Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1033/13/IL
z 4 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu wydatków związanych z remontem lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca kupił w 2013 r. lokal mieszkalny o powierzchni 66 m2 w stanie deweloperskim, a następnie wykonał w nim remont. Zakres remontu obejmował m.in. zakup i montaż mebli kuchennych do zabudowy. Wnioskodawca otrzymał fakturę za zakup ww. mebli kuchennych do zabudowy z naliczonym 23% podatkiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym oraz uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. 1 FPS 2/13) ma prawo skorzystać z możliwości zwrotu niektórych wydatków poniesionych na zakup mebli kuchennych do zabudowy?


Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu zakupu mebli do zabudowy można uzyskać zwrot części VAT. W jego ocenie przedsiębiorca naliczył 23% podatek VAT, który został zapłacony przez ostatecznego konsumenta (podatnika). De facto podatek VAT powinien wynosić 8% zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I FPS 2/13). A skoro przedsiębiorcy stosujący 8% stawkę VAT będący później zobligowani do zapłacenia tej różnicy podatku w wysokości 15 proc. na podstawie decyzji organu podatkowego mogą teraz odzyskać owe 15 proc. nadpłaconego podatku, to konsument również powinien mieć możliwość odzyskania nadpłaconego podatku VAT


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (t.j. Dz. U. Nr 177 poz. 1468 ze zm.) obowiązującej do 31 grudnia 2013 r. osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:


  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (ust. 2).

Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (ust. 3).

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (ust. 4).

W myśl art. 3 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje wykaz zawarty w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 11, poz. 35).


Stosownie do art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Prawo do zwrotu przysługuje również pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:


  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.


Możliwość uzyskania zwrotu związana jest z ponoszeniem wydatków na realizację określonych w ustawie inwestycji budowlanych (mieszkaniowych) czyli budowę budynku mieszkalnego, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego na cele mieszkalne, remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca kupił w 2013 r. lokal mieszkalny o powierzchni 66 m2 wstanie deweloperskim, a następnie wykonał w nim remont. Zakres remontu obejmował m.in. zakup i montaż mebli kuchennych do zabudowy. Wnioskodawca otrzymał fakturę za zakup ww. mebli kuchennych do zabudowy z naliczonym 23% podatkiem VAT.

W związku z tym, iż Wnioskodawca jest właścicielem lokalu mieszkalnego do zwrotu uprawniać może inwestycja, związana z remontem lokalu mieszkalnego. Przy czym za remont lokalu mieszkalnego mogą zostać uznane tylko i wyłącznie prace, które mieszczą się w ustawowym pojęciu remontu tj.: wykazie robót zaliczanych do remontu lokalu mieszkalnego.

Wykaz robót zaliczanych do remontu lokalu mieszkalnego został zawarty w załączniku do ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.


1. Remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:


  1. ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych;
  2. podłóg i posadzek;
  3. okien, świetlików i drzwi;
  4. powłok malarskich i tapet;
  5. elementów kowalsko-ślusarskich;
  6. izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych.


2. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:


  1. instalacji sanitarnych;
  2. instalacji elektrycznych;
  3. instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych;
  4. instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych;
  5. instalacji i urządzeń grzewczych;
  6. przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych;
  7. instalacji wykorzystujących alternatywne źródła energii.


3. Wykonanie nowych instalacji gazowych.


Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy stwierdzić należy, iż zabudowa stała kuchni (tj. zakup mebli kuchennych do zabudowy) nie mieści się w ww. wykazie robót zaliczanych do remontu lokalu mieszkalnego.

Odnosząc więc obowiązujące uregulowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego uznać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo zwrotu części wydatków z tytułu zakupu mebli kuchennych do zabudowy, gdyż meble do zabudowy nie mieszczą się w załączniku do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 roku tj. w wykazie robót zaliczonych do remontu i modernizacji budynku lub lokalu mieszkalnego jak również w wykazie materiałów budowlanych, który od 2011 r. zawarty został w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 11, poz. 35).

Należy podkreślić, iż zwrot VAT przysługuje tylko w związku z zakupem materiałów budowlanych służących do remontu lokalu mieszkalnego (zgodnie z ww. załącznikiem do ustawy) a nie z poniesieniem wszystkich wydatków na remont.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj