Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-574/12/JP
z 20 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-574/12/JP
Data
2012.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
szpital


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu zakupie przez szpital wysokospecjalistycznego sprzętu medycznego i komputerów wraz z oprogramowaniem



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012r. (data wpływu 6 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków sfinansowanych w ramach projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków sfinansowanych w ramach projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Q jest samodzielnym zakładem opieki zdrowotnej. Jednostka prowadzi działalność w zakresie:

  1. praktyki lekarskiej dentystycznej 86.23Z (PKD2007) <85.13Z (PKD2004) - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz inne usługi ściśle z tymi usługami związane)>,
  2. najmu pomieszczeń.

Jednostka jest płatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu najmu pomieszczeń, natomiast w zakresie praktyki lekarskiej dentystycznej korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie świadczenia usług opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia jednostka nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie dokonuje takiego obniżenia.

W roku 2005 jednostka wystąpiła o dofinansowanie projektu o nazwie „…” w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) na zakup wysokospecjalistycznego sprzętu medycznego i komputerów wraz z oprogramowaniem, który to w całości służy działalności medycznej.

Projekt został rozpatrzony pozytywnie, ale ze względu na brak środków finansowych jednostka została umieszczona na liście rezerwowej i nie otrzymała środków finansowych. Jednostka dokonała zakupów ww. sprzętu we własnym zakresie w okresie od 2005 roku do czerwca 2009 roku Zakupiony sprzęt wykorzystywany jest do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz innych usług ściśle z tymi usługami związanych. W maju 2009 roku sprawa przyznania środków finansowych z funduszy ZPORR była ponownie rozpatrywana w wyniku czego jednostka otrzymała dotację, o której mowa wyżej w dniu 30 września 2009r. W latach 2005 - 2011 jednostka nie dokonała odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż zgodnie z przepisami ustawy o VAT obowiązującymi w latach 2005-2010 (art. 43 ust. 1 zwalniał od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy - poz. 9 usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 „usługi z zakresie ochrony zdrowia i opiekł społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych PKWiU 85.2) oraz w 2011 roku (art. 43 ust. l pkt 18 -zwolnił od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej) takiej możliwości nie miała.

Wnioskodawca wyjaśnia, że zakupiony w ramach realizacji projektu sprzęt medyczny i komputery wraz z oprogramowaniem są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług medycznych w zakresie opieki medycznej korzystających ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy zaznaczyć, iż:

  1. działalność w zakresie najmu dotyczy tylko pomieszczeń i nie przewiduje możliwości korzystania przez podmiot najmujący z jakiegokolwiek sprzętu Wojewódzkiej Przychodni Stomatologicznej a tym samym nie przewiduje możliwości korzystania ze sprzętu zakupionego w ramach wyżej wymienionego projektu ZPORR,
  2. sprzęt Q nie znajduje się w najmowanych pomieszczeniach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w roku 2012 Jednostka może odliczyć podatek od towarów i usług od wydatków sfinansowanych w ramach wyżej opisanego Projektu ZPORR, służących działalności medycznej...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 nie, gdyż prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a świadczone przez Jednostkę usługi medyczne są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT , w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 2005r. do czerwca 2009r. dokonał zakupów wysokospecjalistycznego sprzętu medycznego i komputerów wraz z oprogramowaniem, który w całości służy działalności medycznej.

Zakupiony w ramach realizacji projektu sprzęt medyczny i komputery wraz z oprogramowaniem są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług medycznych w zakresie opieki medycznej, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż zakupiony w ramach realizacji projektu sprzęt medyczny i komputery wraz z oprogramowaniem są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług medycznych w zakresie opieki medycznej, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma więc możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego jednostka nie może odliczyć podatku od towarów i usług od wydatków sfinansowanych w ramach opisanego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania zakupionego sprzętu medycznego lub komputerów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. organ podkreśla, że w przedmiotowej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował świadczone przez siebie usługi jako czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie sformułowano pytania w tym zakresie. Powyższe zostało potraktowane informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj