Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-52/14-4/AF
z 18 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2014 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2014 r. (data nadania 11 marca 2014 r., data wpływu 14 marca 2014 r.) na wezwanie z dnia 27 lutego 2014 r. Nr IPPB2/436-52/14-2/AF (data doręczenia 4 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (dalej: „Pożyczkobiorca”, „Wnioskodawca”) jest spółką kapitałową prawa polskiego. Wnioskodawca planuje zaciągnąć pożyczkę/pożyczki pieniężne od innej spółki z grupy z siedzibą w Polsce (dalej: ,,Pożyczkodawca”). Pożyczkodawca nie będzie akcjonariuszem Wnioskodawcy w momencie udzielenia pożyczki/pożyczek.

Pożyczkodawca będzie udzielał pożyczek innym podmiotom (między innymi Wnioskodawcy), w celu osiągnięcia zysku w postaci odsetek od pożyczek.


Zarówno Pożyczkobiorca, jak i Pożyczkodawca będą na moment udzielenia pożyczki/pożyczek zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.


Pismem z dnia 27 lutego 2014 r. Nr IPPB2/436-52/14-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • Doprecyzowanie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku poprzez wskazanie:
    • gdzie zostanie zawarta umowa pożyczki/pożyczek (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa),
    • gdzie będą znajdowały się środki pieniężne w chwili zawarcia umowy pożyczki/pożyczek (terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, czy też terytorium innego państwa).
    • czy z tytułu zawarcia umowy pożyczki/pożyczek którakolwiek ze stron czynności będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub też będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?
    • Sformułowanie pytania/pytań, które winno być przyporządkowane do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w odniesieniu wyłącznie do przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
    • Przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego przyporządkowanego do zadanego pytania/pytań w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że umowa pożyczki/pożyczek zostanie zawarta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Umowy zawarte przez Wnioskodawcę i Pożyczkodawcę mogą mieć dwojaki charakter:

  1. W ramach realizacji umowy pożyczki/pożyczek dojdzie do faktycznego przekazania środków pieniężnych pomiędzy Pożyczkodawcą i Pożyczkobiorcą. W takiej sytuacji w chwili zawarcia umowy pożyczki/pożyczek środki pieniężne będą się znajdowały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. W ramach realizacji umowy pożyczki/pożyczek nie nastąpi faktyczne przekazanie środków pieniężnych pomiędzy Pożyczkodawcą i Pożyczkobiorcą, Pożyczkobiorca dokona natomiast potrącenia przysługującego mu wobec Pożyczkodawcy roszczenia o wydanie przedmiotu pożyczki (środków pieniężnych) z roszczeniem Pożyczkodawcy w stosunku do Pożyczkobiorcy. Oba roszczenia będą pomiędzy polskimi podmiotami i ich obowiązek wykonania będzie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zarówno Pożyczkodawca, jak i Pożyczkobiorca będą na moment udzielenia pożyczki/pożyczek czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług („VAT”).


Pożyczkodawca będzie udzielał pożyczek innym podmiotom (między innymi Pożyczkobiorcy), w celu osiągnięcia zysku w postaci odsetek. Udzielenie pożyczki/pożyczek zostanie wykonane w ramach działalności Pożyczkodawcy, której zakres obejmuje pośrednictwo finansowe (PKD 64.92 Z - Pozostałe formy udzielania kredytów).

Transakcja ta powinna być zakwalifikowana do udzielania pożyczek pieniężnych, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy o VAT. Powyższy przepis stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Oznacza to, że udzielanie pożyczek stanowi czynność podlegającą Ustawie o VAT, ale jest jednocześnie czynnością zwolnioną z tego podatku. W świetle ww. przepisów należy przyjąć, iż udzielenie pożyczki/pożyczek na rzecz Pożyczkobiorcy stanowić będzie usługę finansową wykonywaną przez Pożyczkodawcę, która jest zwolniona od podatku VAT.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek również w zakresie sformułowania pytania/pytań, które winno być przyporządkowane do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w odniesieniu wyłącznie do przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego przyporządkowanego do zadanego pytania/pytań w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy udzielenie na rzecz Wnioskodawcy przez Pożyczkodawcę pożyczki/pożyczek zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 lit. b Ustawy o PCC nie będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych i tym samym na Wnioskodawcy (jako pożyczkobiorcy) nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych?

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie na jego rzecz przez Pożyczkodawcę pożyczki/pożyczek zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 lit. b Ustawy o PCC nie będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych i tym samym na Wnioskodawcy (jako pożyczkobiorcy) nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Do elementów znamionujących umowę pożyczki należy obowiązek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiązku zwrotu - który, jak wskazuje się w orzecznictwie, w myśl art. 720 § 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez którego nie ma umowy pożyczki. W zależności od tego, jak zostanie ukształtowana przez strony umowa pożyczki, może ona przyjąć postać umowy nieodpłatnej bądź też odpłatnej, gdzie pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Umowa pożyczki jest umową konsensualną. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oświadczenia woli.


Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka będzie podlegała również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy wskazać iż w ustawie przewidziano sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • (uchylone),
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, Wnioskodawca planuje zaciągnąć pożyczkę/pożyczki pieniężne od innej spółki z grupy z siedzibą w Polsce (dalej: ,,Pożyczkodawca”). Pożyczkodawca nie będzie akcjonariuszem Wnioskodawcy w momencie udzielenia pożyczki/pożyczek. Pożyczkodawca będzie udzielał pożyczek innym podmiotom (między innymi Wnioskodawcy), w celu osiągnięcia zysku w postaci odsetek od pożyczek. Zarówno Pożyczkobiorca, jak i Pożyczkodawca będą na moment udzielenia pożyczki/pożyczek zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. umowa pożyczki/pożyczek zostanie zawarta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Umowy zawarte przez Wnioskodawcę i Pożyczkodawcę mogą mieć dwojaki charakter. W ramach realizacji umowy pożyczki/pożyczek dojdzie do faktycznego przekazania środków pieniężnych pomiędzy Pożyczkodawcą i Pożyczkobiorcą. W takiej sytuacji w chwili zawarcia umowy pożyczki/pożyczek środki pieniężne będą się znajdowały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach realizacji umowy pożyczki/pożyczek nie nastąpi faktyczne przekazanie środków pieniężnych pomiędzy Pożyczkodawcą i Pożyczkobiorcą, Pożyczkobiorca dokona natomiast potrącenia przysługującego mu wobec Pożyczkodawcy roszczenia o wydanie przedmiotu pożyczki (środków pieniężnych) z roszczeniem Pożyczkodawcy w stosunku do Pożyczkobiorcy. Oba roszczenia będą pomiędzy polskimi podmiotami i ich obowiązek wykonania będzie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zarówno Pożyczkodawca, jak i Pożyczkobiorca będą na moment udzielenia pożyczki/pożyczek czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług („VAT”). Pożyczkodawca będzie udzielał pożyczek innym podmiotom (między innymi Pożyczkobiorcy), w celu osiągnięcia zysku w postaci odsetek. Udzielenie pożyczki/pożyczek zostanie wykonane w ramach działalności Pożyczkodawcy, której zakres obejmuje pośrednictwo finansowe. Transakcja ta powinna być zakwalifikowana do udzielania pożyczek pieniężnych, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy o VAT. Powyższy przepis stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. Oznacza to, że udzielanie pożyczek stanowi czynność podlegającą Ustawie o VAT, ale jest jednocześnie czynnością zwolnioną z tego podatku. W świetle ww. przepisów należy przyjąć, iż udzielenie pożyczki/pożyczek na rzecz Pożyczkobiorcy stanowić będzie usługę finansową wykonywaną przez Pożyczkodawcę, która jest zwolniona od podatku VAT.

Reasumując należy stwierdzić, że przyjmując za Wnioskodawcą, że udzielenie pożyczki/pożyczek na rzecz Pożyczkobiorcy stanowić będzie usługę finansową wykonywaną przez Pożyczkodawcę, która jest zwolniona od podatku VAT, powyższa czynność wyłączona będzie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj