Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-906/13-6/AD
z 19 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z 16 września 2013 r. (data wpływu 19 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wykorzystania Budynku należącego do Gminy na cele gminne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wykorzystania Budynku należącego do Gminy na cele gminne. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina „A” (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W latach 2009-2010 Gmina poniosła wydatki na budowę Budynku Dydaktycznego (dalej: Budynek Dydaktyczny). Wydatki te obejmowały zarówno nabycie towarów i usług, w tym w szczególności koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, usług budowlanych, materiałów, wyposażenia pomieszczeń, etc. (dalej: wydatki inwestycyjne). Oddanie Budynku Dydaktycznego do użytkowania nastąpiło w drugiej połowie 2010 r. – został on przyjęty jako środek trwały Gminy o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł netto. Przedmiotowa inwestycja została w całości sfinansowana ze środków własnych Gminy.

Budynek został wybudowany w sąsiedztwie istniejącej już hali sportowej z pomieszczeniami sportowymi, został z nią połączony i od momentu oddania do użytkowania Budynku Dydaktycznego stanowi on jeden zintegrowany obiekt architektoniczny z halą (dalej zwane łącznie jako Budynek). W szczególności, od tego momentu przykładowo wejście na halę sportową odbywa się przez Budynek Dydaktyczny, wszystkie media doprowadzone do Budynku są ewidencjonowane przez jeden, ten sam licznik (przykładowo jest jeden licznik energii elektrycznej i jeden licznik wody dla Budynku Dydaktycznego i hali sportowej, jedna kotłownia dla Budynku Dydaktycznego i hali sportowej, etc.).

Ponadto, Gmina ponosi również bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem Budynku obejmujące m.in. media, drobne remonty/konserwacje, utrzymanie czystości, dodatkowe elementy wyposażenia, etc. (dalej: wydatki bieżące).

Z tytułu powyższych wydatków inwestycyjnych i bieżących, Gmina otrzymuje/będzie otrzymywać od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Od momentu oddania Budynku Dydaktycznego do użytkowania Gmina przeznacza go do udostępniania (przy wsparciu swojej jednostki organizacyjnej) różnym podmiotom, a także wykorzystuje go na własne potrzeby. W szczególności:

  1. Część „dydaktyczna” Budynku (dalej: część A) obejmująca sale dydaktyczne wyposażone m.in. w niezbędne meble (ławki i krzesła) i pomoce naukowe (tablice itp.):
    • jest zasadniczo przeznaczona do nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum (jednostki budżetowej Gminy), jako pomieszczenia szkolne, tj. dla realizacji zadań własnych Gminy, do których należy m.in., zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej;
    • jednocześnie, zasadniczo w innych godzinach/dniach, jest przeznaczona do odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym, tj. przykładowo firmom i instytucjom prowadzącym szkolenia, kursy, warsztaty, pokazy komercyjne produktów etc. W szczególności, z uwagi na nowoczesność wnętrza, dogodną lokalizację Budynku w Gminie oraz fakt, że w Budynku zajęcia mają na co dzień dzieci z terenu całej Gminy, jak również ze względu na odpowiednie wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych, sale te są wynajmowane. W praktyce, zainteresowany najmem podmiot trzeci wynajmuje jedną wybraną salę lub jednocześnie więcej sal, jednak Gmina umożliwia wynajem wszystkich, a nie tylko wybranych, pomieszczeń dydaktycznych. Wynajem ma miejsce zasadniczo po zajęciach szkolnych, aczkolwiek mogą zdarzyć się też sytuacje, że określone (nieużytkowane w danym momencie przez Gimnazjum) pomieszczenie/pomieszczania zostaną wynajęte również podczas trwania zajęć szkolnych.
  2. Część „reprezentacyjna” Budynku (dalej: część B) obejmująca tzw. aulę i atrium dostosowane do prowadzenia spotkań w dużych grupach, przeznaczona jednocześnie do:
    • odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam przez firmy i instytucje zajęć tanecznych, relaksacyjnych, spotkań kulturalno-rekreacyjnych, etc., a odpłatność z tego tytułu reguluje każdorazowo Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z sali sportowej, auli, salki korekcyjnej i siłowni;
    • jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne, tj. na rzecz Gimnazjum (jednostki budżetowej Gminy) np. w celu zorganizowania apelu dla wszystkich dzieci uczęszczających do szkoły, zajęć wychowania fizycznego, spotkania z Wójtem, przyjmowania gości przybyłych do Gminy przez Wójta lub przedstawicieli Gminy, etc.
  3. Część „sportowa” Budynku (dalej: część C) obejmująca „starą” część budynku, czyli halę sportową wraz z pomieszczeniami sportowymi, przeznaczona na cel prowadzenia działalności sportowej, wykorzystywana jednocześnie do:
    • odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam prywatnych zajęć sportowych, meczy, zawodów, zajęć korekcyjnych oraz sprzedaży biletów na siłownię, a odpłatność z tego tytułu reguluje każdorazowo Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z sali sportowej, auli, salki korekcyjnej i siłowni;
    • jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne jako szkolne pomieszczenia sportowe na cel prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla uczniów Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej.
  4. Część „użytkowa” Budynku (dalej: część D) obejmująca świetlicę, zaplecze kuchenno -jadalne, sklepik, szatnię i korytarze, spośród których:
    • sklepik jest wynajmowany „na stałe” (tj. w miesiącach od września do czerwca każdego roku),
    • świetlica jest wykorzystywane zarówno zasadniczo do nieodpłatnego udostępnienia na rzecz uczniów Gimnazjum, jak również wynajmowana w zależności od zapotrzebowania i dostępności, w szczególności na cele zorganizowania pokazów promocyjnych produktów przed przedsiębiorców i osoby fizyczne,
    • zaplecze kuchenno-jadalne, szatnia i korytarze służą funkcjonalnie całemu Budynkowi, zatem są wykorzystywane zarówno nieodpłatnie na cele własne Gminy, w tym uczniów Gimnazjum w czasie trwania nieodpłatnych zajęć dydaktycznych, jak również przez uczestników spotkań organizowanych w Budynku po wniesieniu odpłatności za sale dydaktyczne (część A Budynku), za aulę (część B Budynku) lub za pomieszczenie sportowe (część C Budynku), przy czym na powierzchni korytarzy jest najmowane miejsce pod automat z napojami, słodyczami etc.
  5. Części „administracyjne” Budynku (dalej: część E) obejmujące pomieszczenia administracyjno-biurowe, bibliotekę, gabinety pedagogiczne i gabinet szkolnej higienistki, spośród których:
    • pomieszczenia administracyjno-biurowe służą funkcjonalnie całemu Budynkowi, zatem są wykorzystywane przez kadrę zarządzającą i pedagogiczną Gimnazjum na cele prowadzenia spraw Gimnazjum, jak również służą personelowi prowadzącemu kwestie wynajmów części A, B, C i D Budynku;
    • biblioteka, gabinety pedagogiczne i gabinet szkolnej higienistki służą wyłącznie celom Gimnazjum, związanym z nieodpłatnym wykonywaniem zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej.

W świetle powyższego, udostępnianie pomieszczeń/powierzchni Budynku z części A-D przybiera zasadnicze dwojaki charakter, a mianowicie:

  1. odpłatnie udostępnienie zainteresowanym sal dydaktycznych w części A, auli w części B, sali gimnastycznej, korekcyjnej i siłowni w części C, powierzchni użytkowej na sklepik szkolny i świetlicy oraz powierzchni na korytarzu pod automat w części D (w zależności od popytu/zapotrzebowania, z wyjątkiem sklepiku szkolnego wynajmowanego „na stałe” 10 miesięcy w roku i automatu na korytarzu przez cały rok),
  2. nieodpłatne na własne potrzeby Gminy w zakresie wypełniania zadań z zakresu edukacji publicznej na cel funkcjonowania Gimnazjum – sal dydaktycznych w części A, auli w części B, sali gimnastycznej, korekcyjnej i siłowni w części C, świetlicy w części D.

Ponadto, należy zaznaczyć, że wszystkie części wspólne, spełniające ogólne funkcje pomocnicze w Budynku – zaplecze kuchenno-jadalne, szatnia, korytarze (część D) oraz pomieszczenia administracyjno-biurowe (części E) służą wszystkim czynnościom wykonywanym w Budynku, w tym zarówno tym odpłatnym, jak i nieodpłatnym.

Przykładowo zaplecze kuchenno-jadalne służy zarówno uczniom Gimnazjum do konsumowania posiłków w czasie zajęć dydaktycznych, jak również w godzinach pozalekcyjnych, w których oczekują oni na płatne zajęcia i kursy, odbywające się w wynajmowanych pomieszczeniach Budynku (np. salach dydaktycznych na kursy językowe). W szczególności, od 2010 r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (dalej: GOPS, mający siedzibę w innym budynku) dożywia dzieci kwalifikujące się do programu bezpłatnego dożywiania, przywożąc o ustalonej porze cieple, gotowe obiady dla najbiedniejszych dzieci. W latach 2010-2012 GOPS nabywał usługi gastronomiczne od innej jednostki budżetowej Gminy – przedszkola, po czym świadczył je nieodpłatnie na rzecz najbiedniejszych dzieci. Od 2012 r. GOPS nabywa usługi gastronomiczne od zewnętrznego podmiotu – firmy cateringowej. Dodatkowo, od 2012 r. zewnętrzny podmiot – firma cateringowa świadczy usługi gastronomiczne również na rzecz dzieci, których rodzice wykupili obiady. Gmina i jej jednostki budżetowe nie świadczyły i nie świadczą odpłatnie usług gastronomicznych. Zarówno dzieci objęte programem dożywiania, jak i dzieci, których rodzice wykupują obiady od firmy zewnętrznej konsumują je w pomieszczeniu kuchenno-jadalnym. Z kolei w godzinach pozalekcyjnych zaplecze kuchenno-jadalne jest udostępniane uczniom i innym osobom oczekującym na odpłatne zajęcia w wynajmowanych od Gminy pomieszczeniach w Budynku.

Gmina pragnie zaznaczyć, że nie jest jej znany obiektywny sposób wyznaczenia np. określonych godzin/dni tygodnia/miesięcy, w których Budynek (w szczególności jego części A-D) są przeznaczone wyłącznie do udostępniania nieodpłatnego oraz odpowiednio do odpłatnego (w konsekwencji zdaniem Gminy nie może ona również dokonać takiego podziału w stosunku do całego Budynku). W praktyce nie da się bowiem takiego podziału przewidzieć. Sposób wykorzystywania tych części Budynku jest bowiem samodzielnie/neutralnie regulowany poprzez zapotrzebowanie na obie formy jego udostępniania. Istotny wpływ w tym zakresie mają też czynniki zmienne, takie jak popyt na wynajmy w okresach zajęć szkolnych uwarunkowany ilością przedsiębiorców i osób fizycznych zainteresowanych prowadzeniem przykładowo kursów językowych, zajęć tanecznych, warsztatów i pokazów komercyjnych, popyt na wynajmy w okresach przerwy w nauce (szczególnie w wakacje) uwarunkowany ilością kursów wakacyjnych i obozów odbywających się w danym roku na terenie Gminy, etc.

Powyższe zdaniem Gminy oznacza, że w momencie ponoszenia wydatków na budowę Budynku Dydaktycznego (w latach 2009-2010) oraz bieżących wydatków na funkcjonowanie Budynku (części A-E czyli zarówno „nowszej” części – Budynku Dydaktycznego oraz „starszej” części – sali gimnastycznej z pomieszczeniami sportowymi), Gmina nie jest w stanie precyzyjnie określić zakresu/podziału, w jakim Budynek jest/będzie udostępniany odpłatnie a w jakim jest/będzie on udostępniany/wykorzystywany nieodpłatnie.

Sposób wykorzystania Budynku nie ulegnie zmianie w kolejnych latach.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że poza opisanym we wniosku odpłatnym udostępnieniem obiektu dydaktycznego Gmina udostępniać będzie Budynek Dydaktyczny na rzecz Gimnazjum wykonując tym samym zadania własne tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Ponadto, część „reprezentacyjna” Budynku Dydaktycznego obejmująca aulę i atrium poza odpłatnym udostępnieniem na rzecz podmiotów trzecich, wykorzystywana będzie przez Gminę dla celów organizacji apeli dla dzieci w ramach edukacji publicznej, organizacji spotkań Wójta z zaproszonymi gośćmi, organizację festynów czy też potencjalnie również akcji charytatywnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu przeznaczenia Budynku także do jego nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum na cel wykonywania zadań własnych Gminy oraz wykorzystania na inne potrzeby własne Gminy, Gmina będzie zobowiązana do naliczenia podatku należnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu przeznaczenia Budynku także do jego nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum na cel wykonywania zadań własnych Gminy oraz wykorzystania na inne potrzeby własne Gminy, Gmina nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku należnego.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów na terytorium kraju,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przy pomocy powyższych przepisów ustawodawca w sposób precyzyjny ustalił, jakie czynności podlegają opodatkowaniu VAT. Tak więc opodatkowanie konkretnej czynności możliwe jest wyłącznie w przypadku uznania jej za czynność podlegającą VAT, wymienioną w katalogu art. 5 ustawy o VAT. Nie jest natomiast możliwe rozszerzenie opodatkowania VAT na inne, niewymienione w ustawie czynności lub zdarzenia.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zdaniem Gminy, powyższa regulacja nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sytuacji. W związku z wykorzystywaniem Budynku (a więc de facto zarówno wydatków inwestycyjnych na Budynek Dydaktyczny, jak i bieżących związanych z utrzymaniem Budynku) w pewnej części także do tego obszaru działalności Gminy, który obejmuje zdarzenia spoza zakresu VAT, niewątpliwie nie dochodzi do przekazania towarów lub ich zużycia na cele osobiste Gminy ani jej pracowników, ani też do darowizn (również w odniesieniu do dożywiania dzieci przez GOPS, jako że stanowi ono usługę, a nie wydanie towaru).

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, oraz
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


a) Realizowanie przez Gminę zadań własnych w oparciu o reżim publicznoprawny

Przywołany powyżej przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, odpowiednio w pkt 1 oraz pkt 2 odnosi się do „użycia towarów” oraz „nieodpłatnego świadczenia usług” przez podatnika.

Należy natomiast podkreślić, iż Gmina nie jest podatnikiem w związku z występowaniem po jej stronie zdarzeń pozostających poza zakresem VAT. Jak zostało bowiem wskazane powyżej, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, wyłącznie w przypadku wykonywania przez gminy czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, działają one w charakterze podatników VAT. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzą one działania wynikające z zadań nałożonych na nie przepisami prawa (tak jak w przedstawionej sytuacji), nie są one uważane za podatników w rozumieniu ustawy o VAT. W konsekwencji, w ocenie Gminy, w przypadku gdy nie działa ona w charakterze podatnika VAT, nie jest możliwe opodatkowanie jakiejkolwiek czynności, zdarzenia, etc., w tym również wykorzystania Budynku w pewnej części także do zdarzeń spoza zakresu VAT.

Innymi słowy, tego typu zdarzenia jak uzyskiwanie dochodów z podatku od nieruchomości i opłaty skarbowej, udział w podatkach dochodowych, jak również budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej, tj. np. dróg, chodników, oświetlenia, placów zabaw, edukacja, etc., pozostają całkowicie poza zakresem ustawy o VAT. Są one realizowane przez Gminę, nie jako podatnika VAT, ale jako jednostkę samorządu terytorialnego. Taki też właśnie charakter ma przeznaczenie części A oraz C Budynku w pewnym zakresie także do zdarzeń spoza zakresu VAT, tj. do nieodpłatnego udostępnienia na rzecz Gimnazjum oraz do wykorzystania na potrzeby własne Gminy.

W konsekwencji, przedmiotowy obszar działalności Gminy, tj. wykonywanie zadań własnych w oparciu o reżim publicznoprawny, nie może być podstawą do zastosowania wobec Gminy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, i konieczności naliczania VAT należnego.

b) Cele związane z realizowaną przez Gminę działalnością

Dodatkowo, nawet gdyby hipotetycznie uznać, że we wskazanej sytuacji Gmina działa w charakterze podatnika VAT, należy podkreślić, że przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 (a także art. 8 ust. 2 pkt 2) ustawy o VAT zrównuje zużycie towarów z odpłatnym świadczeniem usług wyłącznie w sytuacji, gdy dane świadczenie jest wykonywane do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W opinii Gminy, nawet w ewentualnym przypadku uznania przez organy podatkowe, że Gmina we wskazanej sytuacji działa w roli podatnika VAT, nieodpłatne użycie towarów byłoby wykonywane w ramach działalności prowadzonej przez Gminę i w związku z powyższym powyższy przepis i tak nie znalazłby zastosowania. Przedmiotowe, nieodpłatne wykorzystanie Budynku będzie miało bowiem charakter stricte służący realizacji zadań Gminy tj. edukacji puhłicznej i odpowiednio potrzebom własnym Gminy. Nie budzi wątpliwości, iż są to zdarzenia z zakresu zadań własnych Gminy i tym samym jej działalności (dodatkowo wykonywane poza reżimem cywilnoprawnym).

Stanowisko takie zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 maja 2012 r., sygn. ILPP2/443-153/12-3/MR stwierdził, że: „Wobec powyższego należy stwierdzić, że w związku z tym, iż Gmina będzie nieodpłatnie udostępniała świetlice wiejskie na rzecz lokalnej społeczności, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na jej nieodpłatność oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne wykorzystanie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych)”.

Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone przykładowo w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 lutego 2012 r., sygn. IBPP4/443-1680/11/EJ, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Wobec powyższego, dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. W myśl przytoczonych wyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Również takie zadania będzie wykonywał Z., bowiem uchwała o utworzeniu gminnej jednostki budżetowej pod nazwą »Z.« określa, że zadaniem statutowym Zakładu jest prowadzenie gospodarki wodno-ściekowej. Wobec powyższego podejmowane w tym zakresie przez podatnika (Gminę,) działania polegające na nieodpłatnym przekazaniu Z. powstałego w ramach realizowanego projektu majątku, a także mienia wytworzonego poza projektem, a które nie zostało jeszcze oddane do użytkowania, jak i środków trwałych, które Gmina już wcześniej wykorzystywała do wykonywania usług wodno-kanalizacyjnych mieszczą się w celu prowadzonej przez podatnika (Gminę,) działalności gospodarczej. W kontekście powyższego należy uznać, że nieodpłatne przekazanie majątku Gminy (tj. sieci wodno-kanalizacyjnych oraz inwestycji w toku Z. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż – nieodpłatne przekazanie będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych)”,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 stycznia 2012 r., sygn. IPTPP4/443-50/11-5/BM., w której organ podatkowy stwierdził, że: „Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w administrowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Zakładowi Usług Komunalnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności”,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 stycznia 2012 r., sygn. ILPP1/443-1300/11-4/BD, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa kanalizacji sanitarnej i wodociągu oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu tez terytorialnego. Oznacza to, że nieodpłatne udostępnienie powyższych budowli w roku 2010 Komunalnemu Zakładowi Budżetowemu, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem przedmiotowe budowle były wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT”,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 marca 2011 r., sygn. ILPP2/443-1968/10-2/MR, w której organ podatkowy wskazał, że: „Jak wskazał Wnioskodawca przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony podczas nabycia towarów i usług, które są związane zapewnieniem bezpłatnego wstępu na basen uczniom. Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że bezpłatne zapewnienie przez MOSiR wstępu na basen uczniom, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże w opisanej sytuacji nie jest spełniony drugi warunek aby ww. czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z wykonaniem przedmiotowych usług wynikających z zadań statutowych występuje związek z prowadzonym przedsiębiorstwem. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż zapewnienie wstępu na basen uczniom jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tym samym czynność ta nie może być traktowana jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 września 2010 r., sygn. ILPP2/443-939/10-3/MN, w której organ podatkowy stwierdził, że „Mając na uwadze fakt, iż sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego stwierdzić należy, iż nieodpłatne udostępnianie Hali ww. podmiotom jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Tym samym nie ma podstaw do opodatkowania ww. czynności (nieodpłatnego udostępniania Hali) podatkiem od towarów i usług. Mając zatem na uwadze powyższą analizę przepisów, stwierdzić należy, że nieodpłatne udostępnianie Hali szkołom i przedszkolom publicznym (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych), a także innym jednostkom organizacyjnym określonym przez Gminę – nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, z tytułu przeznaczenia Budynku także do jego nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum na cel wykonywania zadań własnych Gminy oraz wykorzystania na inne potrzeby własne Gminy, Gmina nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei – stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba, że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Ponadto – na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) – zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  • 3a. działalności w zakresie telekomunikacji,
  1. lokalnego transportu zbiorowego,
  2. ochrony zdrowia,
  3. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  • 6a. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  1. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  2. edukacji publicznej,
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. cmentarzy gminnych,
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  10. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  11. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
  12. promocji gminy,
  13. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),
  14. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Z treści powołanego wcześniej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W latach 2009-2010 Gmina poniosła wydatki na budowę Budynku Dydaktycznego (dalej: Budynek Dydaktyczny). Wydatki te obejmowały zarówno nabycie towarów i usług, w tym w szczególności koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, usług budowlanych, materiałów, wyposażenia pomieszczeń, etc. (dalej: wydatki inwestycyjne). Oddanie Budynku Dydaktycznego do użytkowania nastąpiło w drugiej połowie 2010 r. – został on przyjęty jako środek trwały Gminy o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł netto. Przedmiotowa inwestycja została w całości sfinansowana ze środków własnych Gminy.

Od momentu oddania Budynku Dydaktycznego do użytkowania Gmina odpłatnie udostępnia go różnym podmiotom, a także wykorzystuje go na własne potrzeby. W szczególności:

  1. Część „dydaktyczna” Budynku (dalej: część A) obejmująca sale dydaktyczne wyposażone m.in. w niezbędne meble (ławki i krzesła) i pomoce naukowe (tablice itp.):
    • jest zasadniczo przeznaczona do nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum (jednostki budżetowej Gminy), jako pomieszczenia szkolne, tj. dla realizacji zadań własnych Gminy, do których należy m.in., zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej;
    • jednocześnie, zasadniczo w innych godzinach/dniach, jest przeznaczona do odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym, tj. przykładowo firmom i instytucjom prowadzącym szkolenia, kursy, warsztaty, pokazy komercyjne produktów etc. W szczególności, z uwagi na nowoczesność wnętrza, dogodną lokalizację Budynku w Gminie oraz fakt, że w Budynku zajęcia mają na co dzień dzieci z terenu całej Gminy, jak również ze względu na odpowiednie wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych, sale te są wynajmowane. W praktyce, zainteresowany najmem podmiot trzeci wynajmuje jedną wybraną salę lub jednocześnie więcej sal, jednak Gmina umożliwia wynajem wszystkich, a nie tylko wybranych, pomieszczeń dydaktycznych. Wynajem ma miejsce zasadniczo po zajęciach szkolnych, aczkolwiek mogą zdarzyć się też sytuacje, że określone (nieużytkowane w danym momencie przez Gimnazjum) pomieszczenie/pomieszczania zostaną wynajęte również podczas trwania zajęć szkolnych.
  2. Część „reprezentacyjna” Budynku (dalej: część B) obejmująca tzw. aulę i atrium dostosowane do prowadzenia spotkań w dużych grupach, przeznaczona jednocześnie do:
    • odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam przez firmy i instytucje zajęć tanecznych, relaksacyjnych, spotkań kulturalno-rekreacyjnych, etc., a odpłatność z tego tytułu reguluje każdorazowo Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z sali sportowej, auli, salki korekcyjnej i siłowni;
    • jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne, tj. na rzecz Gimnazjum (jednostki budżetowej Gminy) np. w celu zorganizowania apelu dla wszystkich dzieci uczęszczających do szkoły, zajęć wychowania fizycznego, spotkania z Wójtem, przyjmowania gości przybyłych do Gminy przez Wójta lub przedstawicieli Gminy, etc.
  3. Część „sportowa” Budynku (dalej: część C) obejmująca „starą” część budynku, czyli halę sportową wraz z pomieszczeniami sportowymi, przeznaczona na cel prowadzenia działalności sportowej, wykorzystywana jednocześnie do:
    • odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam prywatnych zajęć sportowych, meczy, zawodów, zajęć korekcyjnych oraz sprzedaży biletów na siłownię, a odpłatność z tego tytułu reguluje każdorazowo Zarządzenie Dyrektora Gimnazjum w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z sali sportowej, auli, salki korekcyjnej i siłowni;
    • jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne jako szkolne pomieszczenia sportowe na cel prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla uczniów Gimnazjum oraz Szkoły Podstawowej.
  4. Część „użytkowa” Budynku (dalej: część D) obejmująca świetlicę, zaplecze kuchenno -jadalne, sklepik, szatnię i korytarze, spośród których:
    • sklepik jest wynajmowany „na stałe” (tj. w miesiącach od września do czerwca każdego roku),
    • świetlica jest wykorzystywane zarówno zasadniczo do nieodpłatnego udostępnienia na rzecz uczniów Gimnazjum, jak również wynajmowana w zależności od zapotrzebowania i dostępności, w szczególności na cele zorganizowania pokazów promocyjnych produktów przed przedsiębiorców i osoby fizyczne,
    • zaplecze kuchenno-jadalne, szatnia i korytarze służą funkcjonalnie całemu Budynkowi, zatem są wykorzystywane zarówno nieodpłatnie na cele własne Gminy, w tym uczniów Gimnazjum w czasie trwania nieodpłatnych zajęć dydaktycznych, jak również przez uczestników spotkań organizowanych w Budynku po wniesieniu odpłatności za sale dydaktyczne (część A Budynku), za aulę (część B Budynku) lub za pomieszczenie sportowe (część C Budynku), przy czym na powierzchni korytarzy jest najmowane miejsce pod automat z napojami, słodyczami etc.


Dodatkowo Gmina wskazała, że poza opisanym we wniosku odpłatnym udostępnieniem obiektu dydaktycznego Gmina udostępniać będzie Budynek Dydaktyczny na rzecz Gimnazjum wykonując tym samym zadania własne tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Ponadto, część „reprezentacyjna” Budynku Dydaktycznego obejmująca aulę i atrium poza odpłatnym udostępnieniem na rzecz podmiotów trzecich, wykorzystywana będzie przez Gminę dla celów organizacji apeli dla dzieci w ramach edukacji publicznej, organizacji spotkań Wójta z zaproszonymi gośćmi, organizację festynów czy też potencjalnie również akcji charytatywnych.

A zatem z wniosku wynika, że Gmina udostępnia Budynek nieodpłatnie na cele gminne m.in. na rzecz Gimnazjum, organizację spotkań Wójta z zaproszonymi gośćmi, organizację festynów oraz akcji charytatywnych.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy podatkowe należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług przez Gminę polegające na udostępnianiu Budynku na cele gminne, odbywa się/będzie się odbywać w związku z wykonywanymi przez Gminę zadaniami publicznymi we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zatem w przedmiotowej sprawie nie ma/nie będzie miał zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji ww. czynności nie podlegają/nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, z tytułu nieodpłatnego udostępniania Budynku na rzecz Gimnazjum oraz na inne cele gminne, Gmina nie jest/nie będzie zobowiązana do naliczania podatku należnego.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wykorzystania Budynku należącego do Gminy na cele gminne. W pozostałych zakresach wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj