Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-345/12-4/MK
z 2 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-345/12-4/MK
Data
2012.07.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
lokale
najemcy
stolarka okienna
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Czy zwrot kosztów poniesionych na wymianę okien jest przychodem podatnika, który podlega opodatkowaniu? Czy Administracja postąpiła prawidłowo wystawiając PIT- 8C za 2011 r. z tytułu zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym?



Wniosek ORD-IN 362 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 04.04.2012 r. (data wpływu 10.04.2012 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 20.06.2012 r., data wpływu 25.06.2012 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-345/12-2/MK z dnia 11.06.2012 r. (data nadania 12.06.2012 r., data doręczenia 14.06.2012. r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze zwrotem kosztów wymiany stolarki okiennej najemcy lokalu funkcyjnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych ze zwrotem kosztów wymiany stolarki okiennej najemcy lokalu funkcyjnego.

Pismem z dnia 11.06.2012 r. Nr IPPB2/415-345/12-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu z którego będzie wynikać umocowanie dla Pana Z., który podpisał przedmiotowy wniosek w imieniu Wnioskodawcy, oraz że osoby, które udzieliły pełnomocnictwa posiadają stosowne do tego umocowanie, zgodnie ze wskazanym w wypisie KRS sposobem reprezentacji.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14.06.2012 r., natomiast w dniu 25.06.2012 r. (w terminie) pismem z dnia 15.06.2012 r. przesłano brakujące dokumenty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie decyzji organów statutowych Spółdzielni Mieszkaniowej Wnioskodawca dokonał refundacji kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym pracownika Wnioskodawcy. Pracownik zajmuje lokal na podstawie umowy najmu na okres trwania stosunku pracy, z której wynika, że w zakresie obowiązków naprawy i konserwacji stosuje się przepisy art. 10 ustawy z dnia 02.07.1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.

Zgodnie z obowiązującym Regulaminem najmu lokali mieszkalnych przez gospodarzy domów, najemca zobowiązany jest do utrzymywania wynajętego lokalu we właściwym stanie technicznym i sanitarnym oraz wykonywania wszelkich napraw i konserwacji. W myśl Statutu Spółdzielni osoby posiadające tytuły prawne do lokalu obowiązane są do wykonywania na koszt własny, zgodnie z wymogami Prawa Budowlanego, prac polegających m.in. na wymianie, konserwacji i remontu stolarki okiennej i drzwiowej wraz z jej uszczelnianiem i naprawą okuć.

Najemca lokalu dokonał wymiany okien na koszt własny, a następnie w 2011 r. zwrócił się do Administracji o zwrot poniesionych wydatków. Dokonując zwrotu kosztów, zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawcę interpretacją Urzędu Skarbowego (sygnatura 1433/NL/LF/II/415-117/05/EK z dnia 09.01 .2005r.) w analogicznej sprawie, Wnioskodawca wystawiły pracownikowi PIT- 8C.

Po zapoznaniu się z interpretacją ogólną Nr DD3/033/33/KDJ/09/209 Ministra Finansów z dnia 17.03.2009 r. w części dotyczącej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej od właścicieli mieszkań zakładowych i komunalnych przez najemców tych lokali mieszkalnych, nasunęły się wątpliwości, czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo wystawiając PIT- 8C za 2011 r. i przesyłając go osobie zainteresowanej oraz urzędowi skarbowemu właściwemu dla miejsca zamieszkania najemcy.

Refundacja kosztów wymiany stolarki okiennej sfinansowana została z pozostałej działalności operacyjnej Administracji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zwrot kosztów poniesionych na wymianę okien jest przychodem podatnika, który podlega opodatkowaniu... Czy Administracja postąpiła prawidłowo wystawiając PIT- 8C za 2011 r. z tytułu zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym...

Zdaniem Wnioskodawcy, Administracja zobowiązana była do sporządzenia informacji PIT-8C, w związku z refundacją kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym. Równowartość otrzymanej kwoty stanowiła źródło przychodów pracownika z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, od wypłaconej kwoty z innych źródeł (nie zaliczanych do przychodów ze stosunku pracy) zakład pracy nie miał obowiązku poboru zaliczek na podatek lub zryczałtowany podatek dochodowy. Zaistniał obowiązek sporządzenia „informacji o wypłaconych podatnikowi należnościach lub świadczeniach PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi inne źródła.

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał refundacji kosztów wymiany stolarki okiennej w lokalu funkcyjnym zajmowanym przez pracownika Wnioskodawcy, na podstawie umowy najmu. Wypłaconą najemcy kwotę Wnioskodawca zaklasyfikował jako przychód z innych źródeł i wystawił najemcy informację PIT- 8C.

Najem lokali mieszkalnych następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r., Nr 31, poz. 266 ze zm.), która zastąpiła ustawę z dnia 02.07.1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509 ze zm.)

Stosownie do art. 6a ust. 3 pkt 3 lit. b tej ustawy, do obowiązków wynajmującego (właściciela lub innej osoby, z którą wiąże najemcę stosunek prawny uprawniający go do używania lokalu) należy w szczególności dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

Również na gruncie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) w odniesieniu do najmu lokali zakładowych, wymiana stolarki okiennej obciąża wynajmującego (właściciela). Wynika to z postanowień art. 662, art. 663, art. 680 i art. 681 tej ustawy.

Z przedstawionych regulacji wynika, iż obowiązek wymiany okien w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu obciąża zarówno właściciela mieszkania zakładowego, jak i mieszkania komunalnego, a nie najemcę takiego lokalu. Stąd, jeżeli najemca podczas trwania umowy najmu, z własnych środków sfinansuje wymianę okien, a następnie otrzyma od właściciela zwrot tych wydatków, będzie to okoliczność neutralna podatkowo. Kwota refundacji nie będzie stanowiła dla najemcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też częściowy zwrot wydatków obciążających wynajmującego, poniesionych za niego przez najemcę, w żadnym razie nie może być uznany za przysporzenie majątkowe po stronie najemcy.

Zatem w świetle wyżej cytowanych przepisów, wypłacone przez Wnioskodawcę najemcy lokalu funkcyjnego kwoty z tytułu zwrotu poniesionych przez niego uprzednio nakładów związanych z wymianą stolarki okiennej w lokalu mieszkalnym, nie powodują powstania po jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wypłaty refundacji nie stanowią więc przychodu z „innych źródeł” określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku deklarowania wysokości dokonanych wypłat w informacji PIT-8C, bowiem jak wskazano powyżej zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej najemcy nie stanowi dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu. Obowiązek ten spoczywa jedynie na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których zgodnie z obowiązującymi przepisami nie mają obowiązku w trakcie roku pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj