Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-807/14-2/AP
z 11 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji – przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanymi projektami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanymi projektami.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Fundacja X prowadzi działalność polegającą na nauce języków obcych oraz realizuje projekty współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i budżetu państwa polegające na nauce cudzoziemców języków obcych oraz języka polskiego jako obcego:


  1. „A”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i budżetu państwa,
  2. „B”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i budżetu państwa,
  3. „C”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i budżetu państwa,
  4. „D”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i budżetu państwa.


Zgodnie z decyzją Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z wymogiem Komisji Europejskiej, dotyczącym składania wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, a także wymogami Centrum Obsługi Projektów Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, dotyczące realizacji projektów w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów, Fundacja jest zobligowana do wystąpienia do organu podatkowego o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej kwalifikowalności podatku VAT, przy realizacji ww. projektów.


Fundacja nie odliczała podatku VAT zarówno od zakupów związanych z działalnością bieżącą, jak i od zakupów związanych z kosztami projektów, gdyż prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (usługi w zakresie nauki języków obcych – 85.59.11, zwolnione od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o podatku od towarów i usług). Ww. podatek VAT w ramach realizowanych projektów był traktowany jako koszt kwalifikowany – ponieważ Fundacja nie ma prawnej możliwości odliczenia powyższego podatku w całości lub części.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Fundacja prowadzi działalność polegającą na nauczaniu języków obcych, w tym nauce cudzoziemców języków obcych oraz języka polskiego jako obcego, zwolnione z podatku VAT – nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z tą działalnością. Czy podatek VAT naliczony dotyczący zakupów wykorzystywanych przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i budżetu państwa polegających na nauce cudzoziemców języków obcych oraz języka polskiego, jako obcego, nie podlega odliczeniu, a tym samym czy jest kosztem kwalifikowanym w tych projektach?


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT naliczony, dotyczący zakupów wykorzystywanych przy realizacji ww. projektów nie podlega odliczeniu, a tym samym jest kosztem kwalifikowanym, gdyż Fundacja prowadzi działalność polegającą na nauce języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego zwolnioną z opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na nauce języków obcych oraz realizuje projekty współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i budżetu państwa polegające na nauce cudzoziemców języków obcych oraz języka polskiego jako obcego. Fundacja nie odliczała podatku VAT zarówno od zakupów związanych z działalnością bieżącą, jak i od zakupów związanych z realizowanymi projektami, ponieważ prowadzona działalność w zakresie nauki języków obcych korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

W odniesieniu do opisanej sytuacji, pytanie Wnioskodawcy dotyczy prawa Fundacji do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami wykorzystywanymi przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i budżetu państwa polegających na nauce cudzoziemców języków obcych oraz języka polskiego, jako obcego.

Z wniosku wynika, że realizując wskazane projekty Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z uwagi na to, że są one związane ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odniesienie powołanego przepisu do przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że w niniejszej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie wystąpi związek zakupów dokonywanych w związku z realizacją opisanych projektów z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Ponieważ zatem, jak wynika z wniosku, wydatki poniesione w ramach wymienionych projektów nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z tymi projektami.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanymi projektami jest prawidłowe.


Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Fundację czynności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie sformułował w tym zakresie pytania oraz nie przedstawił własnego stanowiska. W konsekwencji, wydając niniejszą interpretację powyższe przyjęto jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.


Nadmienia się również, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj