Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-513/13-3/TK
z 24 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku datowanym 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 6 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Małe Projekty” finansowanego ze środków PROW – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Małe Projekty” finansowanego ze środków PROW. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o opłatę, doprecyzowanie opisu sprawy i stanowiska oraz pytanie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz.U. z dnia 31.07.2008 r. 08.138.868), organizacja może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na realizację operacji tzw. „Małe projekty”, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 poz. 1 powyższego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowanych „małych projektów” zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT), w przypadku gdy Zainteresowany nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej – art. 7 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.Urz. L 277 z dnia 21.10.2005 r. str. 1, ze zm.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej a działania realizowane w ramach „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” będą skierowane na promowanie i zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego, z których będą korzystali nieodpłatnie mieszkańcy wsi i gmin wiejskich, więc nie będą generować przychodów. Zainteresowany nie jest czynnym płatnikiem VAT (z mocy art. 88 ust. 4 ustawy) i nie składa deklaracji VAT-7. W związku z planowanym aplikowaniem w działaniu „Małe projekty”, aby prawidłowo przeprowadzić formułę wniosku i realizację projektu Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w realizacji operacji „Małe projekty” w ramach „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” (Dz.U. z 31.07.2008 r. 08.138.868).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że podpisał z Urzędem Marszałkowskim umowę o dofinansowanie projektu pn. „Mały projekt” w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. Projekt dotyczy położenia kostki brukowej w obrębie kościoła parafialnego i będzie realizowany przez Wnioskodawcę, który posiada osobowość prawną, co wynika z art. 5 i 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. 1989 r. Nr 29, poz. 154 ze zm.). Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie figuruje w ewidencji podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej. Zakupiona kostka brukowa nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy Zainteresowany ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Małe projekty” finansowanego ze środków PROW?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywania towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (planowana inwestycja infrastrukturalna będzie trwale posadowiona w Kościele Parafialnym stanowiącym element dziedzictwa kulturowo-sakralnego, nie przeznaczonego do dalszej sprzedaży), zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, dlatego podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany operacji. Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach „Wdrażania lokalnych strategii rozwoju” na tzw. „Małe projekty”, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa rozporządzenie MRiRW (Dz.U. z 31.07.2008 r. 08.138.868), finansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader. Ponieważ Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zakup kostki brukowej nie będzie służył do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał z Urzędem Marszałkowskim umowę o dofinansowanie projektu pn. „Mały projekt” w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. Projekt dotyczy położenia kostki brukowej w obrębie kościoła parafialnego i będzie realizowany przez Zainteresowanego, który posiada osobowość prawną. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupiona kostka brukowa nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary bądź usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Zainteresowany, na podstawie powołanych przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Małe projekty” finansowanego ze środków PROW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj