Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-868/14/EK
z 13 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na rewitalizacji budynku dworca, w zakresie, w jakim wydatki związane z remontem nie będą służyły działalności opodatkowanej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na rewitalizacji budynku dworca, w zakresie, w jakim wydatki związane z remontem nie będą służyły działalności opodatkowanej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest w trakcie realizacji projektu pod nazwą „R.”, w ramach Osi Priorytetowej 4, Działanie 4.2. Jest to działanie Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Na projekt został złożony wniosek. Dnia 18 maja 2012 r. została zawarta umowa do projektu, aneksowana dnia 25 lipca 2013 r. Wartość projektu wynosi: 5.001.962,01 zł. Wydatki kwalifikowane projektu wynoszą: 4.899.256,01 zł, w tym:


  • środki europejskie (EFRR) w kwocie: 3.332.963,84 zł, co stanowi 68,03% wydatków kwalifikowanych;
  • wkład własny beneficjenta wynosi: 1.566.292,17 zł, co stanowi 31,97% wydatków kwalifikowanych.


Rozpoczęcie realizacji projektu ustalono na dzień 27 stycznia 2010 r., zaś zakończenie finansowe na dzień 30 września 2014 r. Zadaniem projektu jest nadanie obiektowi funkcji kulturowych i edukacyjnych poprzez renowację, przebudowę i remont byłego dworca PKP. W rewitalizowanym obiekcie mieścić się będą:


  1. Galeria K.,
  2. Pracownie (artystyczne, kulturalne i edukacyjne),
  3. MOPS - Klub Integracji Społecznej - części funkcjonalne, w tym: świetlica dla dzieci, salka multimedialna, salka terapii indywidualnej, biura z pomieszczeniami socjalnymi i toaletami dla personelu, dla podopiecznych i niepełnosprawnych,
  4. pomieszczenie teatru młodzieżowego z salą prób i garderobą,
  5. świetlica dla młodzieży,
  6. pomieszczenia dla kas (użyczenie dla PKP i PKS).


We wniosku wydatki związane z remontem pomieszczeń kas PKP i PKS ujęte są jako wydatki niekwalifikowane. Wyremontowane pomieszczenia kas PKP i PKS będą wydzierżawiane i będą służyły działalności opodatkowanej. Od wydatków poniesionych przy realizacji robót budowlano-montażowych przy remoncie kas PKP i PKS Gmina skorzysta z możliwości odliczenia VAT w wysokości:


  1. kasa PKS wydatki na kwotę 24.180,82 zł, w tym VAT 4.521,62 zł,
  2. kasa PKP wydatki na kwotę 72.157,10 zł, w tym VAT 13.492,79 zł.


Od pozostałych wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu Gmina nie odliczała i nie będzie odliczała podatku wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabytych, gdyż wyremontowane pomieszczenia nie będą służyły działalności opodatkowanej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina - beneficjent ww. projektu ma prawo do odliczania VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabytych, od wyremontowanych pomieszczeń, które nie będą służyły działalności opodatkowanej.


Zdaniem Wnioskodawcy, od „pozostałych wydatków” poniesionych w związku z realizacją projektu nie odliczał i nie będzie odliczał podatku wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabytych, gdyż wyremontowane pomieszczenia nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatkach od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyremontowane pomieszczenia kas PKP i PKS będą wydzierżawiane i będą służyły działalności opodatkowanej. Od wydatków poniesionych przy realizacji robót budowlano-montażowych przy remoncie kas PKP i PKS Gmina skorzysta z możliwości odliczenia VAT w wysokości:


  1. kasa PKS wydatki na kwotę 24.180,82 zł, w tym VAT 4.521,62 zł,
  2. kasa PKP wydatki na kwotę 72.157,10 zł, w tym VAT 13.492,79 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu, w części związanej z pomieszczanymi innymi niż kasy PKP i PKS, o ile – jak wynika z treści wniosku – pomieszczenia te po remoncie nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach ww. projektu w związku z remontem kas PKP i PKS oraz prawidłowości wyliczenia kwot podatku, które Gmina odliczy, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytań.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj