Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-316/12-2/MPe
z 13 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-316/12-2/MPe
Data
2012.06.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
miasto
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie częściowe
projekt


Istota interpretacji
w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 359 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 12.03.2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) oraz jest realizatorem projektu pn. „P - C”, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, Priorytet I Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości, Działanie 1.3. Kompleksowe przygotowanie terenów pod działalność gospodarczą. Projekt obejmuje budowę nowoczesnego i w pełni wyposażonego obiektu, zlokalizowanego w centrum. W obiekcie tym będzie znajdowała się sala konferencyjna, kawiarnia, pomieszczenia biurowe oraz inkubator przedsiębiorczości.

Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1 591, z późn. zm.). W świetle art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Przedmiotem działalności powstałego Centrum będzie m.in. wspieranie wszelkich działań zmierzających do rozwoju lokalnego rynku pracy, aktywizacja i integracja środowiska MSP oraz wspieranie lokalnej przedsiębiorczości - w tym celu w strukturze Centrum zostanie utworzony Inkubator Przedsiębiorczości. Znaczącym elementem wsparcia w Inkubatorze Przedsiębiorczości będzie zapewnienie m.in. preferencyjnych stawek najmu powierzchni, usługi biznesowe i usługi rozwojowe dla start up-ów oraz mikroprzedsiębiorstw.

W momencie oddawania do użytkowania C Przedsiębiorczości zostanie w sposób ostateczny ustalone jaka część budynku będzie wykorzystywana do realizacji zadań miasta, a jaka część będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wielkość dofinansowania jest uzależniona od tego, czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikujących się do refundacji (tzw. wydatki kwalifikowane). Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w ramach funduszy strukturalnych, podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym, tylko wówczas, gdy został faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta oraz w przypadku, gdy beneficjent nie może odzyskać tego podatku w oparciu o przepisy krajowe.

Inwestycja będzie realizowana przez dwa odrębne podatkowo w zakresie VAT podmioty:

  • Miasto (wydatki ponoszone na studium wykonalności, menadżera projektu, promocja projektu),
  • Zarząd Rozbudowy Miasta (wydatki ponoszone na budowę i wyposażenie obiektu).

Wydatki Zarządu Rozbudowy Miasta zostały określone w umowie o dofinansowanie jako wydatki kwalifikowane, gdyż inwestycja nie będzie generowała żadnych przychodów opodatkowanych VAT dla Zarządu Rozbudowy Miasta, który jest inwestorem zastępczym odpowiedzialnym za realizację i rozliczenie zadania inwestycyjnego oraz przekazanie wybudowanego obiektu na podstawie zarządzenia Prezydenta nieodpłatnie użytkownikowi. Innymi słowy, w ramach realizacji projektu Zarząd Rozbudowy Miasta nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym dokonane zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Obiekt powstały w związku z realizacją projektu stanowić będzie własność, a zarządzać nim będzie Urząd. Dochody osiągane z majątku powstałego na skutek realizacji projektu będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zaś należne zobowiązanie podatkowe wynikające z deklaracji podatkowej będzie rozliczane przez miasta. Faktury dokumentujące część poniesionych wydatków w ramach realizacji ww. projektu są wystawiane na miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „P - C” możliwe jest pomniejszenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przy zastosowaniu tzw. klucza powierzchniowego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1054, z późn. zm., dalej jako ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w cenach zakupu towarów i usług niezbędnych do świadczenia usług opodatkowanych.

W ocenie miasta, ze względu, iż obiekt będzie wykorzystywany w części do wykonywania czynności opodatkowanych, miasta przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z tym, że w budynku będą wykonywane zarówno czynności wynikające z realizacji zadań miasta, które to czynności są wykonywane nieodpłatnie, jak również czynności będące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie przysługiwało w stosunku do całości podatku wynikającego z faktur nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu. Prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego będzie przysługiwało w części w jakiej budynek będzie wykorzystywany do świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z tym, że jest możliwe jednoznaczne określenie części budynku wykorzystywanych do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to w takiej części miasta będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur nabycia towarów i usług. Część podatku naliczonego podlegająca odliczeniu będzie ustalona w oparciu o tzw. klucz powierzchniowy - proporcję wynikającą z powierzchni obiektu, w którym będą wykonywane czynności opodatkowane do całości powierzchni obiektu.

Zastosowanie metody klucza powierzchniowego obiektu jest niezbędne z uwagi na fakt, że umożliwi określenie części podatku naliczonego, od której miasta będzie przysługiwało prawo do odliczenia, w szczególności zaś umożliwia jednoznaczne powiązanie odliczonej części podatku podlegającego odliczeniu ze świadczeniem przez podatnika usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym spełnienie określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunku to jest związku prawa do odliczenia podatku naliczonego ze świadczeniem przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż miasto, które jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług realizuje projekt pn. „P - C”, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, Priorytet I Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości, Działanie 1.3. Kompleksowe przygotowanie terenów pod działalność gospodarczą. Projekt obejmuje budowę nowoczesnego i w pełni wyposażonego obiektu, zlokalizowanego. W obiekcie tym będzie znajdowała się sala konferencyjna, kawiarnia, pomieszczenia biurowe oraz inkubator przedsiębiorczości. Jak wskazuje Miasto przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Miasta wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. W momencie oddawania do użytkowania C Przedsiębiorczości Miasto w sposób ostateczny ustali jaka część budynku będzie wykorzystywana do realizacji zadań własnych, a jaka część będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Obiekt powstały w związku z realizacją projektu stanowić będzie własność Miasta, a zarządzać nim będzie Urząd. Faktury dokumentujące część poniesionych wydatków w ramach realizacji ww. projektu są wystawiane na Miasto.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione we wniosku dotyczą tego czy w odniesieniu do realizowanego projektu możliwe jest pomniejszenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych na Miasto przy zastosowaniu tzw. klucza powierzchniowego.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z tym, że w budynku będą wykonywane zarówno czynności wynikające z realizacji zadań własnych Miasta, jak również czynności będące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie przysługiwało w stosunku do całości podatku wynikającego z faktur nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu. Prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego będzie przysługiwało w części w jakiej budynek będzie wykorzystywany do świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z tym, że jest możliwe jednoznaczne określenie części budynku wykorzystywanych do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to w takiej części Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego z faktur nabycia towarów i usług. Część podatku naliczonego podlegająca odliczeniu będzie ustalona w oparciu o tzw. klucz powierzchniowy - proporcję wynikającą z powierzchni obiektu, w którym będą wykonywane czynności opodatkowane do całości powierzchni obiektu.

Mając na uwadze powołane w niniejszej interpretacji przepisy prawa w konfrontacji z przedstawionym stanem faktycznym oraz stanowiskiem Wnioskodawcy wskazać należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przedmiotowego wniosku wynika, że wybudowane C P w momencie oddania do użytkowania zostanie podzielone na część wykorzystywaną wyłącznie na potrzeby własne Miasta oraz na część wykorzystywaną do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca częściowo dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych jak i nieopodatkowanych. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym, a wybór wyodrębnienia tych kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy, gdyż metoda takiego wyodrębnienia nie została określona w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy. Zastosowanie przez Miasto tzw. klucza powierzchniowego będzie zasadne, jeżeli metoda ta w sposób rzetelny odzwierciedli strukturę ponoszonych wydatków.

Podsumowując, Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wybudowaniem C Przedsiębiorczości w zakresie, w jakim zakupy te są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym stanowisko Miasta należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj