Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-500/13-4/PM
z 18 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie składania zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. do Urzędu Skarbowego w X wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

Pismem z dnia 11 grudnia 2013 r., nr …, Naczelnik Urzędu Skarbowego w X na podstawie art. 15 i art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), przekazał przedmiotowy wniosek zgodnie z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w X.

Dla Wnioskodawcy, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji indywidualnej od dnia 1 kwietnia 2011 r., jest Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów.

W dniu 16 grudnia 2013 r. przedmiotowy wniosek wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w X.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w X działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, pismem z dnia 2 stycznia 2014 r. nr IPTPB3/423-500/13-2/PM, (skutecznie doręczonym w dniu 10 stycznia 2014 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 16 stycznia 2014 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 15 stycznia 2014 r.). W dniu 15 stycznia 2014 r. uiszczono brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy „Prawo o stowarzyszeniach” (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) i prowadzi działalność statutową nieodpłatną i odpłatną. Stowarzyszenie nie jest organizacją pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej. W skład Stowarzyszenia wchodzą jednostki organizacyjne, tj. (MOW), (NZSZ), (NMOW), NG), które nadzorowane są przez Zarząd Towarzystwa i służą wyłącznie realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego. Ww. jednostki znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stowarzyszenie otrzymuje dotacje na prowadzenie: MOW, NZSZ, NMOW i NG, które wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy danej jednostki organizacyjnej. Oprócz dotacji dochody w roku sprawozdawczym stanowią również wpłaty od rodziców wychowanków za wyżywienie, darowizny krajowe gotówkowe i bezgotówkowe na cele statutowe oraz wpływy z działalności statutowej odpłatnej, tj. z działalności warsztatu szkolnego działającego przy X, która kształci wychowanków w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych.

W drodze umowy użyczenia Stowarzyszenie otrzymało od Starostwa Powiatowego w X do bezpłatnego używania majątek w postaci nieruchomości: budynek Małomiejski, budynek internatu, budynek pralni, salę sportową oraz wyposażenie z przeznaczeniem na prowadzenie swojej działalności statutowej w odniesieniu do MOW i NZSZ. Również Urząd Gminy Pokój użyczył bezpłatnie w drodze umowy budynek w Zawiści na prowadzenie NMOW i NG.

MOW, NZSZ, NMOW, NG posiadają odrębny - w odniesieniu do Stowarzyszenia - statut.

Kierownictwo nad ww. jednostkami prowadzi Dyrektor, zatrudniony na umowę o pracę, podpisaną przez Zarząd Towarzystwa. Nauczyciele i obsługa zatrudniani są przez Dyrektora ww. jednostek organizacyjnych.

Osobowość prawną posiada jedynie Towarzystwo „X”, a poszczególne jednostki jej nie posiadają, a co za tym idzie samodzielnie nie mogą zaciągać zobowiązań (wg Rozdziału VI § 32 pkt 5 Statusu Towarzystwa).

Ww. jednostki stanowią integralną część organu prowadzącego, tj. X gdyż nie posiadają wyodrębnionej struktury organizacyjnej, osobowości prawnej, nie mają zdolności do zaciągania zobowiązań i nie są samodzielne. Od początku działalności Stowarzyszenia, tj. 26 sierpnia 2009 r. do 31 grudnia 2012 r. Towarzystwo posiadało jeden numer identyfikacji podatkowej NIP i dotyczył on wszystkich jednostek.

W związku z powyższym sporządzane były zbiorczo dokumenty, tj. deklaracja CIT-8 i pozostałe, na podstawie indywidualnych sprawozdań finansowych poszczególnych jednostek, dla których organem prowadzącym jest Towarzystwo.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. poszczególne jednostki otrzymały odrębne numery NIP. We wnioskach o nadanie numeru NIP dla ww. jednostek zaznaczono jednak informację, że każda jednostka sporządza indywidualny bilans do Urzędu Skarbowego.

W trakcie przygotowywania do sporządzenia sprawozdań finansowych i składania formularzy CIT-8 za 2013 r. powzięto jednak uzasadnione wątpliwości w tym zakresie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dokonując rocznych rozliczeń podatkowych Stowarzyszenie sporządza jedno łączne sprawozdanie finansowe i składa jeden łączny CIT-8, czy dwa, odrębnie dla Stowarzyszenia oraz wszystkich jego jednostek organizacyjnych, tj. X, XX, XXX oraz XXXXX, czy pięć odrębnych rozliczeń to jest dla Stowarzyszenia i każdej jednostki oddzielnie?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na powyższe pytanie dotyczące części odnoszącej się do składanych zeznań o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8). Natomiast w pozostałej części dotyczącej sporządzenia sprawozdania finansowego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwym jest sporządzanie łącznego sprawozdania finansowego i złożenie jednego formularza CIT-8.

Powyższe stanowisko wynika z faktu, że ww. jednostki organizacyjne, tj.: MOW, NZSZ, NMOW, NG nie posiadają wyodrębnionej struktury organizacyjnej, nie są samodzielne, nie posiadają zdolności do zaciągania zobowiązań, wobec czego nie są obowiązane do złożenia odrębnej rocznej deklaracji CIT-8 oraz sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego. W tym przypadku, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych jest Wnioskodawca. W związku z powyższym, w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) Wnioskodawca obowiązany jest wykazać wszystkie przychody i koszty ich uzyskania, łącznie z tymi osiągniętymi przez wchodzące w Jego skład jednostki organizacyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Podatnikami podatku dochodowego są również zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ww. ustawy jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w Kodeksie cywilnym, który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Zatem, wszystkie inne jednostki, zorganizowane według pewnego schematu pozwalającego na działanie, dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi, co pozwala na uczestniczenie w obrocie gospodarczym mimo braku osobowości prawnej, posiadają podmiotowość prawnopodatkową. Przepis art. 331 Kodeksu cywilnego stanowi, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, które prowadzi działalność statutową nieodpłatną i odpłatną. Stowarzyszenie nie jest organizacją pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej. W skład Stowarzyszenia wchodzą jednostki organizacyjne, tj. Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy (MOW), Niepubliczna Zasadnicza Szkoła Zawodowa (NZSZ), Niepubliczny Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy (NMOW), Niepubliczne Gimnazjum (NG), które nadzorowane są przez Zarząd Towarzystwa i służą wyłącznie realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego. Ww. jednostki znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Kierownictwo nad ww. jednostkami prowadzi Dyrektor, zatrudniony na umowę o pracę, podpisaną przez Zarząd Towarzystwa. Nauczyciele i obsługa zatrudniani są przez Dyrektora ww. jednostek organizacyjnych. W związku z powyższym ww. jednostki stanowią integralną część organu prowadzącego tj. Wnioskodawcy, gdyż nie posiadają wyodrębnionej struktury organizacyjnej, osobowości prawnej, nie mają zdolności do zaciągania zobowiązań i nie są samodzielne. Od początku działalności stowarzyszenia, tj. 26 sierpnia 2009 do 31 grudnia 2012 r. Towarzystwo posiadało jeden numer identyfikacji podatkowej NIP i dotyczył on wszystkich jednostek. W związku z powyższym sporządzane były zbiorczo dokumenty, tj. deklaracja CIT-8 i pozostałe na podstawie indywidualnych sprawozdań finansowych poszczególnych jednostek, dla których organem prowadzącym jest Towarzystwo. Od dnia 1 stycznia 2013 r. poszczególne jednostki otrzymały odrębne numery NIP.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sposób rozliczenia Stowarzyszenia z organem podatkowym.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.). Jak stanowi art. 2 ust. 1 tej ustawy, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. W myśl art. 17 ust. 1 ww. ustawy, stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy, stowarzyszenie, które zamierza tworzyć terenowe jednostki organizacyjne, jest obowiązane określić w statucie strukturę organizacyjną i zasady tworzenia tych jednostek. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1a tej ustawy, terenowa jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 10 ust. 2, może uzyskać osobowość prawną, jeżeli statut stowarzyszenia to przewiduje.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) określa zasady na jakich prowadzone są szkoły, przedszkola, placówki oświatowo -wychowawcze, placówki pracy przedszkolnej, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczne, placówki opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, ośrodki adopcyjno -opiekuńcze oraz biblioteki pedagogiczne. W świetle tych przepisów, szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą, co oznacza, że jedna osoba prawna może prowadzić wiele szkół i placówek.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy, organem prowadzącym szkołę może być minister, jednostka samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i fizyczne.

Stosownie do treści art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Wpis do ewidencji określa m.in. statut szkoły, tworzący zakres działania i organizację oraz ustalający prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów – z czego wynika, że mogą być zakładami pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Mając na względzie treść ww. przepisów należy zauważyć, że szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych, co pozwala im na samodzielne działanie oraz uznanie ich za jednostki organizacyjne.

W świetle powołanych przepisów, niepubliczne szkoły lub placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (takie jak m.in. wyodrębniony majątek, wykształcona struktura organizacyjna oraz wykazujące dostateczny stopień niezależności i samodzielności, zdolność do zaciągania zobowiązań) winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeśli natomiast szkoły i placówki nie będą wyposażone w odrębny majątek, wykształcona struktura organizacyjna będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, to będzie mogło to stanowić podstawę do uznania organu prowadzącego szkoły, placówki za podmiot podatku dochodowego od osób prawnych. Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych jednostki.

Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je założył i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie należy zauważyć, że nadanie numeru identyfikacyjnego NIP i REGON dla każdego rodzaju specjalności szkoły i placówki oświatowej nie przesądza o ich formie organizacyjnej, o tym decydują przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr NIP i REGON nie ma znaczenia w tym kontekście, a zatem nie przesądza, że założone szkoły czy placówki są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Na mocy art. 9 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Jeśli zatem jednostki organizacyjne wchodzące w skład Stowarzyszenia nie posiadają wyodrębnionego majątku, struktury organizacyjnej, nie są samodzielne i nie posiadają zdolności do zaciągania zobowiązań, to nie będą zobowiązane do sporządzenia odrębnych zeznań podatkowych W tym przypadku, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych będzie Stowarzyszenie.

Wobec powyższego Stowarzyszenie jest obowiązane do ujęcia w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-8) wszystkich przychodów i kosztów ich uzyskania, łącznie z tymi osiągniętymi przez wchodzące w Jego skład jednostki organizacyjne, które nie posiadają osobowości prawnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj