Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-856/13-4/AO
z 14 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13.08.2013 r.) uzupełnionym pismem z 11 października 2013 r. (data wpływu 14.10.2013 r.) na wezwanie Organu z 1 października 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-856/13-2/AO (skutecznie doręczone 04.10.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywanych na skarpach rzek, skarpach wałów, skarpach kanałów, na koronach wałów i na ławach wałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usług konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywanych na skarpach rzek, skarpach wałów, skarpach kanałów, na koronach wałów i na ławach wałów. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z 11 października 2013 r. (data wpływu 14.10.2013 r.) na wezwanie Organu z 1 października 2013 r. znak sprawy IPPP2/443-856/13-2/AO (data doręczenia 04.10.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze statutem jednostki Wnioskodawca jest jednostką budżetową Samorządu Województwa, która realizuje zadania Samorządu Województwa oraz Marszałka Województwa w zakresie modernizacji terenów wiejskich, ochrony środowiska związanej z wodami służącymi rolnictwu, gospodarowania wodami w rolnictwie wynikające z:

  • Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2011 r., Nr 217, poz. 1281);
  • Ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2011 r., Nr 32, poz. 159);
  • Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2011 r., Nr 32, poz. 159),

w szczególności m.in. w zakresie utrzymania i eksploatacji cieków wodnych i urządzeń melioracji wodnych podstawowych. Zakres działalności obejmuje województwo mazowieckie.

Utrzymanie i eksploatacja cieków wodnych i urządzeń melioracji wodnych podstawowych obejmuje w swym zakresie m.in. bieżącą konserwację, która nie stanowi remontu w myśl art. 3 ust. 8 ustawy Prawo budowlane (Dz.U. z 2010, Nr 243, poz. 1623 z póź. zm.), a tym samym nie wchodzi w zakres robót budowlanych.

Urządzenia melioracji wodnych podstawowych enumeratywnie wymieniono w art. 71 ust. 1 ww. ustawy Prawo wodne. Wykonywanie usług konserwacji obejmuje w swym zakresie również teren skarp rzek, skarp kanałów, korony i ławy wałów, które miejscowo położone są na terenach zielonych.

Wszystkie czynności opisane w pytaniu 1 wniosku stanowią usługi, które zdaniem Wnioskodawcy związane są z zagospodarowaniem terenów zielonych i tym samym zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 176 obowiązującego aktualnie załącznika nr 3 do ustawy zasadne jest opodatkowanie 8% stawką podatku VAT i zaklasyfikować do grupowania PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych” wg klasyfikacji z 2008 r.

Ponadto w piśmie uzupełniającym przedmiotowy wniosek Wnioskodawca, odnośnie grupowania PKWiU usług wymienionych w pytaniu nr 1 przedłożył pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi według którego usługi wykonywane na skarpach rzek, skarpach wałów, skarpach kanałów, na koronach wałów i na ławach wałów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy usługa konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywana na skarpach rzek, skarpach wałów, skarpach kanałów, na koronach wałów i na ławach wałów w zakresie kosztorysowym usług:

1.1. mechaniczne wykoszenie porostów

1.2. ręczne wykoszenie porostów

1.3. ręczne wygrabianie pokosu

1.4. ręczne ścinanie i karczowanie krzaków i podszycia oraz przecięcie gałęzi drzew pokładających się na korpusie wału,

1.5. oczyszczenie terenu z pozostałości po ścinaniu i wykarczowaniu (gałęzie, korzenie i kora),

1.6. redukcja koron drzew rosnących w skarpie rzeki oraz sprzątanie terenu po wycince,

1.7. wycięcie drzew rosnących na skarpie kanału oraz uporządkowanie terenu po wycince,

obejmuje 8% stawkę podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany zakres usług i zakres miejsca wykonywanych usług obejmuje 8% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Ustawodawca przewidział jednakże obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

I tak zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym, w myśl art. 146a ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ww. ustawy zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 176 mieszczą się „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” – PKWiU 81.30.10.0.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w szczególności m.in. w zakresie utrzymania i eksploatacji cieków wodnych i urządzeń melioracji wodnych podstawowych. Wszystkie czynności opisane w pytaniu 1 wniosku dotyczące usług konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywana na skarpach rzek, skarpach wałów, skarpach kanałów, na koronach wałów i na ławach wałów w zakresie kosztorysowym usług: mechaniczne wykoszenie porostów, ręczne wykoszenie porostów, ręczne wygrabianie pokosu, ręczne ścinanie i karczowanie krzaków i podszycia oraz przecięcie gałęzi drzew pokładających się na korpusie wału, oczyszczenie terenu z pozostałości po ścinaniu i wykarczowaniu (gałęzie, korzenie i kora), redukcja koron drzew rosnących w skarpie rzeki oraz sprzątanie terenu po wycince, wycięcie drzew rosnących na skarpie kanału oraz uporządkowanie terenu po wycince stanowią usługi związane są z zagospodarowaniem terenów zielonych i zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych” wg klasyfikacji z 2008 r.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca świadczy usługi polegające na konserwacji urządzeń melioracji wodnych podstawowych wykonywana na skarpach rzek, skarpach wałów, skarpach kanałów, na koronach wałów i na ławach wałów w zakresie kosztorysowym usług: mechaniczne wykoszenie porostów, ręczne wykoszenie porostów, ręczne wygrabianie pokosu, ręczne ścinanie i karczowanie krzaków i podszycia oraz przecięcie gałęzi drzew pokładających się na korpusie wału, oczyszczenie terenu z pozostałości po ścinaniu i wykarczowaniu (gałęzie, korzenie i kora), redukcja koron drzew rosnących w skarpie rzeki oraz sprzątanie terenu po wycince, wycięcie drzew rosnących na skarpie kanału oraz uporządkowanie terenu po wycince mieszczące się w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 – „Usługi w zakresie zagospodarowania terenów zieleni”, to właściwą dla ich opodatkowania stawką podatku VAT będzie stawka 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że w zakresie pytań Nr 2 i Nr 3 wskazanych we wniosku z dnia 5 sierpnia 2013r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj