Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-623/14/MN
z 26 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) uzupełnionym w dniu 18 oraz 25 sierpnia 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 18 oraz 25 sierpnia 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uniwersytet jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki. W dniu 19 listopada 2012 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt. „xxx” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pomiędzy Województwem a Uniwersytetem.

Projekt pt. „xxx” realizowany jest w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, w ramach którego wypłacane będą dodatki stażowe dla pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych zatrudnionych na uczelni lub w jednostce naukowej z województwa. Pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni, którym Uniwersytet będzie wypłacał dodatki stażowe, będą uczestnikami projektu pt. ”xxx” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Celem głównym projektu jest wzmocnienie powiązań sfery B+R z przedsiębiorstwami służące rozwojowi gospodarki przez realizację do marca 2015 r. programu stażowo-szkoleniowego, którym objętych zostanie 50 pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych zatrudnionych w jednostkach naukowych i uczelniach województwa oraz minimum 40 regionalnych firm z branż strategicznych wg Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa.


Celami szczegółowymi projektu są:


  • wypracowanie do marca 2015 r. minimum 50 propozycji innowacyjnych rozwiązań zgodnych z potrzebami minimum 40 regionalnych MŚP,
  • zwiększenie efektywności działań dotyczących wypracowania minimum 30 propozycji innowacyjnych rozwiązań dla 30 MŚP przyjmujących na staż pracowników naukowych lub naukowo-dydaktycznych.


Uczestnikami stażu są pracownicy naukowi jednostek naukowych w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r., Nr 96, poz. 615 z późn. zm.) oraz pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni uczelni zainteresowanych rozwojem współpracy z sektorem przedsiębiorstw. Pracownicy naukowi lub naukowo-dydaktyczni chcący odbyć staż w przedsiębiorstwie muszą spełniać następujące warunki:


  • powinni być zatrudnieni w jednostce naukowej lub uczelni z województwa warmińsko-mazurskiego,
  • zatrudnienie powinno być na czas nieokreślony lub określony, przy czym w przypadku zatrudnienia na czas określony zatrudnienie nie może trwać krócej niż okres uczestnictwa w projekcie.


Uniwersytet w ramach projektu pt. „xxx” będzie zawierał trójstronne umowy o płatny staż z przedsiębiorstwem z województwa przyjmującym na staż pracownika oraz pracownikiem naukowym i naukowo-dydaktycznym zatrudnionym w uczelni (w tym pracownicy naukowi Uniwersytetu) lub jednostce naukowej z województwa. Przedmiotem umowy o staż jest odbycie stażu przez pracownika naukowego lub naukowo-dydaktycznego w przedsiębiorstwie. Staż obejmuje ogółem 504h, przy czym maksymalny wymiar czasu odbycia stażu w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego wynosi 168h. Z tytułu realizacji stażu pracownikowi naukowemu i naukowo-dydaktycznemu będzie wypłacany dodatek stażowy w łącznej wysokości 9 046 zł 80 gr. Dodatek stażowy będzie wypłacany w transzach miesięcznych na podstawie karty czasu pracy. Realizatorem projektu jest Centrum Innowacji i Transferu Technologii Uniwersytetu. Dodatki stażowe będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy od wypłaconych dodatków stażowych pracownikom naukowy i naukowo-dydaktycznym należy potrącić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowego - z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Dodatki stażowe finansowane są z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni otrzymujący dodatek stażowy są uczestnikiem projektu, w związku z tym na podstawie przytoczonych przepisów Wnioskodawca uważa, że dodatki stażowe podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, w konsekwencji czego nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 cytowanej ustawy wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m. in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Uniwersytet jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki. W dniu 19 listopada 2012 r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt. „xxx” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pomiędzy Województwem a Uniwersytetem.

Projekt pt. „xxx” realizowany jest w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałania 8.2.1 Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, w ramach którego wypłacane będą dodatki stażowe dla pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych zatrudnionych na uczelni lub w jednostce naukowej z województwa. Pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni, którym Uniwersytet będzie wypłacał dodatki stażowe, będą uczestnikami projektu pt. „xxx” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dodatki stażowe będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłacone przez Wnioskodawcę pracownikom naukowym oraz naukowo-dydaktycznym (tj. uczestnikom projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) dodatki stażowe – jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym od wypłaconych kwot Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania podatku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj