Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-70/14-3/ISZ
z 5 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23 stycznia 2014 r., złożonym w dniu 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.). W uzupełnieniu nadesłano potwierdzenie dokonania opłaty za wydanie wniosku, dokonanej w dniu 22 stycznia 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Ochotnicza Straż Pożarna swoją działalność datuje od roku 1919. W dniu 3 lipca 2001 roku OSP jako stowarzyszenie zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.


Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów:

  1. ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach / Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm./,
  2. ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej /Dz. U. z 2009 r., Nr 179, poz. 1380/.

OSP jest zrzeszeniem osób fizycznych. Celem OSP jest prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami, branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń, informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi, rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej, uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich, wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

Swoje zadania i cele OSP realizuje przez: organizowanie zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej, organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych, przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej, prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkoleń funkcyjnych OSP, organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych, organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej, organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną, prowadzenie innych form działalności mającej na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i statusu OSP.

Majątek i fundusze OSP powstają ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków i zapisów, dochodów z majątku i imprez, ofiarności publicznej. W roku 2012/2013 stowarzyszenie aplikowało po środki z UE w ramach PROW 2007-2013 w zakresie „Małych projektów”.

W dniu 6 czerwca 2013 roku została podpisana umowa o przyznanie pomocy na operację pt: „Remont budynku Świetlicy Wiejskiej w miejscowości S., gmina S. - wymiana pokrycia dachowego”, której celem jest umożliwienie mieszkańcom wsi uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych wsi, przez remont oraz udostępnienie świetlicy wiejskiej mieszczącej się w budynku OSP.

Wyremontowana świetlica będzie udostępniana bezpłatnie przez okres pięciu lat od dnia zakończenia realizacji operacji.


Całkowity koszt operacji wynosi 35.494,82 zł, koszty kwalifikowane 35.494,82 zł. Wnioskowana kwota pomocy 24.999 zł. Całość wydatków jest objęta podatkiem VAT, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

OSP zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków unijnych. Interpretacja będzie stanowiła załącznik do wniosku o płatność pośrednią w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów”. Środki pieniężne, które zostaną przyznane na realizację zadania „Remont Budynku Świetlicy Wiejskiej w miejscowości S., Gmina S. wymiana pokrycia dachowego” pochodzą z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

OSP zostało zarejestrowane 3 lipca 2001 roku w Krajowym Rejestrze Sądowym i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie działalność statutową.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy realizując projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w S. ma prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi wyłącznie działalność statutową i realizując działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nie zostanie zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /t.j Dz. U. 2011 Nr 177 poz. 1054, z późn. zm./


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że w roku 2012/2013 stowarzyszenie aplikowało po środki z UE w ramach PROW 2007-2013 w zakresie „Małych projektów”. W dniu 6 czerwca 2013 roku została podpisana umowa o przyznanie pomocy na operację pt: „Remont budynku Świetlicy Wiejskiej w miejscowości S., gm. S. - wymiana pokrycia dachowego”, której celem jest umożliwienie mieszkańcom wsi uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych wsi, przez remont oraz udostępnienie świetlicy wiejskiej mieszczącej się w budynku OSP. Wyremontowana świetlica będzie udostępniana bezpłatnie przez okres pięciu lat od dnia zakończenia realizacji operacji.


Całość wydatków jest objęta podatkiem VAT, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi wyłącznie działalność statutową, a wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.


Z uwagi na opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym Stowarzyszenie realizując projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna nie ma prawa do odliczenia i podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Jednocześnie Stowarzyszenie nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj