Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-288/14/AK
z 6 czerwca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 28 lutego 2014 r. (data wpływu do tut. BKIP 7 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeznaczenie dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na realizację celów statutowych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 marca 2014 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeznaczenie dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na realizację celów statutowych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Izba działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych oraz statutu. Izba jest organizacją samorządu gospodarczego, posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Majątek Izby tworzą m.in.:
- wpływy ze składek członkowskich,
- wpływy z darowizn, dotacji, subwencji,
- wpływy z odpłatnych świadczeń Izby,
- dochody z działalności gospodarczej.
Zgodnie ze statutem Izby Gospodarczej dochód z działalności gospodarczej Izby służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków. Zgodnie ze statutem do zadań Izby należy w szczególności:
- reprezentowanie interesów członków Izby przede wszystkim wobec organów państwowych, samorządowych, sądów i innych instytucji oraz ochrona ich interesów,
- organizowanie pomocy członkom Izby w rozwiązywaniu ich problemów organizacyjnych, ekonomicznych i prawnych,
- budowanie pozytywnego wizerunku członków Izby w otoczeniu rynkowym,
- prowadzenie działań na rzecz integracji członków Izby,
- kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej, dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących działalności członków Izby,
- wykonywanie zleconych przez organy państwowe i samorządowe opinii, analiz, opracowań problemowych, sondaży, ekspertyz z zakresu problematyk obejmującej działalność członków,
- kreowanie rozwiązań i warunków sprzedających branży,
- prowadzenie doradztwa z zakresie ekonomiki i zagadnień organizacyjno-prawnych dla członków Izby,
- organizowanie seminariów, konferencji i sympozjów o tematyce branżowej.
Izba realizuje swoje cele statutowe poprzez:
- organizowanie seminariów, konferencji i sympozjów o tematyce branżowej,
- organizowanie kursów i szkoleń,
- badanie rynku i analiz rynkowych,
- działalność wydawniczą i informacyjną,
- prowadzenie poradnictwa w zakresie ekonomiki i zagadnień organizacyjno-prawnych dla członków Izby,
- delegowanie przedstawicieli do organów doradczych administracji państwowej i
- innych instytucji, a szczególności wyznaczanie osób powołanych do wydawania opinii i stwierdzania stanu faktycznego,
- sporządzanie opinii i informacji dotyczących rynku handlu węglem,
- stworzenie Sądu Arbitrażowego obsługującego członków Izby jak i inne zainteresowane podmioty,
- kształcenie i dokształcanie swoich członków,
- doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz zarządzania.
Izba zgodnie ze Statutem może również prowadzić działalność gospodarcza m.in. w zakresie:
- wydawania czasopism,
- reklamy, badania rynku i opinii publicznej,
- działalności związanej organizacją targów, wystaw i kongresów
- pozostałych pozaszkolnych form edukacji,
- działalności wspomagającej edukację.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy prawidłowe jest stanowisko Izby, zgodnie z którym dochody (a więc np. przychody ze szkoleń, które Izba świadczy odpłatnie pomniejszone o koszty świadczenia tych usług np. koszty wynajmu lokalu na ww. szkolenia, koszty wynagrodzenia wykładowcy) Izby uzyskane z działalności gospodarczej (odpłatnej) a przeznaczone zgodnie ze statutem na realizację celów statutowych, korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 710).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.
Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:
- przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy
- środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.
Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
2.dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Art. 17 ust. 1b updop stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Izby, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a updop), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie Izby) .
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o izbach gospodarczych oraz statutu. Izba jest organizacją samorządu gospodarczego, posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Majątek Izby tworzą m.in.:
- wpływy ze składek członkowskich,
- wpływy z darowizn, dotacji, subwencji,
- wpływy z odpłatnych świadczeń Izby,
- dochody z działalności gospodarczej.
Izba zgodnie ze Statutem może prowadzić działalność gospodarcza m.in. w zakresie:
- wydawania czasopism,
- reklamy, badania rynku i opinii publicznej,
- działalności związanej organizacją targów, wystaw i kongresów
- pozostałych pozaszkolnych form edukacji,
- działalności wspomagającej edukację.
Zgodnie ze statutem dochód z działalności gospodarczej Izby służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że dochody Izby uzyskane z tytułu prowadzonej we wskazanym we wniosku zakresie działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) przeznaczone na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 updop.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy opisanego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.