Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-577/13-4/JW
z 17 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7.06.2013 r. (data wpływu 14.06.2013 r.) uzupełnionym w dniu 6.09.2013 r. (data wpływu 9.09.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30.08.2013 r. (data doręczenia 3.09.2013 r.), o wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty (zmniejszenia podatku należnego) w sytuacji zwrotu towaru przez klienta nieposiadającego oryginału paragonu fiskalnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty (zmniejszenia podatku należnego) w sytuacji zwrotu towaru przez klienta nieposiadającego oryginału paragonu fiskalnego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5.09.2013 r. (data wpływu 9.09.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-577/13-2/JW z dnia 30.08.2013 r. (data doręczenia 3.09.2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej Spółka, Wnioskodawca) prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej produktów kosmetycznych poprzez sieć perfumerii. Sprzedaż towarów w całości jest rejestrowana w wewnętrznym systemie sprzedaży Spółki zintegrowanym z drukarką fiskalną. Każda transakcja dokumentowana jest paragonem fiskalnym, który wydawany jest klientowi po dokonaniu zakupu.

Na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, w szczególności kodeksu cywilnego oraz przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego część towarów zwracana jest z uwagi na ujawnione wady (reklamacje).

Zdarzają się również sytuacje, gdy Spółka przyjmuje zwroty towarów pozbawionych wad, na podstawie indywidualnych ustaleń z nabywcą nie zawsze potwierdzonych oryginalnym paragonem fiskalnym. Istotnym elementem polityki Wnioskodawcy jest bowiem kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki poprzez dbanie o zadowolenie klientów.

System sprzedażowy stosowany u Wnioskodawcy jest zintegrowany z drukarką fiskalną. Każda transakcja udokumentowana paragonem fiskalnym jest także zapisana w archiwum systemu sprzedaży (wszystkie dane z paragonu fiskalnego łącznie z jego kodem). Dodatkowo baza transakcji w systemie sprzedaży zawiera inne informacje, np. numer karty lojalnościowej Klubu założonej dla klienta oraz jego nazwisko, numer karty podarunkowej, którą dokonana była zapłata.


W sytuacji, kiedy klient zgłasza się z towarem do zwrotu, a nie posiada paragonu fiskalnego, pracownik perfumerii jest w stanie zlokalizować w systemie sprzedaży daną transakcję na podstawie np.:

  • informacji o dacie pierwotnej transakcji zakupu i nazwach zakupionych produktów,
  • dokumentu potwierdzającego zapłatę kartą płatniczą, na którym powinien znajdować się także kod paragonu fiskalnego,
  • numeru karty lojalnościowej Klubu,
  • numeru karty podarunkowej,
  • informacji o dacie zakupu udzielonej przez klienta.

Zidentyfikowany w systemie dokument zwany dla potrzeb wewnętrznych „rachunkiem” jest drukowany i załączany do dokumentacji potwierdzającej zasadność zwrotu towaru.


W przypadku uwzględnienia zwrotu towaru, kasjer ewidencjonuje w systemie sprzedaży przyjęcie zwrotu towaru, który jest dokumentowany niefiskalnym pokwitowaniem generowanym z drukarki fiskalnej.


Wszystkie zaakceptowane zwroty czy to dokumentowane paragonem fiskalnym, czy innymi dowodami, np. dokumentem „rachunek” z systemu sprzedaży są ewidencjonowane w tzw. „Zeszycie zwrotów”, który zawiera m.in. następujące informacje:

  • nr zwrotu,
  • datę zwrotu,
  • podpięty oryginał paragonu fiskalnego lub wydruk „rachunku” z systemu sprzedaży,
  • podpięte niefiskalne pokwitowanie dokumentujące zwrot w systemie sprzedaży
  • opis paragonu,
  • wartość brutto paragonu,
  • przyczynę dokonania zwrotu,
  • podpis osoby przyjmującej zwrot oraz kierownika perfumerii,
  • ewentualnie podpięty wydruk z terminala kart płatniczych potwierdzający zwrot pieniędzy klientowi.

W sierpniu 2011 r. Spółka wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości potwierdzania zakupu zwracanych towarów innymi dokumentami niż paragon fiskalny w stanie faktycznym opisanym powyżej, który nie uległ zamianie do dnia dzisiejszego.

Wnioskodawca zadał pytanie czy możliwa jest korekta obrotu i podatku należnego w przypadku zwrotu towaru przez klienta, jeżeli klient nie dysponuje oryginałem paragonu fiskalnego, a Spółka może udokumentować wcześniejszą sprzedaż towaru wydrukiem („rachunkiem”) z systemu sprzedaży? Zdaniem Spółki tak.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej wydanej 14 listopada 2011 r. o numerze IPPP2/443-1031/11-2/KAN uznał stanowisko Spółki za prawidłowe.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w świetle § 3 ust. 4 w zw. z § 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących możliwa jest nadal korekta obrotu i podatku należnego w przypadku zwrotu towaru przez klienta, jeżeli klient nie dysponuje oryginałem paragonu fiskalnego, a Spółka może udokumentować wcześniejszą sprzedaż towaru wydrukiem („rachunkiem”) z systemu sprzedaży?


Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest dokonanie korekty podatku należnego oraz obrotu w przypadku zwrotu towaru bez paragonu fiskalnego.


O zasadności stanowiska Spółki świadczą następujące argumenty:


Przywołane powyżej rozporządzenie Ministra Finansów z 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących w § 3 precyzuje, że „Zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży,
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę”.

Dodatkowo § 2 pkt 12 zawiera definicję legalną paragonu fiskalnego, którym jest „wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży”.


Powyższa definicja nie zawiera stwierdzenia, że paragon fiskalny jest jedynym możliwym „dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży”.


Równocześnie w pkt 6 paragrafu 3 rozporządzenia prawodawca nie użył wąskiego pojęcia „paragon fiskalny”, ale sformułowanie „dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży”, którego znaczenie jest znacznie szersze.


To wskazuje na to, że w zamyśle prawodawcy dokumentowanie zwrotu towaru powinno być możliwe za pomocą różnych „dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży”, a jednym z nich może być paragon fiskalny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

W myśl art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym o zastosowaniu specjalnym dla specyficznego rodzaju działalności, oraz warunki używania kas przez podatników, uwzględniając potrzebę właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas przez tych podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku (…).

Jak stanowi art. 111 ust. 9 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu.

Należy wskazać, iż od dnia 1 kwietnia 2013 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących.

Stosownie do zapisów obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży (§ 2 pkt 12 rozporządzenia).

Natomiast zgodnie z § 2 pkt 11 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, przez pamięć fiskalną kasy rozumie się urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, niezmienialny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych.

Zatem wyżej wskazana cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów. Czynności takie należy objąć odrębną ewidencją.


Zgodnie z § 3 ust. 3 cyt. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.


W myśl § 3 ust. 4 obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej produktów kosmetycznych poprzez sieć perfumerii. Sprzedaż towarów w całości jest rejestrowana w wewnętrznym systemie sprzedaży Spółki zintegrowanym z drukarką fiskalną. Każda transakcja dokumentowana jest paragonem fiskalnym, który wydawany jest klientowi po dokonaniu zakupu. Część towarów zwracana jest z uwagi na ujawnione wady (reklamacje). Zdarzają się również sytuacje, gdy Spółka przyjmuje zwroty towarów pozbawionych wad, na podstawie indywidualnych ustaleń z nabywcą nie zawsze potwierdzonych oryginalnym paragonem fiskalnym. System sprzedażowy stosowany w Spółce jest zintegrowany z drukarką fiskalną, tzn. każda transakcja udokumentowana paragonem fiskalnym jest także zapisana w archiwum systemu sprzedaży (wszystkie dane z paragonu fiskalnego łącznie z jego kodem). Dodatkowo baza transakcji w systemie sprzedaży zawiera inne informacje, np. numer karty lojalnościowej Klubu założonej dla klienta oraz jego nazwisko, numer karty podarunkowej, którą dokonana była zapłata. W sytuacji, kiedy klient zgłasza się z towarem do zwrotu, a nie posiada paragonu fiskalnego, pracownik perfumerii jest w stanie zlokalizować w systemie sprzedaży daną transakcję na podstawie np.: informacji o dacie pierwotnej transakcji zakupu i nazwach zakupionych produktów, dokumentu potwierdzającego zapłatę kartą płatniczą, na którym powinien znajdować się także kod paragonu fiskalnego, numeru karty lojalnościowej Klubu, numeru karty podarunkowej, informacji o dacie zakupu udzielonej przez klienta. Zidentyfikowany w systemie dokument zwany dla potrzeb wewnętrznych „rachunkiem” jest drukowany i załączany do dokumentacji potwierdzającej zasadność zwrotu towaru. W przypadku uwzględnienia zwrotu towaru, kasjer ewidencjonuje w systemie sprzedaży przyjęcie zwrotu towaru, który jest dokumentowany niefiskalnym pokwitowaniem generowanym z drukarki fiskalnej. Wszystkie zaakceptowane zwroty czy to dokumentowane paragonem fiskalnym, czy innymi dowodami, np. dokumentem „rachunek” z systemu sprzedaży są ewidencjonowane w tzw. „Zeszycie zwrotów”, który zawiera m.in. następujące informacje: nr zwrotu, datę zwrotu, podpięty oryginał paragonu fiskalnego lub wydruk „rachunku” z systemu sprzedaży, podpięte niefiskalne pokwitowanie dokumentujące zwrot w systemie sprzedaży, opis paragonu, wartość brutto paragonu, przyczynę dokonania zwrotu, podpis osoby przyjmującej zwrot oraz kierownika perfumerii, ewentualnie podpięty wydruk z terminala kart płatniczych potwierdzający zwrot pieniędzy klientowi.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi, czy w świetle § 3 ust. 4 w związku z § 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących możliwa jest korekta obrotu i podatku należnego w przypadku zwrotu towaru przez klienta, jeżeli klient nie dysponuje oryginałem paragonu fiskalnego, a Spółka może udokumentować wcześniejszą sprzedaż towaru wydrukiem („rachunkiem”) z systemu sprzedaży.

