Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-718/13-4/JK4
z 21 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 8 stycznia 2014 r. (data nadania 9 stycznia 2014 r., data wpływu 13 stycznia 2014 r.) na wezwanie z dnia 31 grudnia 2013 r. Nr IPPB4/415-718/13-2/JK4 (data nadania 31 grudnia 2013 r., data odbioru 3 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenie, w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenie, w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 31 grudnia 2013 r. Nr IPPB4/415-718/13-2/JK4 (data nadania 31 grudnia 2013 r., data odbioru 3 stycznia 2014 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie, w jakim charakterze Wnioskodawca występuje (podatnik, płatnik, osoba trzecia, inny) oraz przedstawienie własnego stanowiska odnośnie do pytania Nr 2.

Pismem z dnia 8 stycznia 2014 r. (data nadania 9 stycznia 2014 r., data wpływu 13 stycznia 2013 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską w ramach Programu Ramowego 7 na prace przy realizacji projektu badawczego. Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez Program Ramowy Unii Europejskiej PR7.

Realizacja projektu rozpoczęła się dnia 1 listopada 2012 r.


Projekt ma charakter międzynarodowy, uczestniczy w nim łącznie 7 przedsiębiorstw i jednostek badawczych z czterech państw Unii Europejskiej. Projekt jest finansowany zgodnie z instrumentem finansowym: „Badania dla małych i średnich przedsiębiorstw”. Wnioskodawca jest Beneficjentem Projektu i realizuje zadania projektu poprzez swoich pracowników - w tym sensie pracownicy Wnioskodawcy są bezpośrednimi wykonawcami projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Dofinansowanie Projektu przez Komisję Europejską wynosi 100% kosztów kwalifikowanych projektu dla beneficjenta prowadzącego prace badawcze (w tym wypadku Wnioskodawcy) i w tej wysokości obejmuje również dofinansowanie kosztów wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu.


Koszty realizacji prac badawczo-rozwojowych ponoszone przez Wnioskodawcę przy realizacji Projektu finansowane są w całości ze środków 7 Programu Ramowego w sposób następujący:

  • Koordynator Projektu otrzymuje z Komisji Europejskiej zaliczki tytułem finansowania prac badawczych w wysokości zgodnej z zapisami umowy grantowej z KE,
  • Koordynator na mocy upoważnienia od MŚP wdrażających wyniki badań oraz na mocy umowy konsorcyjnej (zobowiązującej partnerów MŚP do finansowania kosztów badań w 100%) przekazuje na konto Wnioskodawcy w transzach środki przeznaczone na pokrycie 100% kosztów prac badawczych.

Przy realizacji omawianego projektu, oprócz zatrudnienia pracowników etatowych, Wnioskodawca zatrudnia również na umowę zlecenie osoby fizyczne bezpośrednio realizujące zadania badawcze. Osoby zatrudnianie na podstawie umowy zlecenia bezpośrednio realizują zadania projektu pracując pod bezpośrednim nadzorem merytorycznym pracownika etatowego Wnioskodawcy odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu. Taki sposób realizacji Projektu jest akceptowany przez Komisję Europejską, co znajduje odzwierciedlenie w dokumentach 7 Programu Ramowego UE, a koszty wynagrodzeń pracowników pracujących na umowę zlecenie i realizujących bezpośrednio zadania projektu uznawane są jako koszty kwalifikowalne projektu.

Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej, koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu są rejestrowane w miesięcznych kartach pracy wypełnianych przez pracowników. Karty pracy zawierają następujące informacje: imię i nazwisko, datę, nazwę projektu, zakres tematyczny realizowanych prac oraz liczbę godzin wykorzystanych na realizację tego tematu. W oparciu o karty pracy obliczane będzie wynagrodzenie miesięczne pracowników oraz koszty obciążające Projekt i przygotowywane będą dwie listy płac:

  1. lista podstawowa - nie obejmująca wynagrodzenia bezpośrednio związanego z realizacją projektu,
  2. lista dodatkowa - obejmująca wynagrodzenia osób związanych z bezpośrednią merytoryczną realizacją projektu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w zakresie udokumentowanym kartami pracy.

Od dochodów z tytułu wynagrodzeń za prace nie związane bezpośrednio z realizacją projektu (lista płac podstawowa „a”) zaliczki na pdof będą odprowadzane zgodnie z ustawą. Od dochodów z tytułu wynagrodzeń objętych dodatkową listą płac „b” i związanych z bezpośrednią realizacją zadań projektu przez pracowników, zaliczki na pdof nie będą naliczane i nie będą odprowadzane.

Procedura wypłat wynagrodzeń oraz zaliczek na pdof pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu będzie następująca:

  • środki Unii Europejskiej napływają w formie przedpłaty na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro. Po przygotowaniu dodatkowej listy płac związanej z realizacją projektu, środki odpowiadające kwocie niezbędnej do realizacji tego wynagrodzenia będą przelane na konto główne Wnioskodawcy i zostaną wypłacone w złotych polskich osobom realizującym zadania badawcze projektu. Odpowiednie kwoty wynagrodzeń zostaną zaksięgowane na wydzielonym subkoncie wynagrodzeń związanych z realizacją projektu,
  • w przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym przeznaczone na realizację projektu pokrywają kwotę należnych wynagrodzeń, wówczas od części dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu, nie będą odprowadzane zaliczki na pdof. W przypadku, gdy środki Komisji Europejskiej zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym zostaną wyczerpane, zaliczki na pdof od dochodów z tytułu wynagrodzeń pracowników realizujących zadania projektu będą odprowadzane w pełnej wysokości. Tak więc zwolnienie z pdof będzie dotyczyło wyłącznie wynagrodzeń wypłacanych z faktycznie otrzymanych środków KE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dochody pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę na umowę o pracę oraz bezpośrednio realizujących zadania badawcze projektu, będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej przez Komisję Europejską?
  2. Czy dochody pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę na umowę zlecenie i bezpośrednio realizujących zadania badawcze projektu pod nadzorem merytorycznym pracownika etatowego Wnioskodawcy odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej przez Komisję Europejską?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1.


Wynagrodzenie wypłacane ze środków finansowych Komisji Europejskiej pracownikom Wnioskodawcy bezpośrednio realizującym zadania projektu, podlega zwolnieniu z podatku od osób fizycznych na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.). Zgodnie z wymogami zapisów ustawowych spełniona jest przesłanka przedmiotowa zagranicznego pochodzenia tych środków (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) u.p.d.o.f.) oraz spełniona jest przesłanka podmiotowa, tj. podatnik którym jest osoba fizyczna, bezpośrednio realizuje cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) u.p.d.o.f. Nie występuje tutaj przesłanka negatywna, wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) u.p.d.o.f., gdyż Beneficjent programu, tj. Wnioskodawca jest osobą prawną i nie zachodzą przesłanki wynikające z zapisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) u.p.d.o.f., mówiące o dochodach powstałych u podatnika - osoby fizycznej w wyniku zlecania określonych czynności przez inną osobę fizyczną. Fakt istnienia umowy np. o pracę, pomiędzy Beneficjentem projektu Programu Ramowego a osobą bezpośrednio realizującą ten projekt, nie ogranicza uprawnień takiej osoby fizycznej do skorzystania z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

Wnioskodawca wskazał, że Jego stanowisko w tej sprawie pokrywa się ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów zawartym w piśmie pod sygnaturą PB5/IMD-033-21-1128/03 z dnia 27 czerwca 2003 r. W piśmie tym uznano za nieprawidłowe ograniczanie prawa osób fizycznych do skorzystania z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w sytuacji, kiedy dochody osoby fizycznej pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy otrzymanej przez osobę prawną. Stanowisko w tej sprawie Ministerstwo Finansów podtrzymało w dokumencie Nr PK3/033/LKA/BMI9-1731/2009 z dnia 30 marca 2009 r. w sprawie wydawania odmiennych interpretacji dotyczących zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. w odniesieniu do pracowników realizujących programy ramowe badań Unii Europejskiej.


Ad. 2.


Wynagrodzenie wypłacane ze środków finansowych Komisji Europejskiej pracownikom Wnioskodawcy zatrudnionym na umowę zlecenie i bezpośrednio realizującym zadania badawcze projektu pod nadzorem merytorycznym pracownika etatowego Wnioskodawcy odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu, podlega zwolnieniu z podatku od osób fizycznych na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Zgodnie z wymogami zapisów ustawowych spełniona jest przesłanka przedmiotowa zagranicznego pochodzenia tych środków (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) u.p.d.o.f. oraz spełniona jest przesłanka podmiotowa, tj. podatnik którym jest osoba fizyczna, bezpośrednio realizuje cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) u.p.d.o.f. Nie występuje tutaj przesłanka negatywna wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) u.p.d.o.f., gdyż Beneficjent programu, tj. Wnioskodawca jest osobą prawną i nie zachodzą przesłanki wynikające z zapisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) u.p.d.o.f., mówiące o dochodach powstałych u podatnika - osoby fizycznej w wyniku zlecania określonych czynności przez inną osobę fizyczną. Fakt istnienia umowy cywilnoprawnej, pomiędzy Beneficjentem projektu Programu Ramowego a osobą bezpośrednio realizującą ten projekt, nie ogranicza uprawnień takiej osoby fizycznej do skorzystania z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

Wnioskodawca wskazał, że Jego stanowisko w tej sprawie pokrywa się ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów zawartym w piśmie pod sygnaturą PB5/IMD-033-21-1128/03 z dnia 27 czerwca 2003 r. W piśmie tym uznano za nieprawidłowe ograniczanie prawa osób fizycznych do skorzystania z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w sytuacji, kiedy dochody osoby fizycznej pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy otrzymanej przez osobę prawną. Stanowisko w tej sprawie Ministerstwo Finansów podtrzymało w dokumencie Nr PK3/033/LKA/BMI9-1731/2009 z dnia 30 marca 2009 r. w sprawie wydawania odmiennych interpretacji dotyczących zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. w odniesieniu do pracowników realizujących programy ramowe badań Unii Europejskiej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.


W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską w ramach 7 Programu Ramowego na prace przy realizacji projektu badawczego. Jest to kontrakt na realizację projektu badawczego w sposób bezzwrotny dofinansowany ze środków wspólnotowych poprzez Program Ramowy Unii Europejskiej PR7.

Wnioskodawca jest Beneficjentem Projektu i realizuje zadania projektu poprzez swoich pracowników. Dofinansowanie Projektu przez Komisję Europejską wynosi 100% kosztów kwalifikowanych projektu dla beneficjenta prowadzącego prace badawcze (w tym wypadku Wnioskodawcy) i w tej wysokości obejmuje również dofinansowanie kosztów wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu.

Środki Unii Europejskiej napływają w formie przedpłaty na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro. Po przygotowaniu dodatkowej listy płac związanej z realizacją projektu, środki odpowiadające kwocie niezbędnej do realizacji tego wynagrodzenia będą przelane na konto główne Wnioskodawcy i zostaną wypłacone osobom realizującym zadania badawcze projektu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności (np. w oparciu o umowę zlecenia).

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Jak już wyżej wskazano, z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowego Konsorcjum, które zawarło kontrakt z Komisją Europejską w ramach Programu Ramowego 7 na prace przy realizacji projektu badawczego. Wnioskodawca jest Beneficjentem Projektu i realizuje zadania projektu poprzez swoich pracowników. Dofinansowanie Projektu przez Komisję Europejską wynosi 100% kosztów kwalifikowanych projektu dla beneficjenta prowadzącego prace badawcze (w tym wypadku Wnioskodawcy) i w tej wysokości obejmuje również dofinansowanie kosztów wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu.

Koordynator na mocy upoważnienia od MŚP wdrażających wyniki badań oraz na mocy umowy konsorcyjnej przekazuje na konto Wnioskodawcy w transzach środki przeznaczone na pokrycie 100% kosztów prac badawczych.

Przy realizacji projektu Wnioskodawca zatrudnia pracowników etatowych oraz osoby fizyczne na umowę zlecenie, które realizują zadania badawcze projektu. Osoby zatrudnianie na podstawie umowy zlecenia realizują zadania projektu, pracując pod bezpośrednim nadzorem merytorycznym pracownika etatowego Wnioskodawcy odpowiedzialnego za zarządzanie i koordynację projektu. Koszty wynagrodzeń pracowników pracujących na umowę zlecenie i realizujących zadania projektu uznawane są jako koszty kwalifikowalne projektu. W oparciu o karty pracy obliczane będzie wynagrodzenie miesięczne pracowników oraz koszty obciążające Projekt i przygotowywane będą dwie listy płac.

W świetle powyższego, osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę wykonywać będą jedynie czynności związane z realizacją zadań na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej umowy o pracę lub umowy zlecenia) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).

Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, m.in. umowę o pracę czy umowę zlecenie. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie jest Wnioskodawca.

Wobec powyższej analizy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b) ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwrócić należy uwagę, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę lub umów zlecenie tychże podmiotów. Osoba taka otrzymuje zapłatę za pracę, która z natury swej jest uzależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie, pracownicy zatrudnieni na podstawie umów o pracę oraz osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umów zlecenie w ramach wykonywania swych obowiązków będą otrzymywać wynagrodzenie. Pokreślić należy, że zapłatę za wykonanie zadań otrzymywać będą od pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartych umów, które jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, zaciągniętego kredytu, otrzymanych dotacji).

Skoro w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca ściśle wskazał krąg podmiotów mogących udzielić bezzwrotnej pomocy, niedopuszczalne jest obejmowanie zwolnieniem dochodów podatników, do których środki pomocowe trafiają w inny sposób, np. jako wynagrodzenia za pracę. Ważne jest, aby dochody te zostały uzyskane w sposób określony w tym przepisie, nie tylko pochodziły od podmiotu, który otrzymuje bezzwrotną pomoc. Stanowisko odmienne skutkowałoby nieuprawnionym poszerzeniem kręgu osób, których dochody podlegają zwolnieniu.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że dochody pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę oraz dochody osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenie, realizujących zadania badawcze projektu w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej, nie będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie – 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj