Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-140/12-4/AD
z 2 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-140/12-4/AD
Data
2012.05.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
działalność zwolniona od opodatkowania
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
projekt
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy Stowarzyszenie może ubiegać się o zwrot naliczonego podatku VAT za zakupiony sprzęt audiowizualny, sprzęt estradowy, który został zapłacony z Funduszy Unijnych?



Wniosek ORD-IN 737 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 18 kwietnia 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko do zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest organizacją posiadającą osobowość prawną i wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie może uzyskać dofinansowanie operacji pt. „Wyposażenie (...)” pełniącej rolę świetlicy wiejskiej w sprzęt podnoszący poziom prowadzonej działalności społecznej. Operacja wykonana zostanie w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia „O…” Działanie (…) – Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, t.j. operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, tzw. małych projektów. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, ani innej działalności zarobkowej. Organizacja nie jest płatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Realizując projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej Stowarzyszenie ponosi różnego rodzaju koszty, np. zakup sprzętu audiowizualnego, sprzętu estradowego czy sprzętu komputerowego, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowalnych czyli refundowanych.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją opisanej we wniosku operacji wystawione będą na Stowarzyszenie Wydatki poniesione w związku z realizacją operacji pt. „Wyposażenie (...)” pełniącej rolę świetlicy wiejskiej w sprzęt podnoszący poziom prowadzonej działalności społecznej, nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakupiony sprzęt sfinansowany za środki z Funduszy Unijnych zakupiony zostanie w celu prowadzenia nieodpłatnych społecznych zajęć artystycznych z dziećmi i młodzieżą oraz przeprowadzania społecznych nieodpłatnych warsztatów artystycznych i szkoleń.

Stowarzyszenie posiada 24 członków i pobiera od nich składki. Nie świadczy w zamian za składki żadnych usług na rzecz członków. W statucie jest zapis że:

  1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:
    1. ze składek członkowskich,
    2. ze składek członkowskich,
    3. z darowizn,
    4. ze spadków,
    5. z dotacji, grantów i subwencji,
    6. z zapisów odpisów,
    7. z ofiarności publicznej.

Cały uzyskany dochód przez Stowarzyszenie przeznaczony jest na realizacje celów statutowych Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot naliczonego podatku VAT za zakupiony sprzęt audiowizualny, sprzęt estradowy, który został zapłacony z Funduszy Unijnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on ubiegać się o zwrot naliczonego podatku VAT za zakupiony sprzęt audiowizualny, sprzęt estradowy związany z realizacją projektu. Nie mając możliwości ubiegania się o zwrot naliczonego podatku VAT, kwota podatku stanowi koszt kwalifikowalny. Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej czy jakiejkolwiek innej działalności o charakterze zarobkowym i w związku z tym nie jest podatnikiem VAT. Jednocześnie Stowarzyszenie realizuje wyłącznie czynności określone w statucie, które zgodnie z art. 43 ww. Ustawy są zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca może uzyskać dofinansowanie operacji pt. „Wyposażenie (...)” pełniącej rolę świetlicy wiejskiej w sprzęt podnoszący poziom prowadzonej działalności społecznej. Operacja wykonana zostanie w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia „O…” Działanie (...) – Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, t.j. operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, tzw. małych projektów. Realizując projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej Zainteresowany ponosi różnego rodzaju koszty, np. zakup sprzętu audiowizualnego, sprzętu estradowego czy sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją opisanej we wniosku operacji wystawione będą na Zainteresowanego. Wydatki poniesione w związku z realizacją operacji pt. „Wyposażenie (...)” pełniącej rolę świetlicy wiejskiej w sprzęt podnoszący poziom prowadzonej działalności społecznej, nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupiony sprzęt sfinansowany za środki z Funduszy Unijnych zakupiony zostanie w celu prowadzenia nieodpłatnych społecznych zajęć artystycznych z dziećmi i młodzieżą oraz przeprowadzania społecznych nieodpłatnych warsztatów artystycznych i szkoleń. Stowarzyszenie posiada 24 członków i pobiera od nich składki. Nie świadczy w zamian za składki żadnych usług na rzecz członków.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od zakupów dokonanych ramach realizowanego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie mógł ubiegać się o zwrot podatku VAT naliczonego przy zakupie sprzętu audiowizualnego, sprzętu estradowego, który został zapłacony z Funduszy Unijnych w ramach realizowanego projektu.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj