Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-992/13-5/KS
z 5 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) oraz w piśmie z dnia 24 lutego 2014 r. (data nadania 25 lutego 2014 r., data wpływu 28 lutego 2014 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie organu nr IPPB5/423-992/13-2/KS, IPPB2/415-869/13-2/MK1 z dnia 14 lutego 2014 r. (data nadania 14 lutego 2014 r., data doręczenia: 18 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych ze środków Funduszu, poniesionych w związku z organizacją imprezy integracyjnej dla pracowników Spółki– jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zorganizowanie imprezy integracyjnej dla pracowników Spółki sfinansowanych ze środków obrotowych i Funduszu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


  1. Zdarzenie przyszłe.


Spółka A. zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników Spółki z okazji 5-lecia utworzenia Spółki A.. Pracodawca rozważa pokrycie kosztów imprezy ze środków obrotowych Spółki. Kosztem imprezy będą wydatki na cele konsumpcyjne.

W uzupełnieniu z dnia 24 lutego 2014 r. do wniosku złożonego w dniu 12 grudnia 2013 r., Wnioskodawca doprecyzował, że przedstawiony opis jest stanem faktycznym, a nie jak podano wcześniej zdarzeniem przyszłym. W przedmiotowym uzupełnieniu podano również następujące informacje:

Spółka A. zorganizowała imprezę integracyjną dla pracowników Spółki z okazji 5-lecia utworzenia Spółki A.. Pracodawca pokrył wydatki na zorganizowanie imprezy ze środków obrotowych Spółki. W związku z organizacją imprezy, Spółka poniosła wydatki na cele konsumpcyjne (jedzenie i napoje).

Celem imprezy było omówienie wyników finansowych firmy w związku z zakończeniem roku obrotowego, porównanie wyników sprzedaży działów na przestrzeni lat oraz przedstawione zostały cele i założenia na lata przyszłe. Na spotkaniu zostały omówione procedury zdobywania nowych klientów oraz utrzymanie relacji z obecnie współpracującymi klientami.


  1. Zdarzenie przyszłe


Spółka A. zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników Spółki z okazji 5-lecia utworzenia Spółki A.. Spółka zamierza też utworzyć z nowym rokiem Fundusz. Drugą rozważaną formą finansowania imprezy integracyjnej będzie Fundusz.

W uzupełnieniu z dnia 24 lutego 2014 r., Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe dotyczące złożonego w dniu 12 grudnia 2013 r. wniosku o następujące informacje:

Spółka A. zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla pracowników Spółki. Spółka utworzyła z nowym rokiem Fundusz. Spółka zamierza sfinansować imprezę integracyjną z Funduszu. Celem imprezy będzie omówienie wyników finansowych firmy w związku zamknięciem półrocza działalności lub też w związku z zamknięciem roku obrotowego (w roku przyszłym), porównując wyniki sprzedaży działów oraz przedstawić cele i założenia na przyszłość.

W związku z organizacją imprezy Spółka zamierza ponieść wydatki na cele konsumpcyjne (jedzenie i napoje).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Ad. stanu faktycznego.

  1. Czy wydatki konsumpcji (jedzenie + napoje) poniesione na sfinansowanie ze środków obrotowych imprezy integracyjnej dla pracowników Spółki z okazji 5-lecia firmy, na której były omawiane kwestie wyników finansowych firmy, były dla Spółki kosztem uzyskania przychodu?
  2. Czy Spółka miała obowiązek opodatkować pracownika podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z uczestniczeniem w imprezie sfinansowanej ze środków obrotowych?
  3. Czy Spółka miała obowiązek sporządzić listę obecności osób uczestniczących w imprezie sfinansowanej ze środków obrotowych Spółki?
  4. Czy Spółka miała obowiązek obciążyć kosztami uczestniczenia w imprezie każdego pracownika w równej wysokości (zgodnie z listą obecności) i w tej wysokości opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Ad. zdarzenia przyszłego.

  1. Czy wydatki konsumpcji poniesione na sfinansowanie ze środków Zakładowego Funduszu Socjalnego imprezy integracyjnej dla pracowników Spółki z okazji 5-lecia firmy, na której będą omawiane kwestie wyników finansowych firmy, będą dla Spółki kosztem uzyskania przychodu ?
  2. Czy Spółka ma obowiązek opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych pracowników Spółki uczestniczących w imprezie sfinansowanej ze środków Zakładowego Funduszu Socjalnego?
  3. Czy Spółka ma obowiązek sporządzić listę obecności osób uczestniczących w imprezie sfinansowanej ze środków Zakładowego Funduszu Socjalnego?
  4. Czy Spółka powinna obciążyć kosztami uczestniczenia w imprezie każdego pracownika w równej wysokości, zgodnie z listą obecności i kwotą przydzieloną zgodnie z regulaminem Funduszu?


Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczące zdarzenia przyszłego – pytanie oznaczone numerem 1. W pozostałym zakresie tj. w zakresie stanu faktycznego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. zdarzenia przyszłego.

Działalność socjalna zakłada spotkania integracyjne, działalność kulturalno-społeczną. Ustanowienie odpisu i przekazanie środków na ZFŚS jest kosztem uzyskania przychodu. Jeśli w regulaminie ZFŚS założono kwotę, która może być przeznaczona na imprezę integracyjną na każdego z pracowników spółki, wówczas kwota ta jest dla spółki kosztem uzyskania przychodu.


W uzupełnieniu z dnia 24 lutego 2014 r., Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko odnośnie zdarzenia przyszłego dotyczące złożonego w dniu 12 grudnia 2013 r. wniosku o następujące informacje:

Zdaniem Spółki sfinansowanie imprezy integracyjnej ze środków Funduszu będzie dla Spółki kosztem uzyskania przychodu. Działalność socjalna zakłada spotkania integracyjne, działalność kulturalno-społeczną. Spółka ustanowi w regulaminie ZFŚS kwotę przeznaczoną na zorganizowanie imprezy integracyjnej dla każdego pracownika w równej wysokości i przekaże środki na ZFŚS. Kwota wykorzystana na zorganizowanie imprezy będzie kosztem uzyskania przychodu, ale w wysokości nie przekraczającej założonej w regulaminie ZFŚS kwoty na zorganizowanie takiej imprezy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku. Należy ponadto wskazać, że wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża podatnika.


W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (kosztu uzyskania przychodu podatnika nie stanowią wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

W szczególności zaś, koszty uzyskania przychodu stanowią wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie - w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów. Każdy wydatek wymaga indywidualnej oceny działań podatnika pod kątem związku z przychodem.

Artykuł 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ww. ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu (a contrario – kosztami podatkowymi są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu).

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592, z późn. zm.), odpisy i zwiększenia, o których mowa w art. 3-5 i 6a oraz kwoty wypłaconych świadczeń urlopowych, o których mowa w art. 3, obciążają koszty działalności pracodawcy.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, Spółka zamierza zorganizować imprezę integracyjną dla swoich pracowników z okazji 5-lecia firmy. Spółka utworzyła z nowym rokiem Fundusz. Wnioskodawca zamierza sfinansować imprezę integracyjną z Funduszu. Celem imprezy będzie omówienie wyników finansowych firmy w związku zamknięciem półrocza działalności lub też w związku z zamknięciem roku obrotowego (w roku przyszłym), porównując wyniki sprzedaży działów oraz przedstawić cele i założenia na przyszłość.

W związku z organizacją imprezy Spółka zamierza ponieść wydatki na cele konsumpcyjne (jedzenie i napoje).


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia do podatkowych kosztów uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych ze środków Funduszu, poniesionych przez Spółkę na konsumpcję w związku z organizacją imprezy integracyjnej dla pracowników z okazji 5-lecia firmy.

Biorąc pod uwagę zaprezentowane powyżej zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określone w art. 15 ust. 1 należy wskazać, że dla celów podatkowych odpisy na ZFŚS tworzone w wysokości określonej w Regulaminie Wynagrodzeń mogą stanowić koszt uzyskania przychodów na zasadach, o których mowa w art. 5 ustawy o ZFŚS.

Uwzględniając zapis art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, że kwota odpisu na Fundusz, po dokonaniu wpłaty na wyodrębniony rachunek ZFŚS, będzie stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów.

Do rozstrzygnięcia, czy wydatki, o których mowa w pytaniu mogą zostać uznane za wydatki na działalność socjalną właściwym organem jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Jednak, jak wynika z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu (art. 8 ust. 1). Zatem organizacja imprezy okolicznościowej nie powinna być finansowana ze środków Funduszu, jeżeli nie uzależnia przyznawania tego świadczenia od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu. Stanowisko takie znajduje również odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowym (wyrok SN z dnia 20 sierpnia 2001 r., sygn. akt I PKN 579/00).

W sytuacji, gdyby istniała prawna możliwość sfinansowania organizacji imprezy okolicznościowej ze środków Funduszu, należy zauważyć, że wydatki z tego funduszu nie będą stanowić kosztów podatkowych gdyż, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Kosztami uzyskania przychodów są bowiem odpisy dokonywane przez podatnika na Fundusz zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle przywołanych wyżej przepisów, aby zakwalifikować dany wydatek do podatkowych kosztów uzyskania przychodu należy wykazać jego związek z osiąganymi przychodami, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodu. Wyjątek stanowią koszty enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1, które pomimo ich związku z przychodem, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w związku z organizacją imprezy integracyjnej dla pracowników z okazji 5-lecia Spółki poniósł koszty konsumpcji, takie jak jedzenie i napoje. Spotkanie to, jak podaje Wnioskodawca ma na celu omówienie wyników finansowych firmy w związku z zamknięciem półrocza działalności lub też w związku z zamknięciem roku obrotowego (w roku przyszłym), porównanie wyników sprzedaży działów oraz przedstawienie celów i założeń na przyszłość.

Odnosząc powołane wyżej przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów mogą być odpisy dokonywane przez podatnika na Fundusz, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednak wydatki z tego funduszu nie będą stanowić kosztów podatkowych, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj