Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-231/14/MCZ
z 18 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 marca 2014 r. (data wpływu do Biura – 21 marca 2014 r.), uzupełnionym 14 maja 2914 r., o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu wykazanego przez spółdzielnię mieszkaniową w PIT-8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu wykazanego przez spółdzielnię mieszkaniową w PIT-8C.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z 2 maja 2014 r. znak: IBPB II/1/415-231/14/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 14 maja 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną - po amputacji nogi - ze znacznym stopniem niepełnosprawności. W roku 2013 złożył wniosek do PFRON o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, polegającej na budowie podjazdu dla wózków inwalidzkich w budynku zamieszkiwanym przez Wnioskodawcę, o wysokim parterze, do którego jedyne wejście jest możliwe po pokonaniu około 10 stopni. PFRON zgodził się na dofinansowanie 50 % inwestycji. Pozostałe 50%, na podstawie uchwały Rady Nadzorczej, zgodziła się dofinansować Spółdzielnia Mieszkaniowa, która jest właścicielem budynku. Podjazd umożliwia wjazd wózkiem inwalidzkim do budynku wielorodzinnego, jest ogólnodostępny, mogą korzystać z niego wszyscy mieszkańcy bez ograniczeń.

Po zakończeniu roku 2013 Spółdzielnia wystawiła Wnioskodawcy PIT-8C z kwotą dofinansowania. Wnioskodawca uzyskał informację w Krajowej Informacji Podatkowej, że Spółdzielnia Mieszkaniowa, jako właściciel budynku, nie miała podstaw do wystawienia PIT-8C.

W związku z powyższym w wyniku uzupełnienia wniosku zadano następujące pytania:

  1. Czy kwota dofinansowania 50% kosztów budowy podjazdu w budynku wielorodzinnym (którego Spółdzielnia Mieszkaniowa jest właścicielem), na wniosek Wnioskodawcy, jest dla niego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizyczny?
  2. Czy dofinansowanie przez Spółdzielnię Mieszkaniową 50% kosztów budowy podjazdu w budynku wielorodzinnym (którego Spółdzielnia Mieszkaniowa jest właścicielem), na wniosek podatnika, rodzi obowiązek wystawienia przez Spółdzielnię PIT-8C z kwotą dofinansowania?

W zakresie pytania oznaczonego nr 1 Wnioskodawca uważa, że dofinansowanie przez Spółdzielnię Mieszkaniową 50% kosztów budowy podjazdu dla wózków inwalidzkich w budynku wielorodzinnym nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych. Według Wnioskodawcy dofinansowanie budowy przez Spółdzielnię Mieszkaniową nie zalicza się do przychodów z innych źródeł wymienionych w art. 20 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zakresie pytania oznaczonego nr 2 Wnioskodawca uważa, że wystawienie PIT-8C dla Wnioskodawcy jest niezasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł, do których kwalifikuje się dochód danego rodzaju został wymieniony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pkt 9 tegoż przepisu wymieniono jako źródło przychodu „inne źródła”.

Z kolei, zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zawarte w powyższym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, iż do tej kategorii przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia uzyskane przez podatnika, a nie tylko te szczegółowo w nim wymienione. Tym samym, do przychodów z innych źródeł należy zakwalifikować każde przysporzenie majątkowe, które ma wymierną korzyść finansową i które nie mieści się w ściśle określonych kategoriach przychodów wymienionych w pkt 1-8 ust. 1 art. 10 przywołanej ustawy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1222) celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych (…).

W myśl art. 4 ust. 1 i ust. 11 oraz ust. 3 tej ustawy osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Stosownie do art. 4 ust. 2 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z kolei zgodnie z treścią art. 4 ust. 4 ww. ustawy właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Powyższe oznacza, że wszystkie grupy mieszkańców nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie mają takie same obowiązki w zakresie pokrywania kosztów eksploatacji utrzymania nieruchomości oraz świadczenia na rzecz funduszu remontowego spółdzielni.

Jednocześnie ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu utworzonego przez spółdzielnię. Zasady wydatkowania z tego funduszu, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych i modernizacyjnych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statut lub uchwalony na jego podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulamin. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu na remont zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości zarządzanych przez nią, są przeznaczone na utrzymanie w należytym stanie technicznym infrastruktury budynków oraz terenu na którym budynek jest położony, w tym elementów, które służą poszczególnym lokatorom (okna, drzwi, instalacje itp.) jak również elementów służących wspólnemu korzystania (klatki schodowe, windy, piwnice, suszarnie, rowerownie, elewacje, dachy, podjazdy, chodniki, parkingi, tereny zielone itp.).

Zatem z ww. środków lub innych środków spółdzielni może być wybudowany podjazd do budynku dla wózków inwalidzkich czy dziecięcych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący osobą niepełnosprawną - po amputacji nogi - ze znacznym stopniem niepełnosprawności w 2013 r. złożył wniosek do PFRON o dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, polegającej na budowie podjazdu dla wózków inwalidzkich w budynku zamieszkiwanym przez niego, o wysokim parterze, do którego jedyne wejście jest możliwe po pokonaniu około 10 stopni. Złożył również wniosek do Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej o dofinansowanie budowy podjazdu. PFRON zgodził się na dofinansowanie 50 % inwestycji. Pozostałe 50%, na podstawie uchwały Rady Nadzorczej, zgodziła się dofinansować Spółdzielnia Mieszkaniowa. Podjazd umożliwia wjazd i wyjazd wózkiem inwalidzkim do i z budynku wielorodzinnego, jest ogólnodostępny, mogą korzystać z niego wszyscy mieszkańcy bez ograniczeń. Po zakończeniu 2013 r. Spółdzielnia wystawiła Wnioskodawcy PIT-8C z kwotą dofinansowania.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że jeżeli statut spółdzielni lub uchwalone na jego podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulamin lub inne przepisy wewnątrzspółdzielcze, pozwalają Radzie Nadzorczej Spółdzielni na podjęcie uchwały o dofinansowaniu podjazdu do budynku przeznaczonego dla wózków osób niepełnosprawnych, z którego mogą korzystać pozostali mieszkańcy budynku, w tym osoby z wózkami dla małych dzieci czy osoby posiadające rowery, to świadczenie ze strony spółdzielni mieszkaniowej w postaci wybudowania ww. podjazdu nie ma indywidulanego charakteru. Nie jest skierowane do konkretnej osoby – tylko np. do Wnioskodawcy – lecz do grupy osób – mieszkańców konkretnego budynku wielorodzinnego stanowiącego mienie spółdzielni. Podjazd ten służy wspólnemu (przez wszystkich mieszkańców) korzystaniu (użytkowaniu) terenu budynku oraz terenu wokół niego. W takiej sytuacji brak jest przesłanek do „przypisania” przychodu określonej osobie, mimo, iż budowa tego podjazdu została sfinansowana na wniosek konkretnej osoby.

Zatem fakt 50% dofinansowania przez spółdzielnię mieszkaniową, na wniosek osoby uprawnionej do wystąpienia z takim wnioskiem, budowy podjazdu dla wózków inwalidzkich do budynku, do którego wejście jest możliwe po pokonaniu około 10 stopni, nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dofinansowanie to jest dla Wnioskodawcy neutralne podatkowo. Tym samym Spółdzielnia Mieszkaniowa nie powinna sporządzać PIT-8C z kwotą dofinansowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj