Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-507/14/KK
z 21 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2014 r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i rozlicza się na zasadach ogólnych. Prowadzi m.in. działalność szkoleniową, realizując ją zasadniczo za pomocą finansowania Unii Europejskiej (UE) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) i budżetu państwa (BP) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Aktualnie realizowane są projekty:


  1. Środki trwałe w przedsiębiorstwach sektora MSP, gdzie Wnioskodawca jest partnerem projektu w rozumieniu art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju pełniąc funkcję zastępcy kierownika projektu.
  2. Profesjonalista prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, gdzie Wnioskodawca jest beneficjentem w rozumieniu art. 5 pkt 5 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju pełniąc funkcję kierownika projektu.


  3. W okresie od 1 lipca 2012 r. do 31 października 2013 r. realizowane były projekty:

  4. Profesjonalny pełnomocnik podatnika, gdzie Wnioskodawca był partnerem projektu w rozumieniu art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju pełniąc funkcję zastępcy kierownika projektu (1 lipca 2012 r. - 30 kwietnia 2013 r.).
  5. Akademia podatkowa, gdzie Wnioskodawca był beneficjentem w rozumieniu art. 5 pkt 5 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju pełniąc funkcję kierownika projektu (1 lipca 2012 r. – 31 października 2013 r.).


Projekty wymienione w pkt 1 i 2 są w 100% finansowane ze środków EFS - tzw. płatności ze środków europejskich i BP - dotacji celowej na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy (WUP). Projekt wymieniony w pkt 3 był w 95,62% finansowany ze środków EFS i BP na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z WUP, projekt wymieniony w pkt 4 był w 93,21% finansowany ze środków EFS i BP na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej z WUP, przy czym zadania dotyczące zarządzania każdym z omawianych projektów i koszty pośrednie finansowane były łącznie w 100% ze środków EFS i BP.


Wnioskodawca środki dofinansowania otrzymuje z dwóch źródeł:


  1. Wojewódzkiego Urzędu Pracy - 15% kwoty dofinansowania (dotacja celowa).
  2. Banku Gospodarstwa Krajowego - 85% kwoty dofinansowania (płatność ze środków europejskich).


W ramach ww. projektów Wnioskodawca otrzymuje część środków na pokrycie tzw. kosztów pośrednich, tj. kosztów materiałów biurowych, opłat pocztowych i innych podobnych kosztów. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do przedkładania jakiegokolwiek rozliczenia wydatkowanych środków oraz nie ma obowiązku dokumentowania wydatkowania tychże środków. Otrzymuje również część środków na pokrycie kosztów własnego wynagrodzenia, jako

kierownika projektu i wynagrodzenia partnera projektu pełniącego funkcję zastępcy kierownika projektu. Pobranie środków na wynagrodzenia, jak również środków na pokrycie kosztów pośrednich jest dokumentowane za pomocą księgowej noty obciążeniowej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy środki pieniężne otrzymywane na pokrycie kosztów wynagrodzenia kierownika projektu i zastępcy kierownika projektu oraz na pokrycie pośrednich korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymywane w ramach ww. projektów na pokrycie kosztów pośrednich są zwolnione z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy zwolnione z opodatkowania są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy zwolnione z opodatkowania są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z włączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Odnośnie środków przekazywanych na pokrycie tzw. kosztów pośrednich, przepisy art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy milczą w kwestiach wydatkowania i rozliczania otrzymanych środków, stąd brak konieczności dokumentowania wydatków stanowiących koszty pośrednie i brak konieczności rozliczenia się z poniesionych wydatków nie ma znaczenia w kontekście zwolnienia z opodatkowania.

Odnośnie środków przekazywanych na pokrycie kosztów wynagrodzenia zastępcy kierownika projektu - zastępca kierownika projektu nie jest co prawda beneficjentem i środki w ramach dofinansowania nie są przekazywane bezpośrednio na jego konto, lecz na konto beneficjenta i z niego na konto partnera, jednakże zgodnie z art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju jest on równorzędnym z beneficjentem podmiotem realizującym projekt. Stąd jego przychody są zwolnione z opodatkowania na tych samych zasadach, jak w przypadku beneficjenta. Pogląd ten wspiera stanowisko Ministra Finansów wyrażone w piśmie z dnia 17 grudnia 2010 r., znak: DD2/063/11/K01/10/925, jak również w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego ITPB1/415-674/11/WM, z dnia 28 września 2011 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.


Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:


  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą POKL pt.: „Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ POKL”.

Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, że podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu.

Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu – na podstawie odrębnej umowy – zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.


Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:


  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna,
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.


Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.


W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:


  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.


Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:


  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że środki, otrzymywane z Europejskiego Funduszu Społecznego, a przekazane z rachunku Banku Gospodarstwa Krajowego, w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, otrzymywane w ramach ww. działania, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca realizuje projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Realizując projekty Wnioskodawca częściowo jest ich Beneficjentem pełniąc funkcję kierownika projektu, częściowo natomiast Partnerem pełniąc funkcję zastępcy kierownika projektu. Wnioskodawca środki dofinansowania otrzymuje z dwóch źródeł:


  1. Wojewódzkiego Urzędu Pracy - 15% kwoty dofinansowania (dotacja celowa).
  2. Banku Gospodarstwa Krajowego - 85% kwoty dofinansowania (płatność ze środków europejskich).


W ramach ww. projektów Wnioskodawca otrzymuje część środków na pokrycie tzw. kosztów pośrednich, tj. kosztów materiałów biurowych, opłat pocztowych i innych podobnych kosztów. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do przedkładania jakiegokolwiek rozliczenia wydatkowanych środków oraz nie ma obowiązku dokumentowania wydatkowania tychże środków. Otrzymuje również część środków na pokrycie kosztów własnego wynagrodzenia, jako kierownika projektu i wynagrodzenia partnera projektu pełniącego funkcję zastępcy kierownika projektu. Pobranie środków na wynagrodzenia, jak również środków na pokrycie kosztów pośrednich jest dokumentowane za pomocą księgowej noty obciążeniowej.

Analiza powyższych uregulowań prawnych oraz przedstawionych okoliczności prowadzi zatem do wniosku, że środki otrzymywane na pokrycie kosztów wynagrodzenia kierownika projektu i zastępcy kierownika projektu oraz na pokrycie kosztów pośrednich – w związku z realizacją opisanych programów – nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym otrzymane przez Wnioskodawcę środki, na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy, które przekazywane są w formie dotacji celowej – w świetle ustawy o finansach publicznych – korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki otrzymywane w formie płatności w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 tej ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 z późn. zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj