Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-499/12-2/JN
z 16 sierpnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-499/12-2/JN
Data
2012.08.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
konserwacja
naprawa
przegląd
stawki podatku
usługi konserwacyjne
Istota interpretacji
Zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8% dla przeprowadzanych przeglądów konserwacyjnych w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym.
Wniosek ORD-IN 176 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 8 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla przeprowadzanych przeglądów konserwacyjnych w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 8 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla przeprowadzanych przeglądów konserwacyjnych w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania instalacji wodno – kanalizacyjnych, gazowych oraz centralnego ogrzewania. Działalność gospodarcza prowadzona jest w formie firmy jednoosobowej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonych usług wykonuje również okresowe przeglądy konserwacyjne w budynkach mieszkalnych o PKOB 11.22 Wspólnot Mieszkaniowych. Do wykonania ww. usług Wnioskodawca posiada stosowne uprawnienia. Okresowe przeglądy konserwacyjne instalacji wodno – kanalizacyjnej, instalacji gazowej i instalacji centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynków lub jego części inne niż remont ze stawką obniżoną podatku w wysokości 8%. W trakcie wykonywania prac przy przeglądzie technicznym usuwane są usterki i naprawy wadliwych elementów instalacji wod. – kan., c.o. i gazowych, montowane są materiały do poprawy stanu technicznego budynku mieszkalnego. Wnioskodawca wykonuje roboty konserwacyjne sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy prawidłowo zastosowano obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% przy zaistniałej usłudze przeprowadzanych przeglądów konserwacyjnych utrzymujących sprawność techniczną w budynkach mieszkalnych o PKOB 11.22 objętych społecznym programem mieszkaniowym.. Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 41 ustawy o VAT prawidłowo zastosował obniżoną stawkę w wysokości 8%. Na podstawie Dz. U. Nr 73 poz. 392 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. § 7 ust. 1 pkt 2 za przeglądy konserwacyjne w budynku mieszkalnym PKOB 11.22 objętych społecznym programem mieszkaniowym rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:
Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Art. 41 ust 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy). Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:
–w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2. Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia). Na mocy § 7 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy. Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), w części I „Objaśnienia wstępne” pkt 2 „Pojęcia podstawowe” stanowi m. in., iż:
Zgodnie z cyt. rozporządzeniem dział PKOB 11 obejmuje:
Ponadto należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. W myśl art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:
Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.). Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku. Ponadto z preferencyjnej 8% stawki podatku korzystają roboty konserwacyjne, na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania instalacji wodno – kanalizacyjnych, gazowych oraz centralnego ogrzewania. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonych usług wykonuje również okresowe przeglądy konserwacyjne w budynkach mieszkalnych o PKOB 11.22 Wspólnot Mieszkaniowych. Do wykonania ww. usług Wnioskodawca posiada stosowne uprawnienia. Okresowe przeglądy konserwacyjne instalacji wodno – kanalizacyjnej, instalacji gazowej i instalacji centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynków lub jego części inne niż remont ze stawką obniżoną podatku w wysokości 8%. Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że usługi przeglądów nie zostały wymienione w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 12 ustawy), ani rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (§ 7 ust. 1 rozporządzenia). Świadczone przez Wnioskodawcę usługi przeprowadzania przeglądów konserwacyjnych instalacji wodno – kanalizacyjnej, instalacji gazowej i instalacji centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, nie mieszczą się w definicji budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy oraz nie są to roboty konserwacyjne, pomimo, że Wnioskodawca twierdzi, iż mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynków lub jego części inne niż remont. Zatem podlegają one opodatkowaniu według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy. Reasumując, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności przeglądu instalacji wodno – kanalizacyjnej, instalacji gazowej i instalacji centralnego ogrzewania w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%, gdyż przepisy nie ustanawiają dla tych czynności stawki preferencyjnej. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, w szczególności dotyczące opodatkowania usług polegających na usuwaniu usterek i naprawie wadliwych elementów instalacji, montowaniu materiałów do poprawy stanu technicznego budynku mieszkalnego, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.