Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-960/13-2/GJ
z 4 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe

Głównym przedmiotem działalności X Polska Sp. z o.o. (dalej: „X ”, „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest dystrybucja i sprzedaż piwa, a także prowadzenie działalności marketingowej, której celem jest zwiększenie wolumenu sprzedawanego piwa.

Jednocześnie Wnioskodawca — rozumiejąc, że rodzaj prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wywiera silny wpływ na społeczeństwo — stara się, aby biznes jaki prowadzi był biznesem odpowiedzialnym społecznie, a więc biznesem, który uwzględnia szeroko rozumianą problematykę społeczną i środowiskową. W ocenie Spółki, podejmowanie działań społecznych jest ważnym elementem budowania dobrego wizerunku zarówno samej Spółki, jak i całej branży piwnej, a także piwa jako kategorii napoju alkoholowego. Z powyższych względów podejmowanie działań z zakresu społecznej odpowiedzialności zostało na stałe wpisane w strategię biznesową Spółki. Dodatkowo, zaangażowanie Wnioskodawcy w działalność o charakterze społecznym pozwala odpowiednio wcześnie zrozumieć zmieniające się oczekiwania społeczeństwa, w tym także konsumentów. Tym samym działalność społeczna, która wymaga od Spółki podjęcia wysiłku w celu zrozumienia potrzeb społeczeństwa, może przełożyć się na lepsze prognozowanie przyszłych trendów konsumenckich i w ten sposób - poprzez podjęcie działań dostosowawczych (np. w zakresie strategii marketingowej) — poprawić efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz zwiększyć konkurencyjność Spółki.

Ponadto warto wskazać, że praktyka Spółki w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu wpisuje się także w działania podejmowane przez organy unijne, których przejawem jest Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany „Odnowiona strategia UE na lata 2011- 2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

W związku z powyższym Spółka angażowała się i będzie się angażować w szereg akcji o charakterze społecznym, których adresatami są przede wszystkim konsumenci towarów przez nią sprzedawanych.

Do przykładowych akcji społecznych, w których organizację zaangażowany był Wnioskodawca należą:

  1. ,, Alkohol tylko dla pełnoletnich” — wspólna akcja organizowana przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (dalej: ZPPP), którego Spółka jest członkiem, mająca na celu ograniczenie spożywania alkoholu przez osoby niepełnoletnie, które od wielu lat uznawane jest za istotny problem społeczny. W ramach niniejszej akcji podjęto działania edukacyjne skierowane do sprzedawców i właścicieli sklepów z napojami alkoholowymi, konsumentów będących świadkami zakupu alkoholu przez nieletnich oraz rodziców, mających na celu uświadomienie, że sprzedaż napojów alkoholowych osobom nieletnim jest przestępstwem oraz wezwanie do sprzeciwu i protestu w sytuacjach, gdy osoba niepełnoletnia próbuje kupić alkohol.
  2. „Pozory mylą, dowód nie” — kampania edukacji obywatelskiej organizowana przez ZPPP oraz Spółkę we współpracy z Komendą Główną Policji na rzecz ograniczenia sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim poprzez zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletniości upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych. W 2011 roku rozszerzono grupę docelową — obok właścicieli sklepów, sprzedawców oraz świadków sprzedaży włączono do niej również rodziców. Skierowany do nich apel „Reaguj zanim Twoje dziecko sięgnie po alkohol” spotkał się z żywym odzewem w lokalnych społecznościach zaangażowanych w kampanię obywatelskiej edukacji. W 2012 r. kampania „Pozory mylą dowód nie” została objęta patronatem Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Ministerstwa Skarbu.
  3. ,, Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” — kampania organizowana przez ZPPP oraz jej członków, w tym Wnioskodawcę, na rzecz zmiany obywatelskiego podejścia do prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu oraz zmniejszenia liczby nietrzeźwych kierowców, a także poprawy bezpieczeństwa na drogach. Kolejnym celem tych działań było propagowanie zasady „Piłeś - pohamuj się - nie jedź!” oraz spopularyzowanie zwyczaju by na imprezie wyznaczać osobę, która nie pije i jest w stanie rozwieźć znajomych do domu, czyli Dyżurnego Ruchu Imprezowego (DRIvera).
  4. Kolejnym obszarem działalności społecznej Spółki jest tzw. samoregulacja, a więc podejmowanie działań niewynikających z obowiązujących przepisów prawa, lecz będących dobrowolną inicjatywą branży piwowarskiej. Przykładem takiego działania jest umieszczanie na etykietach puszek i butelek produkowanych przez Spółkę, a także inne browary będące członkami ZPPP, jak również przez browary niezrzeszone w ZPPP, które podpisały stosowne porozumienie, czerwono-czarnego piktogramu „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, którego celem jest przypominanie jak niebezpieczne jest prowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu. Piktogramy na opakowaniach piwa są jednym z najważniejszych i najbardziej widocznych elementów działań edukacyjnych prowadzonych przez branżę piwowarską. Poza ww. piktogramem na opakowaniach towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę znajduje się także piktogram „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz wprowadzony we wrześniu 2013 r. pikktogram „W ciąży nie piję alkoholu”.
  5. Organizowanie przez ZPPP oraz Spółkę seminariów na temat kluczowej roli edukacji obywatelskiej, kształtowania obywatelskiej odpowiedzialności i postaw w skutecznym przeciwdziałaniu patologicznym zjawiskom związanym z nieodpowiedzialną konsumpcją alkoholu.
  6. Akcje społeczne organizowane przez Wnioskodawcę polegające na propagowaniu zwracania opakowań zwrotnych (np. butelek) mające na celu uświadomienie konsumentom, że poprzez drobne działania mogą wpływać na ochronę środowiska naturalnego oraz przyczynić się do zmniejszenia jego zanieczyszczenia.
  7. Akcje społeczne organizowane przez Wnioskodawcę polegające na propagowaniu sprzątania i recyklingu odpadów (np. akcja sprzątania odpadów w trakcie koncertów lub wydarzeń, których Spółka jest organizatorem lub sponsorem).

W związku z realizacją akcji społecznych Spółka ponosi m.in. następujące koszty:

  • tworzenia znaku, logo, lub piktogramu danej akcji;
  • opracowania i druku materiałów informacyjnych/promocyjnych (np. broszur), a także artykułów/spotów radiowych czy telewizyjnych w mediach;
  • stworzenia odpowiednich aplikacji komputerowych, jeśli w ramach danej akcji społecznej wykorzystane są nowoczesne technologie;
  • utworzenia i utrzymania stron internetowych,
  • stworzenia regulaminu danej akcji społecznej,
  • nagród jeżeli akcja społeczna ma charakter konkursu,
  • organizacji wydarzeń związanych z daną akcją społeczną
  • organizacji seminariów i konferencji,
  • koszty doradztwa prawnego związanego z realizacją danej akcji społecznej,
  • koszty pracownicze dotyczące pracowników, którzy są zaangażowani w przygotowanie akcji społecznych,
  • innych wydatków związanych z realizacją akcji społecznych.

Niniejszy wniosek dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego (bieżąca praktyka Spółki) jak działań jakie będą podejmowane przez Spółkę w przyszłości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym koszty poniesione w związku z organizacją akcji społecznych stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust 1 ustawy o CIT...
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka ma prawo od odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją akcji społecznych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji są przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 1); w zakresie pytania nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z organizacją akcji społecznych. Zgodnie z art. 15 ust 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zarówno w piśmiennictwie jak i orzecznictwie dotyczącym problematyki prawa podatnika do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów, wielokrotnie wskazywano, że dla kwalifikacji danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów istotne znaczenie ma cel, w jakim dany wydatek został poniesiony oraz istnienie związku przyczynowego pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem lub zwiększeniem bądź możliwością powstania lub zwiększenia przychodów podatnika, a także zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Ponadto wielokrotnie wskazywano, że przesłankę celowościową spełniają zarówno te wydatki, których poniesienie służy bezpośrednio osiąganiu konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki wydatki poniesione na organizację akcji społecznych wypełniają przesłanki, które umożliwiają zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust 1 ustawy o CIT.

Jak już Wnioskodawca wskazywał organizowanie akcji społecznych przyczynia się w sposób istotny do budowy pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy, a także branży piwnej oraz piwa jako kategorii napoju alkoholowego, równocześnie powodując wzrost lojalności konsumentów w stosunku do produktów Spółki.

Biznes prowadzony w sposób odpowiedzialny społecznie jest etyczny, przejrzysty i pokazuje wyraźnie, że nie zawsze wyniki finansowe mają pierwszorzędne znaczenie. W ten sposób Spółka buduje swoją długoterminową pozycję rynkową zakorzeniając się w świadomości konsumentów jako podmiot, który podejmuje inicjatywy mające na celu pozytywne zmiany w społeczeństwie oraz środowisku, w którym na co dzień funkcjonuje konsument i które w pewnym sensie są działaniami niestandardowymi, które wykraczają poza podstawową działalność Spółki, jaką jest sprzedaż piwa. W efekcie prowadzi to do wzmocnienia lojalności konsumenta w stosunku do produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę. Konsument wybiera bowiem produkty tych podmiotów, które podejmują dodatkowy wysiłek społeczny (np. prowadzą kampanie mające ma celi, wyeliminowanie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim).

Dodatkowo warto wskazać, że trudno obecnie zidentyfikować podmioty, które jako liderzy branżowi nie propagowałyby prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie. W obecnych realiach rynkowych prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie staje się lub jest standardem, szczególnie wśród dużych podmiotów. Równocześnie profil prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży napojów alkoholowych oraz fakt, że nieodpowiedzialne spożywanie alkoholu jest zjawiskiem wysoce niepożądanym i społecznie szkodliwym, uzasadnia ponoszenie przez Wnioskodawcę kosztów akcji społecznych, będących przejawem społecznie odpowiedzialnego biznesu.

Na szczególną wagę powyższych kwestii wskazuje także Komisja Europejska w przytoczonym wcześniej Komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Spolecznego i Komitetu Regionów zatytułowanego „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. W dokumencie tym wskazano, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego, Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Ponadto, w ww. Komunikacie CSR został wskazany jako leżący u podstaw celów strategii „Europa 2020” i mający duży wpływ na osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju i wysoce konkurencyjnej społecznej gospodarki rynkowej, zawartych w traktacie o Unii Europejskiej.

Problematyka zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację akcji społecznych była już przedmiotem analizy Ministra Finansów. W interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2012 r. (ILPB3/423-504/11-2/KS) dotyczącej analogicznego stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:

„W ocenie tut. Organu, prowadzenie przedmiotowych akcji społecznych niewątpliwie wzmacnia wizerunek Spółki. Jednym ze sposobów budowania pozytywnego wizerunku w zbiorowej świadomości jest bowiem angażowanie się firmy w działalność społeczną. Społeczne zaangażowanie wymaga przy tym pewnego wkładu ze strony Spółki. Jednak w dłuższym czasie koszty te zwracają się, gdyż wzrasta lojalność klientów, zwiększa się pozycja Spółki na rynku, która jest postrzegana jako firma nie tylko nastawiona na zysk.

Jak wynika z treści wniosku, akcje społeczne skierowane do konsumentów Wnioskodawca uznaje za specyficzny rodzaj działalności marketingowej, mający na celu stworzenie odpowiedniego wizerunku Spółki, a przez to zachęcenie konsumentów do wyboru jej produktów (towarów), co w konsekwencji przekładu się na wzrost przychodów Spółki.”

Wnioskodawca w pełni podziela przytoczone powyżej stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Podsumowując, w ocenie Spółki ma ona prawo do zaliczenia wydatków związanych z akcjami społecznymi do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia opisanego w stanie faktycznym/dacie wydania inrepretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj