Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-239/14/MS
z 28 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości w zamian za odszkodowanie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości w zamian za odszkodowanie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W 2007 r. Spółka nabyła na cele inwestycyjne związane z prowadzoną działalnością nieruchomość niezabudowaną od …. Cena nabycia nieruchomości zawierała podatek VAT 22%. Grunty te w rejestrze gruntów (w momencie nabycia i aktualnie) opisane są jako grunty rolne. Działka położona jest w obrębie geodezyjnym T. i zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy ma oznaczenie „ST - tereny rezerwy pod rozbudowę urządzeń towarzyszących giełdzie towarowej”. Działka na dzień dzisiejszy jest niezabudowana. Na wniosek G. w dniu 3 czerwca 2013 r. Wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania „B.”. Postanowieniem z dnia 14 października 2013 r. na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych („spec ustawa drogowa”) decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W listopadzie 2013 r. przedmiotowa działka została z nakazu organu władzy publicznej wydana. Aktualnie toczy się postępowanie w sprawie ustalenia odszkodowania za grunty przejęte z mocy prawa przez Województwo. Na dzień dzisiejszy Spółka jeszcze nie otrzymała odszkodowania.


W związku z powyższym opisem, zadano następujące pytanie:


Czy przeniesienie własności nieruchomości z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?


Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie własności nieruchomości gruntowej z nakazu władzy w zamian za wynagrodzenie w formie odszkodowania podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%. W dniu wpływu odszkodowania na rachunek firmy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Od otrzymanej należności należy odprowadzić podatek według stawki 23%, a podatek winien być wyliczony metodą „w stu”.

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 pkt 1 wskazano, że przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, również w przypadku przeniesienia z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie. Wywłaszczenie z mocy prawa jest zrównane więc z dostawą także wówczas gdy nie jest ono następstwem decyzji właściciela lecz z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa. Nieruchomość została przyjęta na mocy decyzji Wojewody wydanej na podstawie uregulowań o szczególnych zasadach realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych („spec ustawa drogowa”). Działka przeznaczona jest na realizację celu publicznego - budowa obwodnicy. W przedstawionej sytuacji uznać zatem należy, że ma miejsce dostawa w zamian za odszkodowanie, a odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności. Ustawodawca jednak dla dostaw niektórych nieruchomości przewidział zwolnienia od podatku. Zakres i zasady określono w art. 43. W świetle art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy VAT - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod budowę. W art. 2 pkt 33 zdefiniowano tereny budowlane. Zgodnie z tym zapisem, przez tereny budowlane w rozumieniu ustawy rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu -zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zwolnienie zatem przysługuje wyłącznie względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane czy też pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia korzystają grunty o charakterze rolnym bądź leśnym. Grunty, o których mowa w ewidencji gruntów zakwalifikowane są jako grunty rolne. W przedstawionym stanie faktycznym nie ma znaczenia jednak faktyczny i aktualny sposób wykorzystania gruntów ani opis w rejestrze gruntów. Decydujące znaczenie dla rozstrzygnięcia czy grunty podlegają opodatkowaniu, czy można skorzystać ze zwolnienia jest ich przeznaczenie. W omawianym przypadku, decyzja Wojewody, na mocy której zezwolono na realizację inwestycji drogowej przesądziła o charakterze przedmiotowej działki jako przeznaczonej pod zabudowę. Zgodnie bowiem z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (rozporządzenie Ministra Finansów z 30 grudnia 1999 r.) - droga jest budowlą.

W konsekwencji dostawa nieruchomości gruntowych niezabudowanych dokonana w formie przejęcia na rzecz Skarbu Państwa w zamian za odszkodowanie jako teren budowlany nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust 1 pkt 9. Zatem przeniesienie własności nieruchomości gruntowej w zamian za wynagrodzenie w formie odszkodowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki określonej w art. 146a pkt 1, tj. 23%. Obowiązek podatkowy powstanie w dacie otrzymania przez firmę całości lub części odszkodowania. Podatek powinien być wyliczony z zastosowaniem metody „w stu” - czyli przyjmując, że kwota otrzymanego odszkodowania jest kwotą brutto. Kwotę przyznanego odszkodowania należy rozumieć jak cenę w rozumieniu art. 3 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach. Cena tj. „wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący (tutaj Skarb Państwa) jest obowiązany przedsiębiorcy zapłacić za towar (grunt niezabudowany); w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług, jeśli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż podlega obciążeniu podatkiem VAT oraz podatkiem akcyzowym.

Reasumując, przeniesienie własności nieruchomości gruntowej z nakazu władzy w zamian za wynagrodzenie w formie odszkodowania podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%. Fakt, iż w rejestrze gruntów opisane są jako grunty rolne jest bez znaczenia. Przeznaczenie działki na realizację inwestycji drogowej przesądza o charakterze przedmiotowej działki tj. jako teren budowlany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania(art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj