Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-564/14-2/MR
z 20 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania obiektu sportowego przeznaczonego do rekreacji ruchowej oraz poprawy kondycji fizycznej:

  • PKD 93.11.Z - działalność związana z działalnością obiektów sportowych,
  • PKD 93.13.Z - działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej.

W skład świadczonych przez Zainteresowanego usług wchodzą: usługa wstępu do siłowni (bez udziału i opieki osób trzecich), indywidualne treningi personalne, grupowe zajęcia ruchowe fitness pod opieką instruktora. Wnioskodawca prowadzi odrębną sprzedaż biletów lub karnetów na każdą z wymienionych usług.

Stan faktyczny (symbol PKWiU) prowadzonej przez Zainteresowanego działalności w zakresie usługi wstępu do siłowni:

  1. siłownia: wyodrębniona sala sportowa, wyposażona w sprzęt kulturystyczny: atlasy, specjalistyczne maszyny, sztangi, sztangielki itp. przeznaczony do uprawiania kulturystyki i rekreacji ruchowej. Usługa nie zawiera opieki instruktora (klient ma możliwość nabycia indywidualnego treningu u instruktora za osobną, dodatkową opłatą).
    Usługa wstępu na siłownię jest sprzedawana w formie:
    1. pojedynczego biletu lub karnetu ilościowego na 10, 20 lub 30 wejść upoważniającego do jednorazowego wstępu lub określonej ilości wstępu na salę siłowni bez określonego czasu trwania wstępu. Usługa ta jest sklasyfikowana pod numerem PKWiU 93.11.10.0,
    2. karnetu okresowego 1, 2, 3, 6 lub 12 miesięcy upoważniającego do wielokrotnego wstępu na salę siłowni (raz dziennie) bez określonego czasu trwania pojedynczego wstępu. Usługa ta jest sklasyfikowana pod numerem PKWiU 93.11.10.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy usługa opisana w punkcie 1a (usługa wstępu do siłowni sprzedawana w formie karnetu ilościowego) „opisu stanu faktycznego” podlega opodatkowaniu stawką VAT 8%?
  2. Czy usługa opisana w punkcie lb (usługa wstępu do siłowni sprzedawana w formie karnetu okresowego) „opisu stanu faktycznego” podlega opodatkowaniu stawką VAT 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, obie ww. wymienione usługi opodatkowane są stawką VAT 8%. Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 5a ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności o których mowa w art. 5 wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka, na mocy art. 146a ust. 2 wynosi 8%).

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono m.in.:

  • w poz. 179 usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0),
  • w poz. 186 pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU).

Ustawa nie definiuje pojęcia „wstępu”; stosując wykładnię językową słowo wstęp oznacza „możliwość wejścia”. Zatem opłaty za wstęp pobierane przez Wnioskodawcę za świadczone usługi należy traktować jako dostęp do obiektu - siłowni. Bez znaczenia, zdaniem Zainteresowanego, jest forma udokumentowania opłaty za wstęp - bilet, karnet ilościowy czy karnet wartościowy.

W grupowaniu 93.11.10.0 sklasyfikowane są m.in. usługi udostępniania obiektu sportowego na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. biletu, karnetu itp.) w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu. Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego usługi wstępu na siłownię podlegają tej definicji. Klient wykupując karnet wstępu na siłownię ma możliwość korzystania z tego obiektu sportowego zgodnie z jego przeznaczeniem. Usługa ta podlega zdaniem Zainteresowanego opodatkowaniu stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia częstokroć odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od 1 stycznia 2011 r., jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W dziale 93 „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:

  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

I tak – w myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast – stosownie do art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku, gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia, należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 179 w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 – wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.(...)gov.pl).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udostępniania obiektu sportowego przeznaczonego do rekreacji ruchowej oraz poprawy kondycji fizycznej: PKD 93.11.Z - działalność związana z działalnością obiektów sportowych, PKD 93.13.Z - działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej. W skład świadczonych przez Zainteresowanego usług wchodzą: usługa wstępu do siłowni (bez udziału i opieki osób trzecich), indywidualne treningi personalne, grupowe zajęcia ruchowe fitness pod opieką instruktora. Wnioskodawca prowadzi odrębną sprzedaż biletów lub karnetów na każdą z wymienionych usług. Usługa nie zawiera opieki instruktora (klient ma możliwość nabycia indywidualnego treningu u instruktora za osobną, dodatkową opłatą). Usługa wstępu na siłownię jest sprzedawana w formie:

  1. pojedynczego biletu lub karnetu ilościowego na 10, 20 lub 30 wejść upoważniającego do jednorazowego wstępu lub określonej ilości wstępu na salę siłowni bez określonego czasu trwania wstępu. Usługa ta jest sklasyfikowana pod numerem PKWiU 93.11.10.0,
  2. karnetu okresowego 1, 2, 3, 6 lub 12 miesięcy upoważniającego do wielokrotnego wstępu na salę siłowni (raz dziennie) bez określonego czasu trwania pojedynczego wstępu. Usługa ta jest sklasyfikowana pod numerem PKWiU 93.11.10.0.

W związku z tym, Wnioskodawca powziął wątpliwość jaką stawkę podatku zastosować w odniesieniu do świadczonych przez niego usług w zakresie usługi wstępu do siłowni sprzedawanej w formie karnetu ilościowego (pkt 1a wniosku) oraz w formie karnetu okresowego (pkt 1b wniosku).

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885, z póżn. zm.), w sekcji R: „Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją” wymieniono dział 93 oznaczony jako „Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna”. Obejmuje ona grupy:

  1. 93.1 – Działalność związana ze sportem:
    • 93.11 Działalność obiektów sportowych,
    • 93.12 Działalność klubów sportowych,
    • 93.13 Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
    • 93.19 Pozostała działalność związana ze sportem,
  2. 93.2 – Działalność rozrywkowa i rekreacyjna:
    • 93.21 Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki
    • 93.29 Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Natomiast w wyjaśnieniach do PKD – 2007 wskazano, że podklasa oznaczona jako 93.11.Z – Działalność obiektów sportowych obejmuje m.in. działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.: stadiony do gry w piłkę nożną, stadiony do gry w krykieta, rugby, tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni, baseny, stadiony lekkoatletyczne, hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja, hale bokserskie, pola golfowe, tory do gry w kręgle, pozostałe obiekty sportowe.

Jak już wcześniej wskazano, w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją nr 179 PKWiU 93.11.10.0 znajdują się „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić bowiem należy, że poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca klasyfikuje świadczone usługi jako usługi, dla których ustawodawca powołuje klasyfikację PKWiU 93.11.10.0, a zatem jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” według poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że usługi wstępu do siłowni sprzedawane w formie karnetu ilościowego (pkt 1a wniosku) oraz karnetu okresowego (pkt 1b wniosku), zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 93.11.10.0, a więc jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” mieszczące się w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w tym także na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej świadczonych usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj