Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-972/13-2/MKw
z 7 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22.10.2013 r. (data wpływu 23.10.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania VAT z przeprowadzonego projektu „Remont połączony z modernizacją lub wyposażeniem istniejących świetlic wiejskich” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23.10.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania VAT z przeprowadzonego projektu „Remont połączony z modernizacją lub wyposażeniem istniejących świetlic wiejskich”.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Ochotnicza Straż Pożarna jest Stowarzyszeniem. Działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1988 roku Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r. nr 79, poz. 855 tekst jednolity ze zmianami) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Ochronie Przeciwpożarowej (Dz. U. nr 147 poz. 1229 tekst jednolity ze zmianami), a także na podstawie Statutu OSP.

Do głównych celów OSP statutowych należą: prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, działania na rzecz ochrony środowiska, a także wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej i prowadzenie działalności kulturalno – oświatowej. OSP realizuje cele statutowe, opiera się na składkach członkowskich oraz drobnych wpłat (darowizn), które w całości przeznaczone są na działalność statutową.

Stowarzyszenie nie jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT i tym samym nie ma możliwości jego odzyskania, gdyż uzyskiwane środki finansowe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Od kilku lat OSP oprócz działalności przeciw pożarowej zaangażowana jest w organizowanie wielu akcji mających na celu upowszechnianie kultury i zachowanie dziedzictwa narodowego.

W dniu 13 marca 2013 roku Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa Mazowieckiego w ramach projektu pt.: „Remont połączony z modernizacją lub wyposażeniem istniejących świetlic wiejskich” w OSP realizowanego w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW 2007-2013 w jednym etapie. Projekt ma na celu rozwój aktywności społeczności lokalnej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej. Operacja obejmuje wymianę okien, drzwi oraz montaż instalacji grzewczej na bazie kominka z płaszczem wodnym. Remont połączony z modernizacją ma posłużyć do przeprowadzenia prelekcji, spotkań, wieczornic o charakterze sportowym oraz kulturalno - oświatowym w czasie całego roku także zimą. Umowa określa refundację poniesionych wydatków na poziomie 70% kosztów kwalifikowanych. Przyznana kwota uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Wnioskodawca prosi o indywidualną interpretację w sprawie braku możliwości odzyskania VAT z przeprowadzonego projektu „Remont połączony z modernizacją lub wyposażeniem istniejących świetlic wiejskich w ramach projektu 413” wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW 2007-2013 w zakresie małych projektów.


Zdaniem Wnioskodawcy:


W myśl przepisów ustawy Ochotnicza Straż Pożarna nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanych z projektem pt.: „Remont połączony z modernizacją lub wyposażeniem istniejących świetlic wiejskich”. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są z podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie.

Ponadto Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest organizacją pożytku publicznego, nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, a tym samym nie ma możliwości odzyskania kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę z Samorządem Województwa w ramach projektu pt.: „Remont połączony z modernizacją lub wyposażeniem istniejących świetlic wiejskich” w OSP realizowanego w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW 2007-2013 w jednym etapie. Projekt ma na celu rozwój aktywności społeczności lokalnej poprzez remont połączony z modernizacją świetlicy wiejskiej. Operacja obejmuje wymianę okien, drzwi oraz montaż instalacji grzewczej na bazie kominka z płaszczem wodnym. Remont połączony z modernizacją ma posłużyć do przeprowadzenia prelekcji, spotkań, wieczornic o charakterze sportowym oraz kulturalno - oświatowym w czasie całego roku także zimą. Wnioskodawca nie jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem podatku VAT, a uzyskiwane środki finansowe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym w konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie zaznaczyć należy, że powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy został uchylony z dniem 1 stycznia 2011 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj