Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-972/13/RS
z 20 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 10 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uniwersytet (Wnioskodawca), utworzony na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 1999 r. o utworzeniu Uniwersytetu, jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki. Uczelnia na podstawie umowy o dofinansowanie, realizuje projekt „W.”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Jednym z elementów tego przedsięwzięcia jest stworzenie programu stażowego dla pracowników dydaktycznych Uczelni oraz uczestników studiów doktoranckich, który ma na celu zwiększenie potencjału dydaktycznego Uniwersytetu poprzez rozszerzenie i wzbogacenie oferty edukacyjnej oraz poprawę jakości kształcenia w latach 2010-2015. Projekt „W.” zakłada organizację staży w wiodących zagranicznych ośrodkach akademickich i naukowo-badawczych. Udział w stażu w wiodących zagranicznych ośrodkach ma umożliwić podniesienie umiejętności kadry akademickiej w zakresie realizacji zajęć dydaktycznych (w szczególności pracowników i uczestników studiów doktoranckich zaangażowanych w proces kształcenia na nowo otwieranych i modyfikowanych kierunkach studiów i specjalnościach).

Z tytułu realizacji stażu stażysta otrzymywać będzie stypendium. Płatne staże zagraniczne będą trwać 3 tygodnie (21 dni kalendarzowych). Formą wsparcia w tej postaci mogą zostać objęci pracownicy dydaktyczni zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę lub mianowanie oraz uczestnicy studiów doktoranckich realizujący praktyki pedagogiczne w formie prowadzenia zajęć dydaktycznych lub współuczestnictwa w ich prowadzeniu.

W związku z realizacją programu stażowego z pracownikiem lub uczestnikiem studiów doktoranckich zawierana będzie umowa dotycząca realizacji stażu zagranicznego w ramach projektu „W.”.

Wypłacone stypendia stażowe stanowią pomoc udzieloną odbiorcom jako uczestnikom ww. projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od wypłaconego pracownikom stypendium należy potrącać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 137 przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego - z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ stypendia są finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a pracownik lub uczestnik studiów doktoranckich odbywający staż jest uczestnikiem projektu, na podstawie przytoczonego przepisu podlegają one zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że jako płatnik nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych – (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

W sytuacji wskazanej we wniosku, Uczelnia (Wnioskodawca) realizuje projekt „W.”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Jednym z elementów tego przedsięwzięcia jest stworzenie programu stażowego dla pracowników dydaktycznych Uczelni oraz uczestników studiów doktoranckich, który ma na celu zwiększenie potencjału dydaktycznego Uniwersytetu poprzez rozszerzenie i wzbogacenie oferty edukacyjnej oraz poprawę jakości kształcenia w latach 2010-2015. Projekt „W.” zakłada organizację staży w wiodących zagranicznych ośrodkach akademickich i naukowo-badawczych. Udział w stażu w wiodących zagranicznych ośrodkach ma umożliwić podniesienie umiejętności kadry akademickiej w zakresie realizacji zajęć dydaktycznych (w szczególności pracowników i uczestników studiów doktoranckich zaangażowanych w proces kształcenia na nowo otwieranych i modyfikowanych kierunkach studiów i specjalnościach).

Z tytułu realizacji stażu stażysta otrzymywać będzie stypendium. Płatne staże zagraniczne będą trwać 3 tygodnie (21 dni kalendarzowych). Formą wsparcia w tej postaci mogą zostać objęci pracownicy dydaktyczni zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę lub mianowanie oraz uczestnicy studiów doktoranckich realizujący praktyki pedagogiczne w formie prowadzenia zajęć dydaktycznych lub współuczestnictwa w ich prowadzeniu.

W związku z realizacją programu stażowego z pracownikiem lub uczestnikiem studiów doktoranckich zawierana będzie umowa dotycząca realizacji stażu zagranicznego w ramach projektu „W.”.

Wypłacone stypendia stażowe stanowią pomoc udzieloną odbiorcom jako uczestnikom ww. projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że do stypendiów wypłacanych pracownikom i uczestnikom studiów doktoranckich, odbywającym staż w ramach projektu „W.”, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osoby te są bowiem uczestnikami projektu a ww. stypendia stażowe stanowią dla nich pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, tj. Europejskiego Funduszu Społecznego. Zatem, w związku z wypłatą pracownikom stypendiów korzystających ze zwolnienia przedmiotowego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. świadczeń.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj