Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-250/14-8/AK
z 14 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2014r. (data wpływu 7 kwietnia 2014r.) uzupełnionym pismami z dnia 16 czerwca 2014r. (data wpływu 18 czerwca 2014r.) i z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją usług zaprojektowania, zakupu, montażu zestawów solarnych i pleców c.o. opalanych biomasą montowanych w ramach projektu na i w nieruchomościach uczestników projektu i budynkach użyteczności publicznej, a także z tytułu sporządzenia studium wykonalności projektu, świadczenia usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu oraz promocji projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat partycypacyjnych uczestników projektu na rachunek Gminy oraz stawki podatku VAT dla świadczonych usług,
  • stawki podatku VAT dla usług zaprojektowania i wykonania instalacji solarnych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkalnym,
  • prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją usług zaprojektowania, zakupu, montażu zestawów solarnych i pieców c.o. opalanych biomasą montowanych w ramach projektu na i w nieruchomościach uczestników projektu i budynkach użyteczności publicznej, a także podatku z tytułu sporządzenia studium wykonalności projektu, świadczenia usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu oraz promocji projektu,
  • braku opodatkowania czynności przekazania prawa własności kolektorów słonecznych na rzecz mieszkańców po 5 latach od zakończenia projektu.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014r.) oraz z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gminy jako Lider, oraz gminy J., P., R., S. i W. jako Partnerzy, zrzeszone na podstawie umowy partnerskiej z dnia 09 września 2013r., realizują projekt o nazwie ,,……”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działania 6.2. Energia przyjazna środowisku (umowa nr ….. z dnia 22 listopada 2013 r., pomiędzy Województwem a Gminą jako Liderem), głównym celem którego jest poprawa stanu środowiska naturalnego obszaru turystycznego ….. poprzez rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.

Celami szczegółowymi ww. projektu są:

  1. Zwiększenie atrakcyjności obszaru turystycznego …. jako miejsca zamieszkania i wypoczynku.
  2. Zmniejszenie uciążliwości korzystania z indywidualnych systemów grzewczych w budynkach użyteczności publicznej i gospodarstwach domowych.
  3. Uniezależnienie systemów grzewczych od tradycyjnych źródeł ciepła poprzez zastosowanie alternatywnej instalacji wykorzystującej energię słoneczną.
  4. Podniesienie sprawności cieplnej indywidualnych systemów grzewczych objętych projektem.
  5. Zmniejszenie kosztów wytwarzania ciepła na obszarze objętym projektem.
  6. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.
  7. Zmniejszenie zanieczyszczenia gleb i wód gruntowych odpadami pozostałymi po procesie spalania paliw stałych.
  8. Ograniczenie wycinki drzew dla pozyskiwania opału.

W długookresowej perspektywie rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii przyczynić się ma do ograniczenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego (atmosfery, gleby i wód powierzchniowych), zmniejszenia wycinki lasów na obszarze turystycznym ,,…”, a w konsekwencji zmniejszenia ryzyka zachorowania mieszkańców na choroby związane z zanieczyszczeniami środowiska. Zmniejszenie kosztów i uciążliwości korzystania z systemów grzewczych poprzez wprowadzenie alternatywnego źródła ciepła w postaci energii słonecznej oraz czystsze środowisko naturalne wpłynąć ma na poprawę jakości życia mieszkańców oraz wzrost atrakcyjności turystycznej i społecznej obszaru, przekładając się na jego społeczny i ekonomiczny rozwój oraz ograniczając negatywne procesy migracyjne.

W celu realizacji ww. zadań umową partnerską z dnia 09 września 20l3 r., gminy: P. jako Lidera oraz gminy J., P., R., S. i W. jako Partnerzy, podjęły współpracę na rzecz przygotowania i realizacji projektu pod nazwą ,,…”. Zgodnie z umową partnerską przedmiotem Projektu jest realizacja wspólnej inwestycji polegającej na zakupie i montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budyniach użyteczności publicznej oraz zakupu i montażu pieców na biomasę na terenie Gminy …, Gminy …, Gminy …, Gminy …, Gminy … oraz Gminy …, tym samym zwiększenie wykorzystania na tych terenach odnawialnych źródeł energii w kontekście poprawy stanu środowiska naturalnego oraz podniesienia jakości życia mieszkańców, poprzez obniżenie kosztów wytwarzania ciepłej wody użytkowej i ogrzewania budynków użyteczności publicznej.

Przedmiot wspólnego działania Partnerów, dla realizacji ww. celu obejmuje w szczególności następujące czynności:

  1. opracowanie studium wykonalności dla Projektu;
  2. opracowanie wniosku o dofinansowanie dla Projektu wraz z niezbędnymi załącznikami;
  3. złożenie wniosku o dofinansowanie dla Projektu;
  4. realizację Projektu: ,,……….”;
  5. eksploatację Projektu.

Partnerzy zobowiązani są do dołożenia maksymalnej staranności dla osiągnięcia zamierzonego celu, w tym do zgodnego współdziałania. Strony umowy postanowiły, że realizację wspólnego przedsięwzięcia koordynować będzie Lider – Gmina, w imieniu której występował będzie Burmistrz. Lider podejmuje decyzje dotyczące projektu w imieniu Partnerstwa po zasięgnięciu opinii Partnerów, jest też podmiotem wszelkich praw i obowiązków wobec Instytucji Wdrażającej, związanych z przygotowaniem i wdrożeniem projektu. Oświadczenie woli złożone przez Lidera wobec osób trzecich w zakresie wspólnego działania w Projekcie wiąże Lidera i Partnerów, ponadto Lider, w granicach swego umocowania wynikającego z umowy, działać będzie poprzez osoby uprawnione do jego reprezentowania, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Zadaniem Lidera jest reprezentowanie wszystkich Partnerów w zakresie przygotowania, a następnie realizacji projektu.

Lider upoważniony jest w szczególności do:

  • Podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;
  • Podpisania umowy o dofinansowanie projektu;
  • Współpracy z uczestniczącymi we wdrażaniu projektu instytucjami;
  • Przeprowadzenia niezbędnych procedur przetargowych;
  • Realizacji zadań wspólnych związanych z promocją projektu;
  • Prowadzenia sprawozdawczości oraz monitoringu projektu, w tym opracowania i przekazywania określonych raportów, wniosków o zaliczki oraz wniosków o płatność, zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu;
  • Dysponowania środkami finansowymi dla zapewnienia płynności finansowej realizacji projektu zgodnie z prawem, w tym z umową o dofinansowanie projektu;
  • Przedkładania Instytucji Wdrażającej dowodów poniesionych wydatków i rozliczanie przedsięwzięcia.

Partnerzy odpowiedzialni są za:

  • terminowe dostarczenie Liderowi wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku oraz dokumentów i oświadczeń niezbędnych do podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie, a także do uzupełnienia i poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności, a także dokumentów dla potrzeb kontroli i ewaluacji;
  • promowanie Projektu zgodnie z wymogami RPO W oraz zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej z dnia 8 grudnia 2006 r. (WE) 1823/2006. Koszty promocji ponoszą wszyscy Partnerzy Projektu;
  • nadzór nad infrastrukturą pozyskaną w ramach Projektu;
  • zapewnienie trwałości Projektu, zarządzanie i utrzymanie pozyskanej infrastruktury w okresie 5 lat od zakończenia jego realizacji w zakresie dotyczącym Partnera pod rygorem odpowiedzialności odszkodowawczej określonej umową oraz obowiązującymi przepisami. W okresie tym nie można przekazywać zakupionego sprzętu i wybudowanej infrastruktury innym podmiotom do zarządzania albo do używania, chyba, że taka możliwość została zapisana w umowie o dofinansowanie;
  • realizację swojej części projektu wobec osób trzecich, w tym za straty poniesione przez osoby trzecie z tytułu realizacji swojej części projektu;
  • zachowanie celów projektu przez okres co najmniej 5 lat od daty jego zakończenia;
  • zwrot środków otrzymanych na realizację projektu jako dofinansowanie z EFRR w wyniku niezgodnego z umową o dofinansowanie wykorzystania infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu, stwierdzonego przez instytucje uprawnione do monitorowania projektu i kontroli zgodność jego realizacji z zawartą umową o dofinansowanie.

Ponadto każda ze stron umowy partnerskiej:

  • odpowiada proporcjonalnie do wartości projektu na terenie własnej Gminy w przypadku, gdy realizacja Projektu z powodu działania bądź zaniechania którejś ze Stron będzie obarczona wadą skutkującą wymierzeniem korekty finansowej lub koniecznością zwrotu przyznanych środków finansowych, każdej ze stron. Strony umowy partnerskiej zobowiązują się do zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami w wysokości jak od zaległości podatkowych naliczanymi od dnia przekazania dofinansowania w terminie wyznaczonym przez Lidera, na rachunek przez niego wskazany.
    Nie wyłącza to odpowiedzialności Stron na ogólnych zasadach Kodeksu cywilnego.
  • prowadzi wyodrębniony rachunek bankowy oraz zapewnia obsługę finansowo-księgową projektu związaną z realizacją zadań na terenie własnej gminy;
  • zobowiązana jest do dołożenia wszelkiej staranność w zakresie utrzymania sprawności technicznej infrastruktury indywidualnej powstałej w wyniku realizacji Projektu, której jest właścicielem;
  • zobowiązana jest do wypełniania obowiązków dotyczących informacji i promocji projektu, w szczególności umieszczania odpowiednich logotypów na dokumentach związanych z realizacją Projektu oraz oznakowania sprzętu zakupionego w ramach Projektu. Dodatkowo każda ze Stron zobowiązuje się do promocji Projektu na stronach internetowych własnej gminy;
  • zobowiązana jest do gromadzenia i archiwizacji dokumentów, związanych z realizacją Projektu w przypisanym jej zakresie, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu oraz odrębnymi przepisami.

W zakresie finansowania wspólnego przedsięwzięcia odpowiedzialność za całościowe zarządzanie finansowo Projektem spoczywa na Liderze. Każda ze Stron umowy zapewnia nakłady finansowe niezbędne do realizacji Projektu na terenie własnej gminy, w tym dokonuje płatności faktur dotyczących własnej gminy. Każdy z Partnerów umowy zapewni i przekaże Liderowi środki finansowe w formie dotacji celowej o równowartości wkładu własnego, przypadające na Partnera obliczonego proporcjonalnie do wartości udziału w projekcie z przeznaczeniem na koszty ogóle projektu (promocja, zarządzanie projektem, nadzór inwestorski itd.). Projekt będzie finansowany z wyodrębnionych rachunków, założonych przez każdą ze Stron umowy. Płatności będą dokonywane przez każdą ze Stron odpowiednio do zakresu działań realizowanych na obszarze każdej gminy, za wyjątkiem kosztów ogólnych projektu, które będą dokonywane przez Lidera Projektu ze środków przekazanych na ten cel przez partnerów proporcjonalnie do wartości udziału w projekcie.

Zaliczkowanie oraz refundacja dokonanych wpłat następować będzie z uwzględnieniem zasad odnoszących się do zaliczkowania oraz refundacji środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach RPO WL, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie Projektu. Każdy z Partnerów w terminie 5 dni od zakończenia każdego okresu rozliczeniowego, wynikającego z postanowień umowy o dofinansowanie projektu, przedkłada Liderowi zestawienie poniesionych wydatków w projekcie wraz z poświadczonymi za zgodność z oryginałem kserokopiami dokumentów księgowych, potwierdzających poniesienie wydatków oraz wyciągami bankowymi rachunku wyodrębnionego na potrzeby Projektu. Lider występuje do Instytucji Wdrażającej w imieniu wszystkich Stron z wnioskami o zaliczki oraz składa wnioski o płatność oraz przekazuje Partnerom środki finansowe w postaci zaliczek lub refundacji poniesionych kosztów na wyodrębnione rachunki bankowe, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, po otrzymaniu płatności z Instytucji Wdrażającej.

Każda ze Stron umowy będzie prowadzić wyodrębnioną ewidencję wydatków związanych z projektem w sposób przejrzysty, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją Projektu. W przypadku, gdy w trakcie realizacji Projektu przy wykonywaniu zadań wspólnych powstaną dodatkowe koszty lub też część kosztów zostanie uznana za niekwalifikowane, sposób ich finansowania strony uregulują odrębną umową.

Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Lidera oraz Partnerów odpowiednio według lokalizacji. Ponadto każdy z Partnerów odpowiada za monitoring realizacji projektu na terenie własnej Gminy. Za monitoring całości projektu odpowiada Lider.

Realizując założenia projektu, na terenie gmin zrzeszonych umową partnerską, po wyłonieniu w drodze postępowań przygotowawczych prowadzonych przez Lidera - Gminę wykonawców zadania inwestycyjnego, zamontowanych zostanie 847 zestawów solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej, w tym: w budynkach użyteczności publicznej (3 szt.) oraz prywatnych domach mieszkańców (844 szt.), oraz zmodernizowanych zostanie 7 instalacji centralnego ogrzewania tak, by finalnie wykorzystywały one energię biomasy.

Do projektu wybrano najważniejsze instytucje publiczne znajdujące się na obszarze gmin zrzeszonych umową partnerską, tj.:

  1. Zespół Szkół w …;
  2. Środowiskowy Dom Samopomocy w …;
  3. Szkoła Podstawowa w …;
  4. Zespół Placówek Oświatowych w …;
  5. Szkoła Podstawowa w …;
  6. Szkoła Podstawowa w …;
  7. Zespół Szkół w ….;

- oraz indywidualne domy mieszkańców, którzy zadeklarowali swój udział w projekcie poprzez złożenie stosownej deklaracji i zawarcie z właściwymi gminami umów określających wzajemne prawa i obowiązki stron przy montażu instalacji solarnych na budynkach mieszkalnych mieszkańców gminy.

Działalność w budynkach użyteczności publicznej jest prowadzona w zakresie zadań publicznych Gminy określonymi w ustawie o samorządzie gminnym i służy czynnościom nieopodatkowanym. Inwestycja w zakresie budynków użyteczności publicznej nie będzie wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Właścicielem zestawów solarnych i kotła c.o. zamontowanych na i w obiektach użyteczności publicznej będzie Gmina, na terenie której dane urządzenie zostanie zamontowane. Instalacje solarne oraz zmodernizowane Instalacje c.o. wraz z kotłami na biomasę zostaną nieodpłatnie przekazane na rzecz jednostek budżetowych podległych właściwym miejscowo gminom na podstawie umowy użyczenia, wykorzystywanie zestawów solarnych i zmodernizowanych instalacji c.o. w budynkach użyteczności publicznej nie będzie następować na zasadzie odpłatności na rzecz Gminy.

Każda z gmin zrzeszonych umową partnerską w celu realizacji projektu na swoim obszarze współpracuje z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, czyli władającymi nieruchomościami, na i w których będą montowane kolektory słoneczne. W celu realizacji tej współpracy zostały zawarte w formie pisemnej umowy pomiędzy Gminą, a władającymi nieruchomościami. Umowy ustalają wzajemne prawa i obowiązki stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikają z montażu i eksploatacji instalacji solarnej na i w budynku mieszkańców oraz określają warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji projektu. Władający wyraża zgodę na realizację montażu instalacji solarnej na terenie jego nieruchomości i w związku z tymże montażem dokona wpłaty w określonym terminie określonej kwoty w kasie właściwego Urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu z dopiskiem: ,,Montaż instalacji solarnej”. Brak wpłaty tej kwoty w określonym terminie będzie równoznaczny z rezygnacją Władającego z udziału w realizacji montażu i odstąpieniem od umowy. Odstąpienie od umowy przez Gminę nastąpić może w przypadku braku możliwości technicznych montażu instalacji na nieruchomości Władającego. W przypadku braku możliwości technicznych montażu instalacji wpłacona kwota podlega zwrotowi.

Koszty dodatkowe mogące obciążać Władającego poza wpłaconą kwotą to koszt ewentualnego montażu instalacji poza dachem budynku mieszkalnego Władającego. Ostateczne rozliczenie pomiędzy Gminą a Władającym nastąpi po zakończeniu realizacji zadania, a roboty dodatkowe, powstałe przy budowie instalacji solarnej na nieruchomości Władającego rozliczone zostaną na podstawie kosztorysu powykonawczego. Ponadto Władający zobowiązany jest do wniesienia związanych z rozliczeniem końcowym opłat w terminie wskazanym przez Gminę.

Jednocześnie Władający:

  • wyraża zgodę na dysponowanie nieruchomością w zakresie niezbędnym do wykonania dokumentacji technicznej i montażu instalacji solarnej wraz z urządzeniami towarzyszącymi oraz przeprowadzenie innych koniecznych robót związanych z budową;
  • we własnym zakresie umożliwi realizację montażu urządzeń technicznych np. poprzez usunięcie znajdujących się na nieruchomości drzew, krzewów, przedmiotów, kopalin w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia robót;
  • zobowiązuje się do ponoszenia, wszelkich kosztów wykraczających poza ramy gwarancji Wykonawcy instalacji solarnej;
  • nie będzie wnosił przeciwko Gminie żadnych roszczeń majątkowych tytułem ewentualnego zaistnienia szkód, także wobec osób trzecich;
  • zobowiązuje się we własnym zakresie i na własny koszt do wykonania prac wykończeniowo- estetycznych, wymaganych w następstwie prac montażowych zestawu solarnego takich jak np.: malowanie, drobne prace kosmetyczne, przywracające estetykę budynku.

Ponadto Gmina nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu ewentualnych roszczeń wynikających z zawartej umowy, a także zobowiązuje się do przeprowadzenia prac montażowych będących przedmiotem umowy z dochowaniem szczególnej staranności aby zminimalizować powstanie ewentualnych szkód, które mogą powstać w trakcie prowadzenia prac.

Po zamontowaniu instalacja solarna będzie własnością Gminy, którą Gmina użyczy Władającemu na okres 5 lat od dnia jej przekazania. Umowa użyczenia zawarta zostanie po podpisaniu przez wykonawcę, przedstawiciela Gminy i Władającego protokołu odbioru wykonanej instalacji solarnej.

Na podstawie zawartych umów Lider zabezpieczy realizację celów projektu, tj. wyłoni wykonawcę zestawów solarnych i modernizacji instalacji centralnego ogrzewania w sposób umożliwiający wykorzystanie energii biomasy, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustali dla nich harmonogram realizacji, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.

Zakres obowiązków wykonawcy zestawów solarnych obejmował będzie:

  1. opracowanie dokumentacji technicznej na każdy zestaw solarny oraz wykonanie wszelkich niezbędnych robót budowlanych związanych z wykonaniem instalacji solarnych w oparciu o Program funkcjonalno-użytkowy;
  2. dostawę i montaż w oparciu o sporządzoną dokumentację instalacji solarnej do podgrzewania cieplej wody użytkowej;
  3. bezpłatny serwis oraz przeglądy gwarancyjne w okresie gwarancji tj. 5 lat od dnia protokolarnego-bezusterkowego odbioru końcowego robót.

Wykonawca zobowiąże się do wykonania dokumentacji technicznej i wykonania robót budowlanych w oparciu o Program funkcjonalno-użytkowy zawierający szczegółowy zakres zamówienia, zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, obowiązującymi przepisami, normami oraz na warunkach określonych umową.

Do obowiązków Wykonawcy należało będzie również:

  • zorganizowanie na swój koszt placów budowy oraz prowadzenie robót zgodnie z przepisami BHP oraz ppoż.;
  • opracowanie i aktualizacja harmonogramu rzeczowego i finansowego realizacji inwestycji w oparciu o harmonogram rzeczowy i etapy realizacji w terminie 7 dni od daty podpisania umowy;
  • w przypadku groźby katastrofy budowlanej lub zniszczeń, natychmiastowe wykonanie robót zabezpieczających i niezwłoczne powiadomienie inwestora;
  • ubezpieczenie budowy od szkód, zdarzeń losowych i odpowiedzialności cywilnej, dotyczące ludzi, robót, urządzeń i sprzętu budowy przed wprowadzaniem na plac budowy;
  • odtworzenie uszkodzeń powstałych na terenie budowy;
  • uporządkowanie terenu budowy po zakończeniu robót i przekazanie go Zamawiającemu najpóźniej do dnia odbioru końcowego.

W ramach projektu zostaną zmodernizowane kotłownie i systemy c.o. w instytucjach użyteczności publicznej. Zestawy oparte będą o kotły na biomasę wraz z wymianą niezbędnego osprzętu i robót towarzyszących wymianie. Zamontowane zestawy solarne i piece c.o. opalane biomasą oraz energia generowana za ich pomocą nie będą wykorzystane do celów działalność gospodarczej. W zakresie inwestycji realizowanym na nieruchomościach prywatnych, inwestycja będzie poległa na zakupie i montażu kolektorów słonecznych w obiektach budowlanych, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkalnym (budynki istniejące, jak i nowobudowane o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300 m2).

Zestawy solarne i piece c.o. wraz z całą instalacją będą własnością Gminy i pozostaną własnością również po montażu na i w nieruchomościach uczestników projektu przez okres 5 lat od dnia zatwierdzenia przez Instytucję Zarządzającą programem końcowego wniosku o płatność z realizacji przedmiotowego projektu. Po upływie tego okresu całość zestawu solarnego zostanie przekazana uczestnikowi projektu na własność w zamian za wpłacony wkład, który zostanie zaliczony na poczet ceny wykupu zestawu solarnego. Sposób przeniesienia prawa własności zestawu solarnego oraz zasady ich wykupu zostaną uregulowane odrębną umową.

Przedmiotowy projekt będzie finansowany przez Gminę ze środków, które pochodzą ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (85% kosztów kwalifikowanych), uczestników projektu (maksymalnie 14% kosztów kwalifikowanych) i Gminy (minimalnie 1 % kosztów kwalifikowanych), na które złoży się część wydatków zamontowania zestawów solarnych do podgrzewania ciepiej wody użytkowej w budynkach użyteczności publicznej oraz zmodernizowania 7 instalacji centralnego ogrzewania w sposób umożliwiający wykorzystanie energii biomasy, nadzoru inwestorskiego w ww. zakresach, promocji, przygotowania i rozliczenia projektu.

Uczestnik dobrowolnie zobowiązuje się do partycypacji w kosztach realizacji projektu w wysokości brutto 15% kosztów instalacji solarnej montowanej w jego gospodarstwie domowym poprzez wpłatę odpowiedniej kwoty na konto bankowe właściwej miejscowo gminy.

Każda z gmin połączonych umową partnerską z dnia 09 września 2013 r., jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Dla Gmin zasadniczym celem realizacji inwestycji jest zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza (poprawa stanu powietrza), powstającego wskutek używania przez instytucje podległe Gminom (szkoły, domy kultury) do ogrzewania pomieszczeń oraz podgrzewania przez mieszkańców wody do celów użytkowych węgla, miału węglowego, ekogroszku. Dla mieszkańców korzyścią wynikającą z montażu zestawów solarnych będzie możliwość uzyskania źródła energii służącego ogrzaniu wody praktycznie bez ponoszenia kosztów takiego ogrzewania.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatni od towarów i usług. Dokonanie przez mieszkańców Gminy, na budynkach których mają być zamontowane zestawy solarne, wpłat udziału finansowego na zamontowanie zestawów solarnych było obowiązkowe. Za zamontowanie zestawu solarnego na budynku użyteczności publicznej oraz pieców centralnego ogrzewania nie wnoszono wpłat (udział własny w realizacji projektu pochodził będzie ze środków własnych Gminy, jednostki publiczne, znajdujące się na terenie Wnioskodawcy, w której zostanie zamontowany zestaw solarny oraz jednostki publiczne, w których zmodernizowane zostaną instalacje c.o., w tym zamontowane piece na biomasę, tj. Zespół Szkół w … oraz Środowiskowy Dom Samopomocy w … są jednostkami, dla których Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest organem założycielskim i prowadzącym. Jednostki te nie posiadają osobowości prawnej i nie są właścicielami nieruchomości, z którymi Lider podpisuje umowę o uczestnictwo w projekcie).

Dokonanie ww. wpłaty warunkowało montaż przez Gminę zestawów solarnych. W zakresie zamontowania pieców centralnego ogrzewania oraz montażu instalacji solarnej na budynku użyteczności publicznej nie dokonywano wpłat: montaż nastąpi w instytucjach publicznych finansowanych ze środków Gminy.

Środki z dofinansowania unijnego w postaci zaliczki na planowane wydatki wpłynęły na wyodrębniony rachunek Lidera projektu - Gminy, która zgodnie z umową partnerską przekazała część środków partnerom projektu - pozostałym gminom na wyodrębnione u każdej z nich w celu dokonywania z nich płatności w ramach projektu rachunki. Analogicznie – w przypadku refundacji poniesionych wydatków środki unijne przekazywane będą na rachunek Lidera projektu - Gminy. Każda ze zrzeszonych umową partnerską gmin zapewnia nakłady finansowe niezbędne do realizacji projektu na terenie własnej gminy, w tym dokona płatności faktur dotyczących własnej gminy, po czym przedłoży Liderowi projektu zestawienie poniesionych wydatków w projekcie wraz z poświadczonymi za zgodność z oryginałem kserokopiami dokumentów księgowych, potwierdzających poniesienie wydatków oraz wyciągami bankowymi rachunku wyodrębnionego na potrzeby projektu.

Faktury VAT dokumentujące ponoszone przez Wnioskodawcę koszty ogólne projektu będą wystawione na Wnioskodawcę - Lidera projektu – Gminę. Każdy z partnerów zapewni i przekaże Liderowi projektu środki finansowe w formie dotacji celowej o równowartości wkładu własnego, przypadające na partnera obliczonego proporcjonalnie do wartości udziału w projekcie z przeznaczeniem na koszty ogólne projektu, tj. zarządzanie projektem, nadzór inwestorski, promocję projektu.

Koszty ogólne projektu będą refakturowane częściowo na poszczególnych partnerów projektu proporcjonalnie do wartości ich udziału w projekcie. Przedmiotowa wpłata dokonana przez mieszkańców jako udział finansowy w inwestycji stanowi całość świadczenia należnego. Udział mieszkańca w realizacji projektu ma wyrażać się poprzez udostępnienie nieruchomości celem wykonania montażu instalacji solarnej oraz poprzez współfinansowanie usługi ww. montażu. Wprawdzie w umowach pomiędzy Gminą, a poszczególnymi mieszkańcami istnieją zapisy, iż ostateczne rozliczenie pomiędzy Gminą, a mieszkańcem nastąpi po zakończeniu realizacji zadania, jednakże zważywszy na niższy od planowanego koszt montażu instalacji solarnych, rozliczenie to nie spowoduje zwiększenia świadczeń należnych od poszczególnych mieszkańców za realizację usługi montażu instalacji solarnej.

Efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę w odniesieniu do:

  1. usług montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych - będą wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  2. usługi montażu zestawu solarnego na budynku użyteczności publicznej oraz usług zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w … oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w … – będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  3. usług sporządzenia studium wykonalności projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  4. usług inspektora nadzoru inwestorskiego - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  5. usług koordynatora projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  6. promocji projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W sytuacji, gdy wydatki związane z realizacją projektu będą związane zarówno z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jak również i z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawcy nie przysługuje ww. prawo, tj.:

  1. wydatki w zakresie usług sporządzenia studium wykonalności projektu,
  2. wydatki w zakresie usług inspektora nadzoru inwestorskiego,
  3. wydatki w zakresie usług koordynatora,
  4. wydatki w zakresie promocji projektu,

- istnieje możliwość obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności.

Wydatki powyższe będą przyporządkowywane:

  1. do czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w proporcji wynikającej z:
    • wartości netto realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych do wartości netto sumy realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych i realizowanych na terenie Wnioskodawcy usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w … oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w ….
  2. do czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w proporcji wynikającej z wartości netto realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w … oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w … do wartości netto sumy realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych i realizowanych na terenie Wnioskodawcy usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w … oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w ...

Wnioskodawca tak skonstruował postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie montażu instalacji solarnych, że będzie miał możliwość przyporządkowania poszczególnych wydatków do poszczególnych kategorii czynności.

Proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2-10 ustawy z dnia 11 marca 2011r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.) wynosi u Wnioskodawcy 100 %.

Faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji w zakresie, o którym mowa w pkt 3 (wpłat przez mieszkańców udziału finansowego na zamontowanie zestawów solarnych) wystawiane były przez Gminę na dokonujących wpłat mieszkańców, na rzecz których realizowana będzie usługa montażu zestawów solarnych. Faktury za zaprojektowanie i zamontowanie zestawów solarnych oraz zmodernizowanie instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę wystawiane będą przez wykonawcę ww. usług na rzecz gminy, na terenie której realizowany jest projekt, tj. za zakres usług realizowanych na terenie Wnioskodawcy - Lidera projektu faktury wystawiane będą na Gminę. Faktury za usługi w ramach kosztów ogólnych projektu (tj. sporządzenie studium wykonalności projektu, zarządzanie projektem, nadzór inwestorski, promocja projektu) wystawiane będą przez wykonawców na Lidera projektu - Gminę.

Usługi będące przedmiotem wniosku świadczone będą w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zdefiniowanych w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT w zakresie montażu instalacji solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych, za wyjątkiem dwóch przypadków: plebanii, oraz jednego z budynków, którego powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, a co najmniej połowa powierzchni użytkowej ww. domu jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Usługi montażu instalacji solarnej na budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w …. oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w … nie będą świadczone w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zdefiniowanych w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

Kolektory słoneczne (instalacje solarne) będą montowane na/w budynkach mieszkalnych. Nie dopuszcza się montażu poza bryłą budynku. Usługi będące przedmiotem wniosku wykonywane są w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług za wyjątkiem dwóch przypadków: plebanii, oraz jednego z budynków, którego powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, a co najmniej połowa powierzchni użytkowej ww. domu jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Obiekty, w których Wnioskodawca będzie świadczył usługi, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) są sklasyfikowane w sekcji 1 dziale 11 grupie 111 klasie 1110 - budynki
mieszkalne jednorodzinne, w klasie 1121 - budynki o dwóch mieszkaniach oraz w klasie 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania (plebania), przy czym w klasie 1110 są to budynki, których powierzchnia użytkowa nie przekracza - za wyjątkiem jednego przypadku - 300 m2.

Czynności zaprojektowania i wykonania instalacji solarnych nie stanowią świadczenia kompleksowego. Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11marca 2004r. o podatku od towarów i usług stawkę podatku VAT o której mowa w ust. 2 (7%, obecnie 8%) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Żaden z przepisów, uprawniających do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie odnosi się bezpośrednio do usług projektowych. Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 71.11.21, więc powinny być opodatkowane stawką 23% zgodnie z art. 146a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ usługi w zakresie projektowania budynków mieszkalnych nie stanowią robót budowlanych, zatem powinny być odrębnie opodatkowane.

Potwierdzeniem przedstawionego stanowiska jest wyrok Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 22 września 2009r., sygn. akt I SA/Gd 348/09, który orzekł: Kwestia sformułowania umowy z kontrahentem, ustalenia sposobu wynagradzania jako ryczałtu za wszystkie przewidziane umową i wykonane czynności nie może wywołać skutków na gruncie podatkowym. W ocenie Sądu organy podatkowe trafnie skonstatowały, że w opisanym przez skarżącą stanie faktycznym mamy do czynienia z odrębnymi czynnościami, do których mają zastosowanie różne stawki podatkowe (...). W ocenie Sądu należy stwierdzić, że jakkolwiek zdarzają się sytuacje, gdy występuje wielość świadczeń wynikających z jednej umowy, i mogą być one potraktowane jako jedna usługa (i opodatkowane jedną stawką podatku VAT), możliwe jest to tylko i wyłącznie, gdy na ową usługę składa się cały zespół niedających się w istocie wyodrębnić czynności dających w efekcie ostateczną, jednorodną usługę. Sytuacja ta nie ma jednak miejsca w opisywanym we wniosku stanie faktycznym, gdyż możliwe jest wyodrębnienie robót budowlanych od usługi projektowej. Usługi te mają bowiem charakter samoistny i mogą występować niezależnie. Usługa projektowa nie stanowi składowej części generalnej usługi budowlanej - wprost ją poprzedza i może być wykonana przez dowolny, inny podmiot i usługi te nie są ze sobą tak ściśle powiązane, by nie było możliwe ich wyodrębnienie - wręcz przeciwnie - co do zasady są to dwie różne i niezależne od siebie usługi.

Przedmiotem umowy sprzedaży między Wnioskodawcą a uczestnikiem projektu jest usługa wykonania instalacji (bez usługi zaprojektowania ww. instalacji). Wpłata uczestnika projektu nie dotyczyła usługi projektowej. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących dokonywane wpłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy wpłata. W tytule faktury dokumentującej wniesienie przez uczestnika projektu dokonującego wpłaty widnieje zapis „usługa montażu instalacji solarnej”. Usługi zaprojektowania instalacji nie były przedmiotem odrębnej umowy z uczestnikiem projektu. Usługi zaprojektowania instalacji są niezbędne do realizacji wykonania instalacji solarnych.

Zapłata za transakcję wykonania instalacji solarnych określona jest - zgodnie z zawartą umową - jako wynagrodzenie ryczałtowe dla całości świadczenia, nie zaś dla poszczególnych czynności, tj. dla usług zaprojektowania i wykonania instalacji solarnych. Jednakże w terminach realizacji przedmiotu umowy, określonych w szczególności w harmonogramie rzeczowo – finansowym projektu, wykonanie dokumentacji technicznej jest wyszczególnionym etapem realizacji projektu, dlatego też na fakturze dokumentującej realizacje tego etapu wyszczególniona zostanie (zgodnie z argumentami przytoczonymi powyżej) zarówno usługa w zakresie projektowania budynków mieszkalnych opodatkowana podstawową 23% - ową stawką VAT jak i usługa montażu instalacji solarnych opodatkowana 8 % (domy mieszkalne w zakresie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) bądź 23% (budynek użyteczności publicznej) stawką podatku VAT.

Według zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym Regon przeważającym rodzajem działalności Gminy wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) jest kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej (kod 841 1Z).

Według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207 poz. 1293, z późn. zm.) usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu klasyfikowane są wg:

  • kodu 43.22.12.0 - roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (PKWiU 2004r. 45.33.11- roboty związane z montażem instalacji centralnego ogrzewania),
  • kodu 43.22.11.0 - roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno - kanalizacyjnych i odwadniających (PKWiU 2004r. 45.33.20- roboty związane z montażem instalacji wodno - kanalizacyjnych),
  • kodu 71.11.21 usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych.

Wpłaty otrzymane od mieszkańców tytułem dofinansowania montażu instalacji solarnych były dokonywane w 2013r. i 2014r., tj.:

  • czerwiec 2013r. – 333.800,00 zł brutto,
  • lipiec 2013r. – 519.000,00 zł brutto,
  • sierpień 2013r. – 4.800,00 zł brutto,
  • wrzesień 2013r. – 1.800,00 zł brutto,
  • marzec 2014r. – 4.200,00 zł brutto,
  • maj 2014r. - 3.200,00 zł brutto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 3) Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców c.o. opalanych biomasą montowanych w ramach projektu na i w nieruchomościach uczestników projektu i budynkach użyteczności publicznej, a także podatku naliczonego z tytułu sporządzenia studium wykonalności projektu, świadczenia usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu oraz promocji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zaprojektowanie, zakup i montaż zestawów solarnych na potrzeby realizacji projektu na i w nieruchomościach prywatnych na terenie Gminy.

Wobec przyjętego w umowie partnerskiej sposobu finansowania wspólnego przedsięwzięcia Wnioskodawca jako Lider projektu (analogicznie jak każda ze zrzeszonych gmin) zapewni nakłady finansowe niezbędne do realizacji Projektu na terenie własnej gminy.

Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zaprojektowanie, zakup i montaż zestawów solarnych i modernizację 7 instalacji centralnego ogrzewania tak, by finalnie wykorzystywały one energię biomasy na potrzeby realizacji projektu na i w budynkach użyteczności publicznej.

Gmina jako Lider projektu ma prawo do częściowego obniżenia podatku naliczonego z tytułu sporządzenia studium wykonalności projektu, świadczenia usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu a oraz promocji projektu w stosunku do tej części ww. towarów i usług, które zostały nabyte w związku ze sprzedają opodatkowaną, tj. zaprojektowaniem, zakupem i montażem zestawów solarnych w domach prywatnych, w kosztach, w których wystąpiła partycypacja uczestnika projektu opodatkowana podatkiem VAT (o której mowa w pyt. l niniejszego wniosku).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. określony zakup musi być wykorzystany/służyć dokonaniu czynności opodatkowanych. Wskazana norma prawna realizuje zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa zatem wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust 4.

Art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Czynności dokonywane przez Gminę na rzecz uczestników projektu tj. udostępnienie im do używania zestawów solarnych stanowią w opinii Gminy czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji uznać należy, iż nabyte przez Gminę towary - zestawy solarne wraz z usługami są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych w części dotyczącej uczestnika projektu, a zatem została spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu w budynkach użyteczności publicznej nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ w przedmiotowej sprawie brakuje obligatoryjnej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT tj. związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotowe przedsięwzięcie dotyczące zainstalowania 3 zestawów solarnych i zmodernizowaniu 7 instalacji centralnego ogrzewania tak, by finalnie wykorzystywały one energię biomasy w budynkach użyteczności publicznej jest inwestycją należącą do zadań własnych Gmin zrzeszonych porozumieniem, uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy. W konsekwencji brak podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług. Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie na podstawie umowy użyczenia majątku związanego z realizacją przedmiotowego projektu w budynkach użyteczności publicznej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy- nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością wskazaną w art. 7 ust 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy o VAT, które uzupełniają zasadę wyrażoną w art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli podatnik dokonuje zakupów i część towarów i usług kupuje wyłącznie dla celów działalności opodatkowanej, a część dla pozostałej - to również w tym zakresie musi dokonać wyszczególnienia poszczególnych kwot. Odliczenie przysługuje wyłącznie w zakresie nabyć związanych z działalnością opodatkowaną. Jednocześnie podatnik nie ma prawa wykorzystywać towarów i usług, od których odliczył VAT, dla celów zwolnionych z podatku.

Jak wskazano powyżej, w przedmiotowym projekcie wystąpią również wydatki związane z zarządzaniem projektem, nadzorem inwestorskim oraz promocją w ramach projektu. Faktury VAT na działania związane z zarządzaniem projektem, nadzorem inwestorskim oraz promocją projektu będą wystawiane na Lidera projektu - Gminę, on też będzie dokonywał płatności za powyższe wydatki, zaś każdy z Partnerów umowy zapewni i przekaże Liderowi środki finansowe w formie dotacji celowej, o równowartości wkładu własnego, przypadające na Partnera obliczonego proporcjonalnie do wartości udziału w projekcie.

Dlatego też w odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie:

  • zostaną spełnione przesłanki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego, o podatek naliczony z tytułu sporządzenia studium wykonalności projektu, świadczenia usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu oraz promocji projektu w stosunku do tej części ww. towarów i usług, które zostały nabyte w związku ze sprzedażą opodatkowaną, tj. zaprojektowaniem, zakupem i montażem zestawów solarnych w domach prywatnych, w kosztach których wystąpiła partycypacja uczestnika projektu opodatkowana podatkiem VAT, o której mowa w pyt. 1 niniejszego wniosku, ponieważ wydatki te wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT;
  • nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego, o podatek naliczony z tytułu sporządzenia studium wykonalności projektu świadczenia usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu oraz promocji projektu w stosunku do tej części ww. towarów i usług, które zostały nabyte w związku ze sprzedażą zwolnioną, tj. zaprojektowaniem, zakupem i montażem zestawów solarnych oraz zmodernizowaniem instalacji centralnego ogrzewania w budynkach użyteczności publicznej, ponieważ, wydatki te nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wydatki te nie będą generowały przychodu w związku z tym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT).

Jednocześnie wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nastąpi na podst. art. 90 ust. 1 ustawy poprzez ustalenie udziału wartości netto usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych w domach prywatnych, o strukturze finansowania uwzględniającej partycypację uczestnika projektu opodatkowaną podatkiem VAT w stosunku do ogólnej wartości netto projektu obejmującej zaprojektowanie, zakup i montaż wszystkich zestawów solarnych (zarówno 844 szt. w domach prywatnych jak też 3 szt. w budynkach użyteczności publicznej) oraz zmodernizowanie 7 szt. instalacji centralnego ogrzewania. Prawo do odliczenia tak określonej kwoty podatku naliczonego będzie miał Lider projektu - Gmina.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina jako Lider, oraz gminy …, …, …., … i … jako Partnerzy, zrzeszone na podstawie umowy partnerskiej z dnia 09 września 2013r., realizują projekt o nazwie ,,…”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, głównym celem którego jest poprawa stanu środowiska naturalnego obszaru turystycznego …..poprzez rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Realizując założenia projektu, na terenie gmin zrzeszonych urnową partnerską, po wyłonieniu w drodze postępowań przygotowawczych prowadzonych przez Lidera - Gminę wykonawców zadania inwestycyjnego, zamontowanych zostanie 847 zestawów solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej, w tym; w budynkach użyteczności publicznej (3 szt.) oraz prywatnych domach mieszkańców (844 szt.), oraz zmodernizowanych zostanie 7 instalacji centralnego ogrzewania tak, by finalnie wykorzystywały one energię biomasy. Faktury VAT dokumentujące ponoszone przez Wnioskodawcę koszty ogólne projektu będą wystawione na Wnioskodawcę - Lidera projektu.

Efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę w odniesieniu do:

  1. usług montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych - będą wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  2. usługi montażu zestawu solarnego na budynku użyteczności publicznej oraz usług zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w … oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w … – będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  3. usług sporządzenia studium wykonalności projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  4. usług inspektora nadzoru inwestorskiego - będą wykorzystywane – zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  5. usług koordynatora projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  6. promocji projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wydatki powyższe będą przyporządkowywane:

  1. do czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w proporcji wynikającej z:
    • wartości netto realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych do wartości netto sumy realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych i realizowanych na terenie Wnioskodawcy usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w … oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w …. ,
  2. do czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w proporcji wynikającej z
    • wartości netto realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w … oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w …. do wartości netto sumy realizowanych na terenie Wnioskodawcy w ramach projektu usług zaprojektowania i montażu zestawów solarnych na należących do uczestników projektu budynkach jednorodzinnych i realizowanych na terenie wnioskodawcy usług zaprojektowania i montażu zestawu solarnego w budynku użyteczności publicznej oraz zmodernizowania instalacji c.o., w tym zamontowania pieców na biomasę w budynkach użyteczności publicznej, tj. w Zespole Szkół w … oraz Środowiskowym Domu Samopomocy w ….


Wnioskodawca tak skonstruował postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie montażu instalacji solarnych, że będzie miał możliwość przyporządkowania poszczególnych wydatków do poszczególnych kategorii czynności. Faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą na Gminę.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. Trybunał zwracał uwagę, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Każde zatem nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 cyt. ustawy) lub aktów wykonawczych.

Odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi usług zaprojektowania, zakupu u montażu zestawów solarnych montowanych w ramach projektu na i w nieruchomościach uczestników projektu, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – ww. wydatki związane z montażem instalacji solarnych na nieruchomościach uczestników projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Natomiast, w odniesieniu do wydatków poniesionych na usługi zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pleców c.o. opalanych biomasą montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej, nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego wydatki te będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy, zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych montowanych w ramach projektu na i w nieruchomościach uczestników projektu, ponieważ będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Natomiast, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu u montażu zestawów solarnych i pleców c.o. opalanych biomasą montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej, ponieważ działalność w przedmiotowych budynkach będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nadto z opisu sprawy wynika, iż efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę w odniesieniu do:

  • usług sporządzenia studium wykonalności projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • usług inspektora nadzoru inwestorskiego - będą wykorzystywane – zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • usług koordynatora projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • promocji projektu - będą wykorzystywane zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jak również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Faktury VAT dokumentujące ponoszone przez Wnioskodawcę koszty ogólne projektu będą wystawione na Wnioskodawcę - Lidera projektu – Gminę. Każdy z partnerów zapewni i przekaże Liderowi projektu środki finansowe w formie dotacji celowej o równowartości wkładu własnego, przypadające na partnera obliczonego proporcjonalnie do wartości udziału w projekcie z przeznaczeniem na koszty ogólne projektu, tj. zarządzanie projektem, nadzór inwestorski, promocję projektu.

Wnioskodawca tak skonstruował postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie montażu instalacji solarnych, że będzie miał możliwość przyporządkowania poszczególnych wydatków do poszczególnych kategorii czynności.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy, należy zauważyć, że w zakresie kosztów ogólnych projektu obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedaż opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku do całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu oraz z czynnościami zwolnionymi. Należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy będącemu podatnikiem VAT, zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, związanej ze świadczeniem usług sporządzenia studium wykonalności projektu, usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu oraz promocji projektu, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT odnośnie wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją usług zaprojektowania, zakupu, montażu zestawów solarnych i pleców c.o. opalanych biomasą montowanych w ramach projektu na i w nieruchomościach uczestników projektu i budynkach użyteczności publicznej, a także z tytułu sporządzenia studium wykonalności projektu, świadczenia usług inspektora nadzoru inwestorskiego, koordynatora projektu oraz promocji projektu. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj