Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-614/13/DK
z 21 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawca przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 12 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku ze świadczeniem usług nadzoru budowlanego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku ze świadczeniem usług nadzoru budowlanego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 października 2013 r., znak IBPP1/443-614/13/DK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 1 lipca 2013 r. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia w Urzędzie Miasta nowej działalności gospodarczej, której prowadzenie Wnioskodawca rozpocznie od 15 lipca 2013 roku. We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez prezydenta miasta działalność, którą Wnioskodawca będzie wykonywał objęta została kodami PKD 2007: 71.12Z działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne oraz 71.11Z działalność w zakresie architektury. W momencie wpisu Wnioskodawca wybrał zwolnienie stosownie do art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Od momentu rozpoczęcia działalności Wnioskodawca będzie wykonywał jedynie usługi nadzoru budowlanego ściśle według wytycznych i założeń określonych przez zleceniodawcę. Ponadto, złożone zostało u naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla prowadzonej działalności oświadczenie, że Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca podaje, że:

  1. Określenie „zgłoszenie nowej działalności gospodarczej" należy rozumieć jako zgłoszenie pierwszej działalności gospodarczej. Wcześniej Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej i nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.
  2. Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług niż wymienionych we wniosku.
  3. Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności doradczych, nie udziela i nie będzie udzielał porad prawnych.
  4. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
  5. Usługa nadzoru budowlanego to w przypadku Wnioskodawcy stanowisko kierownika budowy. Zakres obowiązków wykonywanych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej zawarty jest w art. 22 ustawy prawo budowlane (Dz.U. z 2010 Nr 243 poz. 1623) i nie będzie wybiegał poza ramy obowiązków zawartych w tym artykule.
  6. Zleceniodawca Wnioskodawcy określając założenia i wytyczne dotyczące wykonywanego nadzoru budowlanego nie może żądać jakichkolwiek usług w zakresie doradztwa (zgodnie z art. 22 ustawy prawo budowlane).
  7. Wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w 2013 roku, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 150000 zł. Wartość sprzedaży za okres od 15 lipca 2013 r. do 30 września 2013 r. wynosi 10 830 zł. Od dnia 1 października 2013 r. Wnioskodawca zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując tylko usługi z zakresu nadzoru budowlanego wg ściśle określonych wytycznych i założeń podanych przez inwestora, Wnioskodawca może wybrać zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, do momentu gdy faktyczna wartość sprzedaży przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w tym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W myśl 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Zgodnie z § 27 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w dniu 1 lipca 2013 r. dokonał zgłoszenia działalności gospodarczej, której prowadzenie zamierzał rozpocząć od 15 lipca 2013 r. Wnioskodawca nie prowadził wcześniej działalności gospodarczej i nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Działalność gospodarcza, którą Wnioskodawca będzie wykonywał objęta została kodami PKD 2007: 71.12Z działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne oraz 71.11Z działalność w zakresie architektury.

W momencie wpisu Wnioskodawca wybrał zwolnienie stosownie do art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Od momentu rozpoczęcia działalności Wnioskodawca będzie wykonywał jedynie usługi nadzoru budowlanego ściśle według wytycznych i założeń określonych przez zleceniodawcę.

Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług niż wymienionych we wniosku.

Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności doradczych, nie udziela i nie będzie udzielał porad prawnych.

Usługa nadzoru budowlanego to w przypadku Wnioskodawcy stanowisko kierownika budowy. Zakres obowiązków wykonywanych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej zawarty jest w art. 22 ustawy prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 ze zm.) i nie będzie wybiegał poza ramy obowiązków zawartych w tym artykule.

Zleceniodawca określając założenia i wytyczne dotyczące wykonywanego nadzoru budowlanego nie może żądać jakichkolwiek usług w zakresie doradztwa (zgodnie z art. 22 ustawy prawo budowlane).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w 2013 roku, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 150000 zł. Wartość sprzedaży za okres od 15 lipca 2013 r. do 30 września 2013 r. wynosi 10 830 zł. Od dnia 1 października 2013 r. Wnioskodawca zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy wykonując tylko usługi z zakresu nadzoru budowlanego (pomimo klasyfikacji działalności gospodarczej PKD 2007 jako działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne - PKD 71.12Z oraz działalność w zakresie architektury – PKD 71.11Z) wg ściśle określonych wytycznych i założeń podanych przez inwestora, Wnioskodawca może wybrać zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne.

Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, wskazuje sposób postępowania. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

W przedmiotowej jednak sprawie Wnioskodawca wskazał, że nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności doradczych, nie udziela i nie będzie udzielał porad prawnych a ponadto zleceniodawca określając założenia i wytyczne dotyczące wykonywanego przez Wnioskodawcę nadzoru budowlanego nie może żądać jakichkolwiek usług w zakresie doradztwa.

Usługa nadzoru budowlanego to w przypadku Wnioskodawcy stanowisko kierownika budowy, którego zakres obowiązków wynika z art. 22 ustawy prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 ze zm.) i nie będzie wybiegał poza ramy obowiązków zawartych w tym artykule.

Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243 poz. 1623 ze zm.) do podstawowych obowiązków kierownika budowy należy:

1.protokolarne przejęcie od inwestora i odpowiednie zabezpieczenie terenu budowy wraz ze znajdującymi się na nim obiektami budowlanymi, urządzeniami technicznymi i stałymi punktami osnowy geodezyjnej oraz podlegającymi ochronie elementami środowiska przyrodniczego i kulturowego;

2.prowadzenie dokumentacji budowy;

3.zapewnienie geodezyjnego wytyczenia obiektu oraz zorganizowanie budowy i kierowanie budową obiektu budowlanego w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

3a.koordynowanie realizacji zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia:

a.przy opracowywaniu technicznych lub organizacyjnych założeń planowanych robót budowlanych lub ich poszczególnych etapów, które mają być prowadzone jednocześnie lub kolejno,

b.przy planowaniu czasu wymaganego do zakończenia robót budowlanych lub ich poszczególnych etapów;

3b.koordynowanie działań zapewniających przestrzeganie podczas wykonywania robót budowlanych zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia zawartych w przepisach, o których mowa w art. 21a ust. 3, oraz w planie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;

3c.wprowadzanie niezbędnych zmian w informacji, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1b, oraz w planie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, wynikających z postępu wykonywanych robót budowlanych;

3d.podejmowanie niezbędnych działań uniemożliwiających wstęp na budowę osobom nieupoważnionym;

4.wstrzymanie robót budowlanych w przypadku stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia oraz bezzwłoczne zawiadomienie o tym właściwego organu;

5.zawiadomienie inwestora o wpisie do dziennika budowy dotyczącym wstrzymania robót budowlanych z powodu wykonywania ich niezgodnie z projektem;

6.realizacja zaleceń wpisanych do dziennika budowy;

7.zgłaszanie inwestorowi do sprawdzenia lub odbioru wykonanych robót ulegających zakryciu bądź zanikających oraz zapewnienie dokonania wymaganych przepisami lub ustalonych w umowie prób i sprawdzeń instalacji, urządzeń technicznych i przewodów kominowych przed zgłoszeniem obiektu budowlanego do odbioru;

8.przygotowanie dokumentacji powykonawczej obiektu budowlanego;

9.zgłoszenie obiektu budowlanego do odbioru odpowiednim wpisem do dziennika budowy oraz uczestniczenie w czynnościach odbioru i zapewnienie usunięcia stwierdzonych wad, a także przekazanie inwestorowi oświadczenia, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 2.

Powyższy zakres nie nakłada na osobę pełniące funkcję kierownika budowy obowiązku udzielania jakichkolwiek porad czy pełnienia funkcji doradcy.

Ponadto, Wnioskodawca podaje, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie wykonywał żadnych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT a wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w 2013 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 150000 zł. Od dnia 1 października 2013 r. Wnioskodawca zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej.

Tym samym w ocenie tut. organu skoro Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał usług doradczych ani innych usług, które ze zwolnienia podmiotowego korzystać nie mogą, to w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do cytowanego rozporządzenia. Wnioskodawcy w związku z rozpoczęciem od 15 lipca 2013r. działalności gospodarczej, przysługuje zatem prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 9 ww. ustawy o VAT. Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w proporcji do okresu prowadzonej działalności oraz przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykona innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć jednak należy, że Wnioskodawca jako podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych, utraci zwolnienie podmiotowe, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży w 2013r. przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 150.000 zł, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W szczególności niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku, gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi były usługami doradztwa w jakimkolwiek zakresie (z wyjątkiem doradztwa rolniczego).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj