Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-797/13-4/JK4
z 27 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku
z dnia 27 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) uzupełnione pismem
z dnia 7 lutego 2014 r. (data nadania 7 lutego 2014 r., data wpływu 10 lutego 2014 r.)
na wezwanie z dnia 29 stycznia 2013 r. Nr IPPB4/415-797/13-2/JK4 (data nadania
29 stycznia 2014 r., data odbioru 31 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych
w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych wypłacanych w ramach projektu „E.”– jest:

  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania stypendium doktorskiego – prawidłowe,
  • w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania kwot przeznaczonych na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży stypendysty
    do zagranicznego ośrodka naukowego – nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych wypłacanych w ramach projektu „E.”.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 29 stycznia 2014 r. Nr IPPB4/415-797/13-2/JK4
(data nadania 29 stycznia 2014 r., data odbioru 31 stycznia 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dostarczenie pełnomocnictwa lub innego dokumentu (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa lub innego dokumentu), z którego wynika prawo występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem
o interpretację przepisów prawa podatkowego przez Pana … uzupełnienie danych sposobie zwrotu opłaty, doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego, przeformułowanie pytania, które winno być związane z przepisami prawa podatkowego i odnosić się do przedstawionego stanu faktycznego i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego do przeformułowanego pytania.


Pismem z dnia 7 lutego 2014 r. (data nadania 7 lutego 2014 r., data wpływu 10 lutego 2014 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 10 września 2013 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Centrum została zawarta umowa Nr ... Przedmiotem umowy było określenie terminu oraz warunków realizacji przez pana …, zwanego dalej „stypendystą” stypendium doktorskiego „E.”, wysokości przyznanych Wnioskodawcy środków finansowych, warunków ich przekazywania i rozliczenia. Warunkiem zrealizowania stypendium jest odbycie przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym. Zgodnie z ww. umową na realizację stypendium Dyrektor Centrum przyznał jednostce środki finansowe w wysokości 76.704,00 zł (słownie: siedemdziesiąt sześć tysięcy siedemset cztery), z których kwota 36.000,00 zł (słownie: trzydzieści sześć tysięcy) jest przeznaczona na stypendium doktorskie dla stypendysty, kwota 34.704,00 zł (słownie: trzydzieści cztery tysiące siedemset cztery) jest przeznaczona na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego, natomiast kwota 6.000,00 zł (słownie: sześć tysięcy) jest przeznaczona na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym. W dniu 4 października 2013 r. została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą a stypendystą, o wypłacanie środków finansowych na realizację i finansowanie stypendium doktorskiego w ramach projektu „E.”. Stypendium doktorskie wypłacane stypendyście w ramach projektu „E.” zostało przyznane zgodnie z zatwierdzonym w dniu 25 lipca 2013 r. przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego – „Regulaminem przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich finansowanych ze środków Centrum ”. Zgodnie z tym Regulaminem, regulamin określa zasady przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich finansowanych ze środków Centrum . Środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej, na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora Centrum z jednostką naukową, w której ma wszczęty przewód doktorski osoba, której przyznano stypendium doktorskie. W umowie tej określa się termin i warunki jej przekazywania i rozliczania przez Centrum . Stypendium naukowe jest wypłacane w miesięcznych ratach przez jednostkę, której przyznano środki na finansowanie stypendium doktorskiego, na podstawie umowy zawartej miedzy tą jednostką a młodym naukowcem, zawierającej zobowiązanie młodego naukowca do uzyskania stopnia naukowego doktora w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium.


Mając na uwadze cytowane postanowienia Regulaminu, zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe przyznane w ramach stypendium przyznanego przez Dyrektora Centrum obejmują także koszty stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży związanej z odbyciem stażu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy środki finansowe przyznane przez Dyrektora Centrum z przeznaczeniem na sfinansowanie stypendium naukowego dla młodego naukowca w całości są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też środki finansowe przeznaczone na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego są zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są „stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.”


W przedmiotowej sprawie stypendium naukowe zostało przyznane stypendyście w ramach projektu „E.”. Regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich „E” finansowanych ze środków Centrum , został zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego.


Z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Centrum , na realizację stypendium Dyrektor Centrum przyznał jednostce środki finansowe w wysokości 76.704,00 zł (słownie: siedemdziesiąt sześć tysięcy siedemset cztery). Z tej kwoty kwota 36.000,00 zł (słownie: trzydzieści sześć tysięcy) jest przeznaczona na stypendium doktorskie dla stypendysty, kwota 34.704,00 zł (słownie: trzydzieści cztery tysiące siedemset cztery) została przeznaczona na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego, a kwota 6.000,00 zł (słownie: sześć tysięcy) jest przeznaczona na pokrycie kosztów podróży związanej z odbycie przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym. Zdaniem Wnioskodawcy, „rozbicie” kwoty przeznaczonej na realizację stypendium na trzy wyżej wymienione kwoty, z których tylko jedna jest identyfikowana jako stypendium naukowe, powoduje określone skutki podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 lutego 2012 r. (sygn. akt II FSK 1534/10) „środki finansowe wypłacone podatnikowi na pokrycie kosztów utrzymania oraz podróży w celu umożliwienia jego udziału w badaniach naukowych prowadzonych w zagranicznym ośrodku badawczym nie stanowią stypendium naukowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Z tego też powodu zdaniem Wnioskodawcy stypendium przeznaczone na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kwoty na pokrycie kosztów podróży nie będą podlegały zwolnieniu na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy.


Zdaniem Wnioskodawcy, kwoty stypendium przeznaczone na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kwoty na pokrycie w kosztów podróży będą zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku jest „część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium”. Zdaniem Wnioskodawcy, zasadnicze znaczenie w wykładni tego przepisu ma definicja „stypendium”. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 204/11, w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, użyto jedynie terminu „stypendium”, nie odnosząc się do kategorii tego stypendium ani sposobu ustalania jego wysokości. Należy tym samym przyjąć, że chodzi tutaj o każde stypendium otrzymywane przez osobę przebywającą czasowo za granicą, mające charakter wsparcia w realizacji jej celów związanych z nauką (w szerokim znaczeniu), niezależnie od tego kto funduje takie stypendium i w jakiej wysokości jest ono udzielane. Wskazał również, że termin „stypendium” użyty w treści art. 21 ust 23a ustawy, należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci określonego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych.


Mając powyższe na uwadze oraz okoliczność, że umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Centrum dotyczy realizacji i finansowania stypendium doktorskiego „E.” oraz, że koszty stażu oraz koszty podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego mają charakter wsparcia w realizacji celów związanych z nauką (w szerokim znaczeniu) oraz, że jest to świadczenie pieniężne spełniane na rzecz stypendysty i mające na celu wspieranie działań stypendysty służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych, z tego też powodu, zdaniem Wnioskodawcy, kwoty te są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy środki finansowe przyznane stypendyście będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie kwoty stypendium wypłacanego w okresach miesięcznych oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy, w zakresie kwot przeznaczonych na pokrycie kosztów pobytu doktoranta w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży doktoranta do tego ośrodka.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania stypendium doktorskiego, natomiast w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania kwot przeznaczonych na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienione zostały źródła przychodów, do których w pkt 9 zaliczono inne źródła.


W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.


Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.


Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy. Nie wszystkie stypendia podlegają jednak opodatkowaniu, niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ustawy.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:


  1. stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,
  2. ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.


W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z Centrum o określenie terminu oraz warunków realizacji przez stypendystę stypendium doktorskiego „E.”, wysokości przyznanych Wnioskodawcy środków finansowych, warunków ich przekazywania i rozliczenia. Zgodnie z ww. umową na realizację stypendium, Dyrektor Centrum przyznał jednostce środki finansowe w wysokości 76.704,00 zł, z których kwota 36.000,00 zł jest przeznaczona na stypendium doktorskie dla stypendysty, kwota 34.704,00 zł jest przeznaczona na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego, natomiast kwota 6.000,00 zł jest przeznaczona na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym. W dniu 4 października 2013 r. została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą a stypendystą o wypłacanie środków finansowych na realizację i finansowanie stypendium doktorskiego w ramach projektu „E.”. Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe przyznane w ramach stypendium przyznanego przez Dyrektora Centrum obejmują także koszty stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży związanej z odbyciem stażu.


W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”. W takiej sytuacji dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.


Należy również wskazać na definicję zawartą w:


  • Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”,
  • Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”,
  • Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że „stypendium to zasiłek, subwencja. Pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”,
  • Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego – „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”.

Należy zauważyć, że brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.


Zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające następujące przesłanki:


  1. dochody te są stypendiami, które zostały otrzymywane na podstawie przepisów wskazanych w analizowanym przepisie lub
  2. są stypendiami naukowymi i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów konkretnej ustawy, czyli aktu powszechnie obowiązującego.


Omawiane zwolnienie przywołuje bowiem stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.) oraz stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164 poz. 1365, z późn. zm.).


Druga grupa, dotyczy innych (niż określonych w ustawach) stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje, w sposób autonomiczny w ramach prowadzonej przez nie działalności.

Jednakże, aby zapewnić stosowanie przedmiotowego zwolnienia od podatku wyłącznie do stypendiów, które w rzeczywistości mają charakter stypendiów naukowych lub za wyniki w nauce, a nie są stypendiami tylko i wyłącznie z nazwy, wprowadzono dodatkowy warunek: konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.


Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie „zatwierdzone” w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.


Wnioskodawca wskazał, że stypendium zostało przyznane stypendyście przez Dyrektora Centrum w ramach projektu „E.” zgodnie z zatwierdzonym w dniu 25 lipa 2013 r. przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego - „Regulaminem przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA finansowanych ze środków Centrum ”. Zatem w przedmiotowej sprawie został spełniony warunek do zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stwierdzić zatem należy, że środki finansowe obejmujące stypendium doktorskie dla młodego naukowca w ramach projektu „E.” korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


W odniesieniu do środków przekazanych Wnioskodawcy przez Dyrektora Centrum na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, należy zauważyć, że środki te nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, ponieważ nie stanowią żadnej kategorii stypendiów, w ogóle nie są stypendiami. Jak bowiem wskazano powyżej, stypendysta nie otrzymuje stypendium, ale środki na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz środki na pokrycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.


W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Ponadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.


W związku z powyższym, środki te nie mogą być także zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieniem tym objęte są wyłącznie stypendia i tylko takie, które spełniają kryteria określone w cytowanym przepisie.


Wnioskodawca we wniosku wskazał, że środki finansowe przyznane w ramach stypendium przyznanego przez Dyrektora Centrum obejmują także koszty stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży związanej z odbyciem stażu, a zatem nie stanowią stypendium. W związku z tym stypendysta nie otrzymuje stypendium, tylko środki finansowe, a tylko otrzymywanie stypendium pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a).

Środki te nie mogą również korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w lit. b) cyt. powyżej przepisu. Stosownie bowiem do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są części dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy przebywających czasowo za granicą i uzyskujących przychody z tytułu ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.


Odrębnymi przepisami, do których odsyła wyżej powołany art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy, jest rozporządzenie z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. z 2006 r. Nr 190, poz. 1405). Powyższe rozporządzenie zostało wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U z 2005 r. Nr 164, poz.1365, z późn. zm.).


We wniosku wskazano, że Wnioskodawca wypłaca stypendyście środki finansowe przeznaczone na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego w ramach programu „E.” na podstawie „Regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich E finansowanych ze środków Centrum ”.


Zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ww. ustawy dotyczy ryczałtów przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów, którymi są – jak wskazano powyżej – przepisy rozporządzenia z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób; to zaś rozporządzenie wydane jest na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy ma zastosowanie wyłącznie do środków przyznanych na podstawie ww. rozporządzenia, a zatem nie może mieć zastosowania do środków otrzymanych na podstawie innych przepisów, jak w przedmiotowej sprawie.


Ponadto podkreślić należy, że w rozpatrywanej sprawie celem zagranicznego pobytu stypendystę jest odbycie przez niego stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, a nie praca dydaktyczna w szkołach i ośrodkach akademickich, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ograniczenie w ww. przepisie celu pobytu za granicą wyłącznie do prowadzenia zajęć dydaktycznych wyłącza możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia do stypendysty Wnioskodawcy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania środków finansowych przeznaczonych na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należało uznać za nieprawidłowe.

Organ wyjaśnia zatem, że środki finansowe przyznane przez Dyrektora Centrum z przeznaczeniem na sfinansowanie stypendium naukowego dla młodego naukowcaw części obejmującej stypendium doktorskie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostałe środki finansowe, przeznaczone na pokrycie stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz koszty podróży stypendysty do zagranicznego ośrodka naukowego nie są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a, ponieważ środki te nie stanowią stypendium, a tylko otrzymywanie stypendium pozwala na zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) oraz art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy. Środki te nie mogą również korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ww. ustawy, ponieważ ma ono zastosowanie wyłącznie do środków przyznanych na podstawie rozporządzenia z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień oraz ogranicza cel pobytu za granicą wyłącznie do prowadzenia zajęć dydaktycznych.


Jednocześnie należy zauważyć, że we własnym stanowisku zawartym we wniosku, Wnioskodawca błędnie wskazał na przepis art. 21 ust. 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takiego przepisu ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje. Mając zatem na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz stanowisko Wnioskodawcy uznano, że mamy do czynienia z oczywistą omyłką. Przyjęto zatem, że zastosowanie to dotyczy art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie – 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj