Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-26/14-2/TW
z 29 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania pyłu tytoniowego – jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie tytoniu do palenia,
  • prawidłowe – w zakresie suszu tytoniowego.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania pyłu tytoniowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) zamierza produkować folię tytoniową. Folia tytoniowa będzie produkowana z celulozy, na którą metodą natryskową będzie nanoszony pył tytoniowy. Pył tytoniowy jest odpadem powstającym w trakcie procesów żyłowania, suszenia i konserwacji, którym poddawany jest susz tytoniowy w Spółce.

Następnie folia tytoniowa zostanie podzielona na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok. 0,4 mm.

Folia tytoniowa w postaci prostokątów o powyższych wymiarach jest przeznaczona do samodzielnego sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia i zastępuje bibułkę papierosową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy folia tytoniowa wyprodukowana z celulozy, na którą metodą natryskową zostanie naniesiony pył tytoniowy, podzielona na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok. 0,4 mm, przeznaczona do samodzielnego sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia i która zastępuje bibułkę papierosową – w świetle art. 98 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) – nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy oraz w świetle art. 9b w związku z art. 99a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym sprzedaż folii tytoniowej w postaci prostokątów, o wymiarach podanych powyżej, nie jest sprzedażą suszu tytoniowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, folia tytoniowa wyprodukowana z celulozy, na którą metodą natryskową zostanie naniesiony pył tytoniowy, podzielona na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok. 0,4 mm, przeznaczona do samodzielnego sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia i która zastępuje bibułkę papierosową – w świetle art. 98 ustawy o podatku akcyzowym – nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy, jak również w świetle art. 9b w związku z art. 99a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym sprzedaż folii tytoniowej wyprodukowanej z celulozy i pyłu tytoniowego w postaci prostokątów, (które są przeznaczone do samodzielnego sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia i które zastępują bibułkę) nie jest sprzedażą suszu tytoniowego.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 98 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod:

  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.

W ust. 2 tego artykułu ustawodawca określił, co uznaje się za papierosy:

  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Przepis art. 98 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym określa, co uznaje się za cygara i cygaretki:

  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu;
  2. tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 3.4 milimetry

– jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Z kolei art. 98 ust. 5 ww. ustawy określa co uznaje się za tytoń do palenia:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Natomiast art. 98 ust. 7 ww. ustawy wskazuje, że produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki, a w świetle uregulowań ust. 8 tego artykułu produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia.

Folia tytoniowa wyprodukowana z celulozy, na którą metodą natryskową zostanie naniesiony pył tytoniowy, podzielona na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok. 0,4 mm, przeznaczona do samodzielnego sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia i która zastępuje bibułkę papierosową nie jest produktem, który nadaje się do palenia w tej postaci. Służy ona jedynie do owinięcia porcji tytoniu do palenia i samodzielnego sporządzenia papierosa.

Produkt ten wykonany jest z celulozy i pyłu tytoniowego, którego aromat wpływa na doznania smakowe osoby palącej.

Przepis art. 99a ust 1. ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym natomiast art. 9b określa, co w przypadku suszu tytoniowego jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Pył tytoniowy wchodzący w skład folii tytoniowej pociętej następnie na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok. 0,4 mm, nie jest suszem tytoniowym lecz jest odpadem tytoniowym, który nie nadaje się do palenia.

Reasumując, folia tytoniowa wyprodukowana z włókna celulozowego, na który metodą natryskową zostanie naniesiony pył tytoniowy, podzielona na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok 0,4 mm przeznaczona do samodzielnego sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia i która zastępuje bibułkę papierosową w świetle art. 98 ustawy o podatku akcyzowym nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy, jak również w świetle art. 9b w związku z art. 99a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym sprzedaż folii tytoniowej w postaci prostokątów o wymiarach podanych powyżej, nie jest sprzedażą suszu tytoniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie tytoniu do palenia,
  • prawidłowe – w zakresie suszu tytoniowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki – bez względu na kod CN.

W myśl art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN tytoń do palenia.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany zamierza produkować folię tytoniową. Folia tytoniowa będzie produkowana z celulozy, na którą metodą natryskową będzie nanoszony pył tytoniowy. Pył tytoniowy jest odpadem powstającym w trakcie procesów żyłowania, suszenia i konserwacji, którym poddawany jest susz tytoniowy w Spółce.

Wątpliwości Zainteresowanego związane są z kwalifikacją ww. wyrobu do wyrobów akcyzowych.

Wyjaśnić zatem należy, że na mocy art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Z kolei – jak wynika z interpretacji językowej przepisu art. 98 ust. 8 ustawy – tytoniem do palenia mogą być również wyroby, które w ogóle nie zawierają tytoniu sensu stricte a nadają się do palenia (poza jednym wyjątkiem).

Z powyższego wynika, że zarówno tytoń jaki i odpady tytoniowe – spełniające ww. kryteria – jeśli „nadają się do palenia” uznane są za tytoń do palenia. W tym przypadku decydującym kryterium przy kwalifikacji ww. produktów jako „tytoń do palenia” jest ich przeznaczenie.

Przy czym w opisanym przypadku o wyrobie tytoniowym można mówić wyłącznie w kontekście pyłu tytoniowego. Sama folia tytoniowa – co należy podkreślić z uwagi na zadane pytanie – nie jest tytoniem do palenia, ani suszem tytoniowym.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że natryskiwany na folię pył tytoniowy będzie służył do palenia. Przy czym w tym przypadku bez znaczenia jest ilość takiego wyrobu (przepis nie wprowadza bowiem żadnych ograniczeń ilościowych w tej kwestii).

Wobec powyższego, opisany we wniosku pył tytoniowy traktowany jest na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jako tytoń do palenia.

Z kolei w świetle art. 99a ust. 1 ustawy, za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym.

Zauważyć należy, że określenia „susz tytoniowy” i „suchy tytoń” przyjęto na potrzeby ustawy dla potrzeb wyraźnego rozróżnienia pewnego etapu przerobu tytoniu. Nie jest to już tytoń na etapie uprawy, ale jeszcze nie stał się wyrobem tytoniowym.

W opisanym przypadku pył tytoniowy (odpad powstający w trakcie procesów żyłowania, suszenia i konserwacji) nie będzie suszem tytoniowym w rozumieniu art. 99a ust. 1 ustawy.

Końcowo ponownie należy podkreślić, że folia tytoniowa nie będzie ani tytoniem do palenia, ani suszem tytoniowym. Tytoniem do palenia będzie natomiast pył natryskiwany na tą folię.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj