Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-376/14/PC
z 1 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 27 marca 2014 r. (wpływ do tut. Biura 1 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu, w związku z rekompensatą za świadczone usługi publiczne (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2014 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu, w związku z rekompensatą za świadczone usługi publiczne.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest komunalną Spółką prawa handlowego. Jedynym wspólnikiem posiadającym 100% udziałów jest Gmina. W chwili obecnej podstawowym przedmiotem działalności jest wykonywanie zadań własnych gminy w zakresie zimowego utrzymania czystości i porządku na drogach gminnych publicznych i drogach wewnętrznych stanowiących własność Gminy, letniego utrzymania czystości i porządku na drogach gminnych publicznych i drogach wewnętrznych stanowiących własność Gminy, prowadzenia cmentarzy komunalnych oraz administrowania zasobem lokalowym Gminy.

Obowiązek ten dla gminy określono w:

  • ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.),
  • ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.),
  • ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tj. Dz.U. z 2011 r. nr 45, poz. 236 ze zm.),
  • ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.).

Dodatkowo Wnioskodawca świadczy również usługi w zakresie: usług komunalnych, usług zimowego i letniego utrzymania chodników, placów oraz innych usług komercyjnych dla zewnętrznych osób prawnych i osób fizycznych, na podstawie odrębnych umów cywilno-prawnych zawartych z tymi podmiotami.

W celu zlecenia zadań własnych Rada Miasta podjęła uchwałę, która nakłada na Wnioskodawcę obowiązek wykonywania ww. zadań i powierza jej ich realizację jako tzw. „podmiotowi wewnętrznemu” w rozumieniu orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej: Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości). Zadania te zostały wpisane do aktu założycielskiego Spółki.

Kwestie szczegółowe związane z realizacją ww. zadań reguluje Regulamin świadczenia usług publicznych przez Spółkę oraz Zarządzenie Burmistrza w sprawie ustalenia zasad finansowania przez Gminę zadań własnych wykonywanych przez Spółkę, powierzonych na podstawie Uchwały Rady Miejskiej. Z tytułu świadczenia usług Spółka będzie otrzymywać rekompensatę z tytułu poniesionych kosztów na realizację zadań własnych gminy. Rekompensata stanowi zwrot kosztów pomniejszonych o przychody dodatkowe oraz uwzględnia tzw. rozsądny zysk. Spółka zobowiązana jest do 15 marca każdego roku następującego po roku otrzymania rekompensaty, przedstawić Gminie rozliczenie roczne wykonanych zadań.

Nadwyżka rekompensaty rocznej w audycie finansowym Spółki nad poniesionymi kosztami podlega obowiązkowi zwrotu. Natomiast w przypadku stwierdzenia, że Rekompensata wypłacona w roku poprzednim jest niższa od ustalonej zgodnie z postanowieniami Uchwały, Gmina może wyrównać Spółce kwotę Rekompensaty, o ile pozwoli na to sytuacja finansowa oraz środki zabezpieczone w uchwale budżetowej. Zarządzenie przewiduje, że rekompensata za świadczone usługi będzie wypłacana w miesięcznych okresach w wysokości 1/12 kwoty za dany rok, ustalonej w Uchwale. Rekompensata będzie wypłacana do wysokości środków zabezpieczonych w budżecie w terminie do 15 dnia następnego miesiąca na podstawie złożonego przez Spółkę wniosku o wypłatę rekompensaty /dokument księgowy/.

Uchwała Rady Miejskiej przewiduje rekompensatę roczną na :

  • zimowe utrzymanie czystości i porządku na publicznych i wewnętrznych drogach gminnych w wysokości 1.000.000 zł.,
  • letnie utrzymanie czystości i porządku na publicznych i wewnętrznych drogach gminnych w wysokości 250.000 zł.,
  • prowadzenie cmentarzy komunalnych w wysokości 90.000 zł.,
  • administrowanie zasobem lokalowym gminy w wysokości 310.000 zł.

Spółka wystawia na koniec każdego miesiąca trzy faktury za:

  1. utrzymanie czystości i porządku na publicznych i wewnętrznych drogach gminnych na kwotę 104.166,67 zł. brutto w tym podatek VAT 8%, co stanowi 1/12 łącznej kwoty za zimowe i letnie utrzymanie dróg. (PKWiU 81.29.12)
  2. zarządzanie cmentarzami komunalnymi na kwotę 7.500 zł. brutto w tym podatek VAT 8%, (1/12 kwoty) (PKWiU 96.03.11).
  3. administrowanie zasobem mieszkaniowym gminy na kwotę 14.043,52 zł. (sprzedaż zwolniona PKWiU 68.32.11)


Zarządzanie lokalami w nieruchomościach niemieszkalnych na kwotę 11.789,81 zł. W tym podatek VAT 23% (1/12 kwoty).

Przychód Spółka ujmuje w miesiącu, którego dotyczy Faktura.

Po zakończeniu roku w przypadku nadwyżki rekompensaty nad poniesionymi kosztami, Spółka wystawi do faktury za miesiąc grudzień, fakturę korygującą zmniejszającą przychód. W przypadku gdy rekompensata będzie niższa niż poniesione koszty, firma (w zależności od sytuacji finansowej oraz środków zabezpieczonych w uchwale budżetowej Gminy) wystawi, bądź nie wystawi fakturę korygującą zwiększającą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy kwota otrzymanej w miesiącu rekompensaty stanowić będzie przychód podatkowy zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku numerem 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymanej w miesiącu rekompensaty jest przychodem Spółki zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest ona zapłatą za świadczone usługi publiczne stanowiące dla Spółki przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. Otrzymana rekompensata stanowiąca zapłatę za świadczone usługi publiczne nie jest bowiem wyłączona z przychodów, ani też nie korzysta ze zwolnienia z podatku (art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) wobec czego będzie stanowić przychód Spółki podlegający opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja zgodnie z zadanym we wniosku pytaniem wyznaczającym jej zakres, dotyczy wyłącznie kwestii powstania przychodu w związku z otrzymywaną rekompensatą za świadczone usługi publiczne. Tut. Organ nie odniósł się natomiast do kwestii momentu powstania tego przychodu.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 poz. 851) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań (art. 12 ust. 1 pkt 1-3 powołanej ustawy). Na podstawie art. 12 ust. 1 omawianej ustawy można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. Skutek w postaci powstania przychodów w rozumieniu ww. ustawy może być również następstwem zdarzeń prawnych, których skutkiem jest zmniejszenie pasywów podatnika, czyli jego zobowiązań.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przychodem należnym jest zatem przychód, który w następstwie działalności gospodarczej stał się należnością (wierzytelnością) ustaloną pomiędzy stronami. Zgodzić się przy tym należy z Wnioskodawcą, że rekompensata nie korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Reasumując, kwota otrzymanej rekompensaty jest przychodem Spółki zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 2-4, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj