Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-881/13-4/KS
z 16 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów przeznaczonych na wydatki poniesione przez Fundację w związku z wydaniem książki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów przeznaczonych na wydatki poniesione przez Fundację w związku z wydaniem książki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Fundacja ma status organizacji pożytku publicznego. W ramach swoich działań prowadzi działalności: statutową nieodpłatną, statutową odpłatną oraz działalność gospodarczą.

Fundacja korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Działalność gospodarcza jest prowadzona w zakresie wydawania i sprzedaży książek związanych z tematyką autyzmu.

Przed wydaniem książki Fundacja ponosi wydatki na: tłumaczenie, korektę, skład, łamanie, wydruk książki.


Wyżej wymienione wydatki w momencie poniesienia są ewidencjonowane jako nakłady na wydanie książki na koncie magazyn książki. Nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.


W momencie wydania książki wszystkie nakłady poniesione na jej wydanie, zaewidencjonowane na koncie magazyn książki są sumowane. Suma nakładów podzielona przez ilość wydrukowanych egzemplarzy stanowi koszt wytworzenia jednej książki. Koszt ten staje się kosztem uzyskania przychodu w momencie sprzedaży książek, proporcjonalnie do liczby sprzedanych egzemplarzy.

Cały dochód ze sprzedaży książek zostaje przeznaczony na działalność statutową Fundacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Fundacja powinna opodatkować dochody przeznaczone na wydatki związane z wydaniem nowej książki podatkiem dochodowym od osób prawnych, jako dochody przeznaczone na działalność gospodarczą?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów przeznaczonych na wydatki związane z wydaniem książki.


Wyżej wymienione wydatki nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w momencie poniesienia, lecz dopiero w momencie sprzedaży książki. W tym samym momencie Fundacja otrzymuje przychód, a dochód ze sprzedaży książki jest przeznaczany na działalność statutową Fundacji, spełniony jest zatem warunek przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 6c ustawy, umożliwiający skorzystanie ze zwolnienia z podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej „updop”), jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

W konsekwencji, fundacje (tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną) podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Przepis ujęty w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Wskazać należy, że pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o określonych celach statutowych, powołany przepis nie znajdzie w jego przypadku zastosowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, w związku z powyższym dla oceny prawnej przedstawionego we wniosku zagadnienia właściwe będzie unormowanie tylko art. 17 ust. 1 pkt 6c updop.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c updop, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, aby jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś aby dochód przeznaczony był na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm., dalej OPP), działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, jeżeli:

  1. wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności, lub
  2. wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej przekracza 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.


Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 – spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy OPP, tj.:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4 spełniają określone ustawą warunki.


Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te spełniają wszystkie wymagania stawiane organizacji pożytku publicznego określone w art. 20 ustawy OPP, w tym przeznaczają cały dochód na działalność statutową. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wobec powyższego, o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego przez Fundację decyduje cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Oznacza to, że dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej będzie – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – wolny od tego podatku, o ile zostanie faktycznie przeznaczony na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie nie dotyczy – zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ww. ustawy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż m.in. wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 6c tej ustawy.


Należy mieć również na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy OPP, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 OPP. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja mająca status organizacji pożytku publicznego w ramach swoich działań prowadzi działalności: statutową nieodpłatną, statutową odpłatną oraz działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie wydawania i sprzedaży książek związanych z tematyką autyzmu.

Przed wydaniem książki Fundacja ponosi wydatki na: tłumaczenie, korektę, skład, łamanie, wydruk książki. Wymienione wydatki w momencie ich poniesienia nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, ewidencjonowane są na koncie magazyn książki jako nakłady na wydanie książki. W momencie wydania książki wszystkie nakłady poniesione w związku z jej wydaniem, zewidencjonowane na koncie magazyn książki, są sumowane. Suma nakładów podzielona przez ilość wydrukowanych egzemplarzy stanowi koszt wytworzenia jednej książki. Koszt ten staje się kosztem uzyskania przychodu w momencie sprzedaży książek, proporcjonalnie do liczby sprzedanych egzemplarzy.

Fundacja podaje, że cały dochód ze sprzedaży książek zostaje przeznaczony na działalność statutową Fundacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi obowiązek opodatkowania dochodów przeznaczonych na wydatki poniesione przez Fundację w związku z wydaniem, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, książki.


Jak już wcześniej zostało wyjaśnione w danej sprawie, z racji posiadania przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego, zastosowanie znajdzie tylko art. 17 ust. 1 pkt 6c, a nie jak podaje Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego również art. 17 ust. 1 pkt 4 udpop.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c pdop wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że na działalność statutową Fundacja zamierza przeznaczyć dochód ze sprzedaży książek. Z kolei ich wydanie oraz sprzedaż prowadzona jest w ramach działalności gospodarczej, na co wyraźnie wskazuje Wnioskodawca: „Działalność gospodarcza jest prowadzona w zakresie wydawania i sprzedaży książek związanych z tematyką autyzmu”.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, że wydatki poniesione na wydanie książki, o których mowa jest w pytaniu Wnioskodawcy, ponoszone są w ramach prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej i jako takie nie mogą być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c pdop. Przepis ten wyraźnie wyłącza ze zwolnienia dochody przeznaczone na działalność gospodarczą, a do takich niewątpliwie należą dochody wydatkowane przez Fundację w związku z wydaniem książki.

Końcowo wyjaśnić należy, że dopiero dochód ze sprzedaży przedmiotowych książek, który zgodnie ze stanem faktycznym, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na działalność statutową Fundacji może podlegać zwolnieniu przewidzianemu w art. 17 ust. 1 pkt 6c, o ile spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w tym przepisie.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dochodów przeznaczonych na wydatki związane z wydaniem książki wydanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj