Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-378/12-2/RR
z 12 lipca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-378/12-2/RR
Data
2012.07.12
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dostawa
stawka preferencyjna
stawki podatku
woda
Istota interpretacji
Dostawa wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę – stawka 8%
Wniosek ORD-IN 306 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2012 r. (data wpływu 16.04.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług w zakresie dostawy wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 16.04.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług w zakresie dostawy wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca świadczy usługi najmu, dzierżawy oraz użyczenia lokali użytkowych. W umowach z Najemcami został zawarty sposób naliczania poniesionych kosztów związanych ze zużyciem wody, wywozem śmieci oraz odprowadzaniem ścieków. Wnioskodawca posiada własne źródło wody oligoceńskiej, zaopatrujące większość budynków na terenie Wnioskodawcy. Korzysta również z sieci wodociągowej zewnętrznej, głównie na potrzeby własne (kotłownia i warsztaty). Część Najemców ma zainstalowane wodomierze, na podstawie których jest rozliczane comiesięczne zużycie wody i ścieków. Wodomierze dotyczą zużycia wody oligoceńskiej z własnego źródła. W tym przypadku odprowadzanie ścieków rozliczane jest wg zużycia wg wskazań z wodomierzy. Pozostali Najemcy, którzy nie posiadają wodomierzy są rozliczani w sposób ryczałtowy na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. Odprowadzanie ścieków w tym przypadku również rozliczane jest w sposób ryczałtowy. Natomiast koszty związane z wywozem śmieci naliczane są ryczałtowo, proporcjonalnie do liczby zatrudnionych osób oraz zajmowanej powierzchni przez Najemcę. Zapisy umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Najemcą zgodnie z § 4 umowy określają sposób naliczania i rozliczania mediów wg poniższego schematu, który niniejszym cyt.: „Wynajmującemu przysługują od Najemcy oprócz czynszu określonego w § 3 ust. 1 opłaty z tytułu zwrotu kosztów dostarczonej za pośrednictwem Wynajmującego energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, odprowadzanie ścieków i wywozu nieczystości.
* w miejscu ... - wartości zmienne w zależności od wynajmowanej powierzchni oraz aktualnie obowiązujących stawek. Wynajmujący (Wnioskodawca) nie ma zawartych odrębnych umów z poszczególnymi Najemcami na dostarczenie wody oligoceńskiej z własnego źródła. Odpłatność za korzystanie z wody przez najemców regulują zapisy poszczególnych umów najmu. Wynajmujący (Wnioskodawca) jest w stanie wyodrębnić zużycie wody oligoceńskiej z własnego źródła od zużycia wody z sieci wodociągowej zewnętrznej przez poszczególnych Najemców. Wszyscy Najemcy korzystają z wody oligoceńskiej, ponieważ budynki w których wynajmowane są powierzchnie zaopatrywane są tą wodą. W związku z powyższym zadano następujące pytania: Jaka stawka podatku VAT jest właściwa:
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż właściwą stawką podatku VAT jest:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla usług w zakresie dostawy wody oligoceńskiej przez bezpośredniego dostawcę uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Niewymienienie danego towaru lub usługi w ustawie lub przepisach wykonawczych jest jednoznaczne z obowiązkiem zastosowania stawki podstawowej. Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. I tak, w poz. 140 ww. załącznika w grupowaniu 36.00.20.0 PKWiU ustawodawca wymienił „usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych”, natomiast w poz. 141 tego załącznika w grupowaniu 36.00.30.0 PKWiU mieszczą się „usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych”. Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi najmu, dzierżawy oraz użyczenia lokali użytkowych. W umowach z Najemcami został zawarty sposób naliczania poniesionych kosztów związanych ze zużyciem wody, wywozem śmieci oraz odprowadzaniem ścieków. Wnioskodawca posiada własne źródło wody oligoceńskiej, zaopatrujące większość budynków na terenie Wnioskodawcy. Korzysta również z sieci wodociągowej zewnętrznej, głównie na potrzeby własne (kotłownia i warsztaty). Część Najemców ma zainstalowane wodomierze, na podstawie których jest rozliczane comiesięczne zużycie wody i ścieków. Wodomierze dotyczą zużycia wody oligoceńskiej z własnego źródła. Z powyższego wynika, że Wnioskodawca w przedmiotowej sprawie dostarcza bezpośrednio wodę do podmiotu, który faktycznie korzysta z tych usług, czyli dokonywana sprzedaż usług stanowi bezspornie przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zaś czynności te opodatkowane są w sposób właściwy dla ich rodzaju. W tym przypadku, świadcząc usługi w zakresie dostawy wody oligoceńskiej dla najemców, należy stosować stawkę podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczonej usługi. Zatem, dla usług związanych ze zużyciem przez Najemców wody oligoceńskiej z własnego źródła (własna studnia z siecią wodociągową) rozliczanych na podstawie zainstalowanych wodomierzy lub w sposób ryczałtowy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody - stawką właściwą jest stawka 8% na podstawie załącznika nr 3 do ustawy w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe. Końcowo wskazać należy, iż przedmiotową interpretację wydano w zakresie ustalenia stawki VAT dla usług związanych z dostawa wody oligoceńskiej, kwestie związane z ustaleniem stawki podatku VAT dla usług odprowadzaniem ścieków oraz związanych z wywozem nieczystości - zostaną rozpatrzone w odrębnej interpretacji. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.