Należy zauważyć, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju formą ewidencji sprzedaży i zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika. Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy. Ewidencja ta musi zawierać dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Z brzmienia art. 29 ust. 4 ustawy wynika, że możliwość pomniejszenia obrotu m.in. o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów może nastąpić pod warunkiem, że zwrot towaru jest prawnie dopuszczalny i zwrot ten został udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc, w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru oraz jego wartości w wyniku odstąpienia od umowy sprzedaży.

Z powyższego wynika, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji), natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku, np. zwrotu towaru. W przypadku dokonania zwrotu towaru sprzedawca powinien zatrzymać paragon fiskalny. Zasadą jest więc dokonywanie korekty obrotu i podatku należnego przy jednoczesnym zwrocie (okazaniu) przez klienta paragonu fiskalnego.

Jednocześnie podkreślić należy, iż paragon fiskalny nie jest jedynym dokumentem potwierdzającym czynności, które miały miejsce w rzeczywistości. Potwierdzenie nabycia zwracanego przez nabywcę towaru (który to zwrot jest podstawą dokonania korekty), na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego. Jak wskazał Wnioskodawca w przypadku braku oryginału paragonu fiskalnego przez kupującego zwracającego towar, Spółka jest w stanie zidentyfikować w systemie sprzedaży daną transakcję na podstawie, np. informacji o dacie pierwotnej transakcji zakupu i nazwach zakupionych produktów, dokumentu potwierdzającego zapłatę kartą płatniczą, na którym powinien znajdować się także kod paragonu fiskalnego, numeru karty lojalnościowej Klubu, numeru karty podarunkowej, informacji o dacie zakupu udzielonej przez klienta. Zidentyfikowany w systemie dokument zwany dla potrzeb wewnętrznych Spółki - rachunkiem - jest drukowany i załączany do dokumentacji potwierdzającej zasadność zwrotu towaru. Zatem pomimo braku przez zwracającego towar oryginału paragonu fiskalnego, Wnioskodawca jest w stanie bezsprzecznie potwierdzić, że zwracany towar został zakupiony u niego.

Kasa rejestrująca nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej (tj. po wydrukowaniu paragonu), zatem korekta taka powinna być dokonywana za pomocą innych urządzeń księgowych. W takim przypadku należy prowadzić odrębną ewidencję, o której mowa § 3 ust. 4 rozporządzenia.


Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy w związku z zaistniałymi zdarzeniami, tj. zwrotu towaru przez klienta nieposiadającego oryginału paragonu fiskalnego, przysługuje uprawnienie do pomniejszenia obrotu i podatku należnego, pod warunkiem, prowadzenia odrębnej ewidencji, o której mowa § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj