Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-464/12/KG
z 29 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-464/12/KG
Data
2012.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
informacja publiczna
mapa
miasto
odliczenia
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do doliczenia podatku naliczonego w związku z wykonaniem mapy akustycznej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012r. (data wpływu 14 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012r. (data wpływu 26 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „Wykonanie mapy akustycznej …”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012r. (data wpływu 26 czerwca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa podjął decyzję o wyborze do dofinansowania projektów w ramach dla Priorytetu V Środowisko, Działania 5.4 Zarządzanie środowiskiem, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 w tym projektu pn. „…”.

Zachodzi więc konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych, co do kwalifikacji bądź też niekwalifikowania podatku VAT, tj. potwierdzenia czy Beneficjent wykonuje czynności objęte projektem, co do których uprawdopodobnione jest odzyskanie podatku VAT, tzn. czy Gmina jako Beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Przedmiotem projektu jest opracowanie mapy akustycznej dla miasta T., stanowiącej ogólnodostępny kompleksowy system informacji o stanie środowiska akustycznego na obszarze

Miasta T. wraz z możliwością udostępniania wygenerowanych map mieszkańcom miasta, za pośrednictwem portalu internetowego. Realizacja projektu odbywa się poprzez wykonanie pomiarów modelu wirtualnego oraz umieszczenie go w zasobach Systemu Informacji o Terenie (SIT). Za pośrednictwem SIT możliwe będzie zarządzanie uzyskanym modelem oraz jego przyszła aktualizacja.

Mapa, która składać się będzie z części opisowej i graficznej, stanowić będzie podstawowe źródło danych wykorzystywanych dla celów:

  1. informowania społeczeństwa o zagrożeniach środowiska hałasem,
  2. opracowania danych dla Państwowego Monitoringu Środowiska,
  3. tworzenia i aktualizacji programów ochrony środowiska przed hałasem,
  4. monitoringu zagrożenia środowiska przed hałasem,
  5. podjęcia właściwych decyzji w oparciu o wiedzę wynikającą z badań stanu środowiska akustycznego.

Mapa akustyczna pozwoli na określenie terenów zagrożonych ponadnormatywnym hałasem pochodzącym od różnych grup źródeł oraz pozwoli na oszacowanie liczby ludności narażonej na negatywne czynniki z tym związane. Na jej podstawie będzie można podjąć działania zmierzające do zaprojektowania i wdrożenia środków ochrony przed tym zagrożeniem oraz oszacować skuteczność realizowanych przedsięwzięć. Ponadto istnienie mapy akustycznej pozwoli na planowanie lokalizacji przyszłych terenów mieszkalnych oraz terenów inwestycyjnych w taki sposób, aby minimalizować uciążliwość hałasową. Dla mieszkańców planujących budowę domów na terenie miasta mapa będzie wskazówką, w jakim obszarze akustycznym planować swoją inwestycję.

Realizacja przedsięwzięcia została zaplanowana na lata 2011 – 2012.

Właścicielem nowopowstałego w ramach inwestycji majątku będzie Miasto, a jej utrzymanie i eksploatacja pozostaną w gestii Beneficjenta reprezentowanego przez Prezydenta.

W myśl ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym art. 4 § 1 ust. 6, obszar realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia znajduje odniesienie w zakresie zadań publicznych wykonywanych przez powiat. Realizacja projektu wiąże się koniecznością spełnienia przez beneficjenta ustawowego obowiązku opracowania mapy akustycznej, zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2008r. nr 25 poz. 150, ze zm.). Zgodnie z powyższą ustawą, obowiązek sporządzania mapy akustycznej spoczywa na staroście aglomeracji o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy, a termin jej sporządzenia określony został do 30 czerwca 2012r. (wg ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o wprowadzeniu ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw Dz. U. 2001r. Nr 100, poz. 1085 ze zm.).

Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z wyżej wymienionym projektem.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zaś dostęp do aplikacji internetowej dla wszystkich użytkowników będzie bezpłatny.

Miasto T. będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach, którego uzyskano dofinansowanie, tj. z Zarządem Województwa.

W ramach przedmiotowego projektu:

  1. Faktury, dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu były/będą wystawiane na Gminę.
  2. Faktury, dotyczące nabywanych materiałów promocyjnych (w tym gadżety promocyjne) były wystawiane na Gminę. Wyżej wymienione materiały promocyjne są i będą udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako strona umowy o dofinansowanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków projektu pn. „…”, gdyż dostęp do produktów projektu jest bezpłatny.

Miasto jako Beneficjent Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa nie będzie wykonywał w projekcie żadnych usług. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 prawo do odliczenia podatku naliczonego istnieje w takim zakresie w jakim kupowane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Przedmiotem projektu jest opracowanie mapy akustycznej Miasta w celu określenia terenów zagrożonych ponadnormatywnym hałasem pochodzącym od różnych grup źródeł oraz oszacowania liczby ludności narażonej na negatywne czynniki z tym związane.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zaś dostęp do aplikacji internetowej dla wszystkich użytkowników będzie bezpłatny.

Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj