Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-37/14/UH
z 28 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 19 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 19 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Miasto … (Wnioskodawca) zostało zakwalifikowane do dofinansowania w ramach Działania 5.3. „Czyste powietrze i odnawialne źródła energii” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013.

Miasto rozpoczęło realizację projektu pn. „…”.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją powyższej inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto, które jest czynnym podatnikiem podatku VAT i comiesięcznie składa deklarację VAT-7.

W ramach zadania inwestycyjnego zostaną wykonane następujące prace:

1.Budynek Przedszkola Miejskiego nr 1 …:

Prace dociepleniowe budynku: ocieplenie i wykonanie izolacji ścian, stropu nad ostatnią kondygnacją oraz izolacje przeciw wilgociowe i termiczne ścian fundamentowych, modernizacja instalacji centralnego ogrzewania i kotłowni, dostawa i montaż instalacji solarnej, w tym montaż kolektorów słonecznych, wymiana pokrycia dachu.

2.Budynku Zespołu Szkół i Przedszkola w ….

Prace dociepleniowe budynków: ocieplenie i wykonanie izolacji ścian, dachów-stropów nad ostatnią kondygnacją, na budynku przedszkola ocieplenie dachu lub przestrzeni pod dachem oraz izolacje p. wilgociowe i termiczne ścian fundamentowych, wymiana instalacji centralnego ogrzewania oraz modernizacja kotłowni na paliwo stałe znajdujące się w budynku głównym szkoły, budynku przedszkola, zaplecza i łącznika, dostawa i montaż instalacji solarnej, montaż kolektorów słonecznych, wymiana pokrycia dachu.

3.Budynek Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 ….

Montaż kolektorów słonecznych oraz dostosowanie instalacji c.o. do instalacji solarnej.

Oprócz robót budowlanych inwestycja obejmuje opracowanie studium wykonalności, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego.

Budynki, w których trwają inwestycje są własnością Miasta, z tym budynek Zespołu Szkół i Przedszkola w … oddany jest nieodpłatnie w trwały zarząd, a pozostałe dwa budynki są przygotowywane do przekazania w trwały zarząd. W budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w … jest wynajmowane jedno pomieszczenie – gospodarz budynku, a w budynku Zespołu Szkół i Przedszkola w … dwa pomieszczenia.

Przychody za wynajem za 2013 r. są następujące:

MP Nr ... w … - kwota 0 zł,

PSP1 w … - kwota 2 919,12zł,

ZSIP w … - kwota 5 007,36 zł.

Pomieszczenia w szkołach wynajmują dyrektorzy tych jednostek. Usługa najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe jest jedyną usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w ww. placówkach oświatowych. Dyrektorzy szkół przerzucają koszty mediów towarzyszące najmom na wynajmujących. Miasto … nie wynajmuje żadnych pomieszczeń w wymienionych placówkach oświatowych i nie prowadzi żadnej działalności z tym związanej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym). Szkoła i przedszkole jest niewątpliwie wykorzystywana dla celów edukacji publicznej.

Wnioskodawcą projektu pod nazwą „…” jest Miasto … Realizowany projekt nie jest objęty pomocą publiczną, a zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i w ciągu 5 lat po jego zakończeniu - infrastruktura wytworzona w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu prawa wspólnotowego, to jest działalności polegającej na oferowaniu dóbr i usług na określonym rynku. Instytucją wdrażającą projekt jest Miasto, które pełni funkcję zarządzająco - koordynującą i odpowiedzialny jest za jego realizację i rozliczenie.

Po zrealizowaniu projektu nie planuje się prowadzenia działalności komercyjnej na terenie szkół i przedszkola, które to obiekty mają być dostępne bezpłatnie dla uczęszczających do nich przedszkolaków i uczniów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że towary i usługi związane z realizacją projektu pod nazwą „…” nie będą miały związku z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekt zrealizowanego ww. projektu nie będzie generował po stronie Gminy żadnego przychodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”?.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że miasto realizuje projekt pn. „…”. Budynki, w których trwają inwestycje są własnością Miasta. W budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 jest wynajmowane jedno pomieszczenie, a w budynku Zespołu Szkół i Przedszkola dwa pomieszczenia. Pomieszczenia w szkołach wynajmują dyrektorzy tych jednostek. Usługa najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe jest jedyną usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w ww. placówkach oświatowych. Miasto nie wynajmuje żadnych pomieszczeń w wymienionych placówkach oświatowych i nie prowadzi żadnej działalności z tym związanej. Wydatki ponoszone w związku z realizacją powyższej inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Po zrealizowaniu projektu Wnioskodawca nie planuje prowadzenia działalności komercyjnej na terenie szkół i przedszkola, które to obiekty mają być dostępne bezpłatnie dla uczęszczających do nich przedszkolaków i uczniów. Efekt zrealizowanego ww. projektu nie będzie generował po stronie Gminy żadnego przychodu. Towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cyt. przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w związku z faktem, że – jak wskazał Wnioskodawca – zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonane zakupy.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj