r.) a także pismem nadanym 8 listopada 2014 r. (data wpływu 10 listopada 2014 r.) na wezwanie Organu z 4 listopada 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-952/14-4/AO (skutecznie doręczone 6 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w kosztach ponoszonych podczas organizacji warsztatów edukacyjnych będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 września 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w kosztach ponoszonych podczas organizacji warsztatów edukacyjnych będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie. Niniejszy wniosek uzupełniony został pismem z 6 października 2014 r. (data wpływu 9 października 2014 r. ) oraz pismem nadanym 17 października 2014 r. (data wpływu 20 października 2014 r.) a także pismem nadanym 8 listopada 2014 r. (data wpływu 10 listopada 2014 r.) na wezwanie Organu z 4 listopada 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-952/14-4/AO (data doręczenia 6 listopada 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług edukacyjnych nr PKWiU 85.59.19.0. Działalność ta jest objęta podatkiem od towarów i usług ze stawką „zw” wg art. 43 ust. 1 pkt 27.


W ramach prowadzonej działalności w czerwcu 2013 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania „Z.” o dofinansowanie organizacji edukacyjnych warsztatów dla dzieci i młodzieży. Wszystkie koszty ponoszone w związku z przeprowadzeniem warsztatów ściśle wiążą się z działalnością edukacyjną, objętą stawką VAT „zw”. Projekt ten zakłada refundację wyłącznie kosztów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjenta.


Jako przedsiębiorca - w myśl art. 88 ust. 4 oraz art. 113 ust. 1 - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wartość sprzedaży opodatkowanej w firmie Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 150 000 zł.


Przedsięwzięcie nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku, zawartego w kosztach ponoszonych podczas organizacji warsztatów edukacyjnych, będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie, złożonego w LGD „Z.”?


Stanowisko Wnioskodawcy,


Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego. Wg art. 43 ust. 1 pkt 27 „...zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjainym i wyższym, świadczone przez nauczycieli...” Wszelkie koszty ponoszone przez przedsiębiorcę świadczącego usługi z zakresu edukacji, wykazane na podstawie faktur są kosztami rzeczywistymi, ponieważ ustawa nie przewiduje dla tej grupy towarów i usług podatku VAT. Wszystkie nabywane towary i usługi w ramach przedstawionego projektu mają związek z działalnością opodatkowaną stawką „zw”, wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 27.


Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96. Również w myśl art. 113 ust. 1 „...zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł...” a do tych zalicza się Wnioskodawca (ok. 30 000 przychodu w poprzednim roku podatkowym).


W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku VAT od poniesionych kosztów warsztatów dla dzieci.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Stosownie do art. 87 ust. 1 ww. ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z powyższych przepisów wynika, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług edukacyjnych. Działalność ta jest objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności w czerwcu 2013 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania „Z.” o dofinansowanie organizacji edukacyjnych warsztatów dla dzieci i młodzieży. Przedsięwzięcie nie będzie służyło czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wszystkie koszty ponoszone w związku z przeprowadzeniem warsztatów ściśle wiążą się z działalnością edukacyjną, objętą „zw” stawką VAT. Jako przedsiębiorca Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.


Z analizy przywołanych wyżej przepisów wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.


W niniejszych okolicznościach podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją edukacyjnych warsztatów dla dzieci i młodzieży nie został spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją warsztatów nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wszystkie koszty ponoszone w związku z przeprowadzeniem warsztatów ściśle wiążą się z działalnością edukacyjną, objętą zwolnioną stawką podatku VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.


W konsekwencji, w świetle przywołanych przepisów i przedstawionej treści wniosku należy stwierdzić, że skoro towary i usługi nabywane w związku z organizacją warsztatów edukacyjnych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych to Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z organizacją warsztatów edukacyjnych będących przedmiotem wniosku o dofinansowanie złożonego w LGD „Z.”. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj