Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-151/12/BM
z 14 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-151/12/BM
Data
2012.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kapitał ludzki
stawki podatku
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012r. (data wpływu 7 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2012r. (data wpływu 4 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2012r. (data wpływu 4 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 kwietnia 2012r. znak: IBPP1/443-151/12/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. z zakresu usług edukacyjnych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest placówką oświatową, jak również nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Posiada natomiast wpis do rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w R. Wnioskodawca w dniu 18 marca 2011 roku zawarł umowę z B Sp. z o.o. w U., której przedmiotem jest przeprowadzenie przez Wnioskodawcę cyklu szkoleń z zakresu "Elementy rachunkowości i podatków w przedsiębiorstwach" dla pięciu grup uczestników projektu pt. „…, Działanie 6.2., Program Operacyjny Kapitał Ludzki". Cykl szkoleniowy obejmuje tematykę: podatki i ich rodzaje, wybór formy opodatkowania, zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji podatkowych, wypełnianie deklaracji podatkowych, obowiązki w zakresie podatku VAT, rejestry, deklaracje, kasy fiskalne, zasady wystawiania faktur VAT, duplikatów, korekt, rachunków, środki trwałe, ewidencja, klasyfikacja środków trwałych, odpisy amortyzacyjne, amortyzacja jednorazowa, zasady zatrudniania pracowników – obowiązki podatkowe, ZUS, PIP prowadzenie ewidencji, akta osobowe, przepisy regulujące zatrudnianie: Kodeks Pracy i akty wykonawcze, pozakodeksowe formy zatrudniania. Szkolenie przeprowadzane jest w siedzibie zamawiającego. Szkolenie finansowane jest w 100% ze środków publicznych tj. 15% finansuje Budżet Państwa (WUP) a 85% współfinansuje Unia Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Beneficjentami szkolenia są osoby bezrobotne ubiegające się o wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej w celu samozatrudnienia. Osoby te mogą otrzymać wsparcie pod warunkiem ukończenia tego cyklu szkoleniowego, który ma na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej. Osoby te nie mogą również rozpocząć działalności w ramach jakiejkolwiek spółki w tym spółki osób cywilnych, jak również w okresie roku przystąpić do takich spółek jako wspólnik.

Występującym z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych i realizatorem tego projektu jest Sp. z o.o.

Wnioskodawca jest podwykonawcą usług szkoleniowych z zakresu podatków, głównym wykonawcą jest Sp. z o.o.

Przepływ środków pieniężnych na finansowanie tego projektu realizowany jest w ten sposób, że B. Sp. z o.o. występuje o środki na ten projekt do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w R. Po ich otrzymaniu wypłacane jest wynagrodzenie Wnioskodawcy, po zrealizowaniu przez niego usługi. Wojewódzki Urząd Pracy otrzymuje te środki z Ministerstwa, gdzie 15% finansuje Budżet Państwa, a 85% wpółfinansuje Unia Europejska. Projekt w 100% opłacany jest ze środków publicznych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę zlecającemu stanowi dla zleceniodawcy koszt kwalifikowany zatwierdzony przez WUP w planie realizowanego projektu.

Środki, którymi wypłaca wynagrodzenie Wnioskodawcy zleceniodawca, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie na nabycie usługi szkoleniowej z zakresu podatków i zatrudniania. Osoba Wnioskodawcy – jako wykładowcy tego modułu – jest również akceptowana przez Wojewódzki Urząd Pracy w ramach tego projektu.

Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani jednostki badawczo-rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca został wpisany w dniu 14 lutego 2011r. do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w R. pod numerem ewidencyjnym:.... Rejestr ten prowadzony jest przez WUP na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. nr 69, poz. 415 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (Dz. U. Nr 236, poz. 2365 ze zm.).

Uczestników na szkolenia kieruje zleceniodawca, czyli Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca prawidłowo zastosował zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, kiedy wypłaty wynagrodzenia dokonuje Wnioskodawcy B. jako podwykonawcy w ramach realizacji projektu finansowanego w 100% ze środków publicznych...
  2. Czy Wnioskodawca prawidłowo zastosował zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług i wyżej cytowanej Dyrektywy WE co do zakwalifikowania tego szkolenia jako uzyskanie wiedzy do celów zawodowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Wnioskodawca prawidłowo zastosował zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wynagrodzenie, które otrzymuje w całości finansowane jest ze środków publicznych a przedmiotem szkolenia jest uzyskanie wiedzy w celu samozatrudnienia się beneficjentów programu.
  2. Wnioskodawca prawidłowo zastosował zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ szkolenie ma na celu przyuczenie osób bezrobotnych do prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której dokonują samozatrudnienia w branży jaką uruchomią w ramach tej działalności. Według Wnioskodawcy zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady jest to m.in. uzyskanie wiedzy dla celów zawodowych, ponieważ istotnym elementem prowadzenia działalności gospodarczej, jest wiedza na temat obowiązków jakie ciążą na przedsiębiorcy, a celem dotowania rozpoczęcia działalności gospodarczej, jest stworzenie sobie miejsca pracy w wybranej przez beneficjenta branży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na powiązanie przedstawionych przez Wnioskodawcę stanów faktycznych postanowiono ująć je w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest placówką oświatowa w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk ani jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z Bo Sp. z o.o. w U., której przedmiotem jest przeprowadzenie przez Wnioskodawcę cyklu szkoleń z zakresu "Elementy rachunkowości i podatków w przedsiębiorstwach" dla pięciu grup uczestników projektu pt. „…, Działanie 6.2., Program Operacyjny Kapitał Ludzki".

Cykl szkoleniowy obejmuje tematykę: podatki i ich rodzaje, wybór formy opodatkowania, zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji podatkowych, wypełnianie deklaracji podatkowych, obowiązki w zakresie podatku VAT, rejestry, deklaracje, kasy fiskalne, zasady wystawiania faktur VAT, duplikatów, korekt, rachunków, środki trwałe, ewidencja, klasyfikacja środków trwałych, odpisy amortyzacyjne, amortyzacja jednorazowa, zasady zatrudniania pracowników – obowiązki podatkowe, ZUS, PIP prowadzenie ewidencji, akta osobowe, przepisy regulujące zatrudnianie: Kodeks Pracy i akty wykonawcze, pozakodeksowe formy zatrudniania.

Beneficjentami szkolenia są osoby bezrobotne ubiegające się o wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej w celu samozatrudnienia. Osoby te mogą otrzymać wsparcie pod warunkiem ukończenia tego cyklu szkoleniowego, który ma na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej. Osoby te nie mogą również rozpocząć działalności w ramach jakiejkolwiek spółki w tym spółki osób cywilnych, jak również w okresie roku przystąpić do takich spółek jako wspólnik.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia organizowane dla osób bezrobotnych w celu rozpoczęcia przez nich działalności gospodarczej, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    • ze sprzedaży papierów wartościowych,
    • z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    • ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    • z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    • z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż przedmiotowe szkolenie finansowane jest w 100% ze środków publicznych tj. 15% finansuje budżet państwa (WUP) a 85% współfinansuje Unia Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Występującym z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych i realizatorem tego projektu jest Sp. z o.o.

Wnioskodawca jest podwykonawcą usług szkoleniowych z zakresu podatków, głównym wykonawcą jest Sp. z o.o.

Przepływ środków pieniężnych na finansowanie tego projektu realizowany jest w ten sposób, że Sp. z o.o. występuje o środki na ten projekt do Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Po ich otrzymaniu wypłacane jest wynagrodzenie Wnioskodawcy, po zrealizowaniu przez niego usługi. Wojewódzki Urząd Pracy otrzymuje te środki z Ministerstwa, gdzie 15% finansuje Budżet Państwa, a 85% wpółfinansuje Unia Europejska. Projekt w 100% opłacany jest ze środków publicznych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę zlecającemu stanowi dla zleceniodawcy koszt kwalifikowany zatwierdzony przez WUP w planie realizowanego projektu.

Środki, którymi wypłaca wynagrodzenie Wnioskodawcy zleceniodawca, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie na nabycie usługi szkoleniowej z zakresu podatków i zatrudniania. Osoba Wnioskodawcy – jako wykładowcy tego modułu – jest również akceptowana przez Wojewódzki Urząd Pracy w ramach tego projektu. Uczestników na szkolenia kieruje zleceniodawca.

W przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają definicję usług kształcenia zawodowego i są finansowane w całości ze środków publicznych, gdyż szkolenia te są finansowane przez Zleceniodawcę, który pozyskał dofinansowanie 85% z Unii Europejskiej, 15% z Budżetu Państwa. Zleceniodawca (bezpośredni beneficjent) środków publicznych przeznaczonych na realizację przedmiotowego szkolenia, otrzymuje środki od Wojewódzkiego Urzędu Pracy, następnie po wykonanej usłudze (realizacja szkolenia opisanego powyżej) przekazuje w wysokości określonej w umowie Wnioskodawcy.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Zatem za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, który zastosował do świadczonych usług szkoleniowych zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, ponieważ wynagrodzenie, które otrzymuje w całości finansowane jest ze środków publicznych a przedmiotem szkolenia jest uzyskanie wiedzy dla celów zawodowych mające na celu przyuczenie osób bezrobotnych do prowadzenia działalności gospodarczej w celu samozatrudnienia się beneficjentów programu szkolenia w branży jaką uruchomią w ramach tej działalności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj