Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-601/14/ICz
z 3 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2014r. (data wpływu 23 czerwca 2014r.), uzupełnionym pismem z 15 września 2014r. (data wpływu 22 września 2014r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 września 2014r. (data wpływu 22 września 2014r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 września 2014r. znak: IBPP2/443-601/14/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W budynkach, w których Spółka administruje działa Wspólnota Mieszkaniowa w której forma zarządu oparta jest na art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali. Zdaniem Spółki zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi, (powstałymi w budynkach mieszkalnych) jest czynnością zarządzania nieruchomością. Spółka świadczy usługi zarządzania nieruchomością w ramach których wykonuje m.in. takie usługi jak:

  1. obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątanie i pielęgnacja zieleni, pobór opłat z tytułu korzystania z terenu wspólnoty itp.)
  2. techniczne utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym,
  3. wykonywanie drobnych napraw konserwacyjnych (osobiście lub przy pomocy innych podmiotów gospodarczych).

Zakres przedmiotowy usługi zarządzania nieruchomością mieści w sobie czynności ściśle powiązane z tym zarządem, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. § 3 ust. 1 pkt 3 w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zdaniem Spółki, we wskazanym stanie faktycznym - usługa zarządzania nieruchomościami jest zwolniona z podatku VAT. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. § 3 ust. 1 pkt 3 w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku VAT usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie. Według symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, usługi zarządu nieruchomością wspólną zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 68.32.11.0 i są objęte zwolnieniem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, zwolnienie o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. § 3 ust. 1 pkt 3 w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, można jak najbardziej zastosować do przypadków wskazanym w pkt 1-3 opisanego stanu faktycznego.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 września 2009r. (sygn. akt. IPPP3-443-536/09-2/JK.).

W piśmie z 15 września 2014r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego i wyjaśnił, że:

  1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
  2. Wnioskodawca wykonuje usługi zarządzania nieruchomościami na zlecenie.
  3. Wnioskodawca wykonuje przedmiotową usługę odpłatnie.
  4. Budynki będące przedmiotem umowy o zarządzanie są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem: 112, 1122 „Budynki mieszkalne o trzech lub więcej mieszkaniach”
  5. W skład świadczonych czynności nie wchodzi usługa wyceny nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, na którą składają się m.in:

  1. obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątaniu i pielęgnacji zieleni, pobór opłat z tytułu korzystania z terenu wspólnoty itp.),
  2. techniczne utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
  3. wykonywanie drobnych napraw konserwacyjnych (osobiście lub przy pomocy innych podmiotów gospodarczych)

wykonywana w ramach zawartej umowy zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną objęta jest zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej na rzecz Wspólnot Mieszkaniowych wykonuje na zlecenie kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.

W skład usługi zarządzania wchodzą usługi podstawowe polegające m.in. na :

  1. obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątaniu i pielęgnacji zieleni, pobór opłat z tytułu korzystania z terenu wspólnoty itp.),
  2. technicznym utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,
  3. wykonywanie drobnych napraw konserwacyjnych (osobiście lub przy pomocy innych podmiotów gospodarczych) itp.

Usługi te zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. par. 3 ust. 1 pkt 3 w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Wskazać należy, że od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2013 r., poz. 1722 ze zm.) - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z powyższego § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.

Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie można zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Z opisu sprawy wynika, że w budynkach, w których Spółka administruje działa Wspólnota Mieszkaniowa. Spółka świadczy usługi zarządzania nieruchomością w ramach których wykonuje m.in. takie usługi jak: obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątanie i pielęgnacja zieleni, pobór opłat z tytułu korzystania z terenu wspólnoty itp.), techniczne utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym, wykonywanie drobnych napraw konserwacyjnych (osobiście lub przy pomocy innych podmiotów gospodarczych).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca wykonuje usługi zarządzania nieruchomościami na zlecenie. Wnioskodawca wykonuje przedmiotową usługę odpłatnie. Budynki będące przedmiotem umowy o zarządzanie są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod symbolem: 112, 1122 „Budynki mieszkalne o trzech lub więcej mieszkaniach” W skład świadczonych czynności nie wchodzi usługa wyceny nieruchomości.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro, będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, usługę kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, na którą składają się m.in.:

  1. obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątanie i pielęgnacja zieleni, pobór opłat z tytułu korzystania z terenu wspólnoty, itp.),
  2. techniczne utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym,
  3. wykonywanie drobnych napraw konserwacyjnych (osobiście lub przy pomocy innych podmiotów gospodarczych,

należy, jak wskazał Wnioskodawca, klasyfikować według PKWiU do grupowania 68.32.11.0, Wnioskodawca wykonuje ją na podstawie umowy zlecenia, dotyczy ona nieruchomości mieszkalnych i jednocześnie w jej skład nie wchodzi usługa wyceny nieruchomości, zatem będzie ona korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie wskazanego wcześniej § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zatem, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj