Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-625/14-2/MPe
z 16 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w roku 2014 będzie realizował projekt i pozyskała na jego realizację środki w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” dla Małych Projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Projekt przewiduje: wytyczenie i oznakowanie szlaku turystycznego na terenie powiatu (co związane jest z oznakowaniem dróg turystycznymi znakami drogowymi oraz ustawieniem tablic informacyjnych przy kluczowych obiektach sakralnych na szlaku) oraz jego promocję, tj. druku mapy i przewodnika turystycznego szlaku oraz organizację eventu otwarcia szlaku. Realizacja przedsięwzięcia ma na celu promocję lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego regionu.


Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskuje także przychodów które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji czynnych podatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT. Działalność stowarzyszenia związana z realizacją projektu „Unici X - wytyczenie i oznakowanie szlaku turystycznego na terenie Powiatu Y" nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wydanie tejże interpretacji jest niezbędnym załącznikiem, który należy złożyć wraz z wnioskiem o płatność do Urzędu Marszałkowskiego instytucji wdrażającej Program PROW 2007-2013.


W związku z powyższym opisem sprawy zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku od towarów i usług z realizacji projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający L. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zakres prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług regulują przepisy art. 86 i 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w roku 2014 będzie realizował projekt i pozyskał na jego realizację środki w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” dla Małych Projektów. Projekt przewiduje: wytyczenie i oznakowanie szlaku turystycznego na terenie powiatu (co związane jest z oznakowaniem dróg turystycznymi znakami drogowymi oraz ustawieniem tablic informacyjnych przy kluczowych obiektach sakralnych na szlaku) oraz jego promocję, tj. druku mapy i przewodnika turystycznego szlaku oraz organizację eventu otwarcia szlaku. Realizacja przedsięwzięcia ma na celu promocję lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego regionu.


Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskuje także przychodów które należy opodatkować podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji czynnych podatników podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT. Działalność stowarzyszenia związana z realizacją projektu „Unici X - wytyczenie i oznakowanie szlaku turystycznego na terenie Powiatu Y" nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.


Z uwagi na opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w omawianej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z tym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu.

Jednocześnie Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym projektem nie będzie spełniony na podstawie art. 43 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe. Jednocześnie należy wskazać, że powołany przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie art. 43 ustawy dotyczący zwolnień przedmiotowych nie ma zastosowania w niniejszej sprawie. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w przedmiotowej sprawie wynika z niewypełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj