Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-846/13-2/JSK
z 6 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania nieodpłatnego świadczenia usług płatniczych na rzecz OPP za czynność podlegającą opodatkowaniu, powiększającą obrót zwolniony od opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania nieodpłatnego świadczenia usług płatniczych na rzecz OPP za czynność podlegającą opodatkowaniu, powiększającą obrót zwolniony od opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

„A” SA (dalej: „A”, Spółka, Wnioskodawca) jest dostawcą kompleksowych rozwiązań w zakresie płatności internetowych. Spółka posiada status krajowej instytucji płatniczej, podlega nadzorowi KNF i została wpisana do Rejestru Usług Płatniczych.

Spółka jest kapitałowo powiązana z Grupą „B” Sp. z o.o. (dalej: „B”).

Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę z „B” oraz organizacjami pożytku publicznego (dalej: OPP) w celu obsługi płatności w ramach uruchamianego, a później prowadzonego przez „B”, serwisu platforma charytatywna (dalej: PCH), za pośrednictwem którego możliwe będzie przeprowadzenie internetowych aukcji charytatywnych.

Aukcja taka wyglądała będzie jak „zwykła” aukcja internetowa: sprzedający wystawia na aukcji przedmiot, kupujący płaci za niego wylicytowaną cenę oraz pokrywa koszty transportu. Różnicą jest to, że kwota należna za przedmiot trafia nie na konto sprzedającego, a do wybranej przez niego przed rozpoczęciem aukcji organizacji pożytku publicznego, współpracującej w ramach PCH z Wnioskodawcą oraz „B”. Kwota należna za transport przekazywana jest na konto sprzedającego.

Współpracę w ramach PCH będą mogły podjąć jedynie OPP będące podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2012 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.). Uzyskane z aukcji w ramach PCH środki przekazywane będą wyłącznie na realizację celów statutowych.

Wzajemne prawa, obowiązki oraz zakres wykonywanych czynności zostaną uregulowane poprzez:

  1. Umowę trójstronną pomiędzy Wnioskodawcą, „B” oraz OPP;
  2. Regulamin świadczenia usług w serwisie platforma charytatywna;
  3. Umowę o świadczenie usług pomiędzy Spółką oraz „B”.

Zgodnie z regulaminem do zadań Wnioskodawcy będzie należało świadczenie na rzecz OPP usługi płatniczej, rozumianej jako transfer środków pieniężnych od kupującego na rachunek płatniczy OPP prowadzony przez Spółkę. W celu świadczenia powyższej usługi Wnioskodawca będzie prowadził rachunek płatniczy na mocy ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. z 2011 Nr 199, poz. 1175 ze zm.) dla OPP, kupujących i sprzedających.

Szczegółowy zakres czynności wykonywanych przez Spółkę zostanie określony w umowie trójstronnej. Na jej podstawie Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za:

  1. opracowanie i zaprojektowanie skryptu pozwalającego przyjmować internetowe wpłaty od uczestników transakcji; który będzie zintegrowany z narzędziami przygotowanymi przez „B”;
  2. prowadzenie na rzecz OPP rachunków płatniczych;
  3. przyjmowanie i gromadzenie na rachunkach płatniczych prowadzonych na rzecz OPP wpłat pieniężnych od uczestników transakcji w ramach PCH za pośrednictwem systemu płatności internetowych;
  4. przekazywanie w ustalonych terminach otrzymanych wpłat pieniężnych od uczestników transakcji w ramach PCH zgromadzonych na rachunku płatniczym na rachunek bankowy OPP.

W trakcie realizacji usług płatniczych na rzecz OPP Wnioskodawca będzie przestrzegać obowiązujących przepisów prawa, w tym przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz innych szczególnych regulacji dotyczących instytucji płatniczych.

Spółka będzie świadczyła usługi płatnicze na rzecz OPP nieodpłatnie, jako wkład w organizację i przeprowadzanie aukcji na cele charytatywne, zgodne z celami statutowymi OPP.

Zapisy regulujące powyższe kwestie znajdą się odpowiednio w regulaminie oraz umowie trójstronnej.

Ostatnim z dokumentów, który został wymieniony, a który będzie regulował wzajemne prawa oraz obowiązki stron jest umowa o świadczenie usług zawarta pomiędzy „B” oraz Spółką.

Umowa ta zostanie zawarta wyłącznie dla celów obsługi płatności w serwisie PCH i dotyczyła będzie czynności niezbędnych dla prawidłowego wywiązywania się przez Wnioskodawcę z zadań wynikających z umowy trójstronnej i regulaminu.

System informatyczny, którym posługuje się Spółka, wymaga przystosowania do obsługiwania transakcji płatniczych w ramach serwisu PCH, w którym występuje wielu kupujących, wielu sprzedających oraz wiele OPP jako odbiorcy należności. Z uwagi na to Wnioskodawca powierzy „B” udostępnienie dodatkowych narzędzi w ramach powyższej umowy pozwalających na przypisanie transakcji do rachunku płatniczego wybranej OPP oraz na utrzymywanie prawidłowego salda na tym rachunku. W przypadku braku powyższej umowy prawidłowe rozliczanie transakcji dokonywanych w ramach PCH oraz spełnianie prawnych wymogów dotyczących instytucji płatniczych byłoby niemożliwe.

Na podstawie umowy o świadczenie usług „B” będzie wykonywała na rzecz Wnioskodawcy następujące czynności:

  1. dostarczenie infrastruktury informatycznej niezbędnej do prowadzenia rachunków płatniczych;
  2. dostarczenie oprogramowania niezbędnego do przekazywania kupującym, sprzedającym i OPP informacji o statusie realizacji płatności;
  3. zbieranie danych identyfikacyjnych od OPP na potrzeby realizacji obowiązków wynikających z przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  4. udzielanie odpowiedzi oraz przekazywanie zgłoszeń stron aukcji (kupujących, sprzedających, OPP) dotyczących usług świadczonych przez Spółkę w ramach PCH;
  5. dokonywanie na podstawie instrukcji Spółki korekty stanu sald na rachunkach płatniczych, które są niezbędne w sytuacji błędnych rozliczeń.

Powyższe usługi będą świadczone przez „B” nieodpłatnie, jako wkład w organizację i przeprowadzanie aukcji na cele charytatywne, zgodne z celami statutowymi OPP. Bez nich niemożliwe byłoby poprawne świadczenie usług płatniczych przez Wnioskodawcę w ramach PCH.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne świadczenie usług płatniczych na rzecz OPP w ramach współpracy dotyczącej PCH podlega opodatkowaniu VAT na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, tzn. w przypadku Spółki powiększa obrót zwolniony od opodatkowania VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne świadczenie usług płatniczych na rzecz OPP w ramach współpracy dotyczącej PCH nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT i w konsekwencji nie stanowi obrotu zwolnionego od opodatkowania.

Spółka świadczy w ramach swojej podstawowej działalności usługi płatnicze zwolnione od opodatkowania z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - dalej: ustawa o VAT.

W przypadku, gdyby Spółka świadczyła powyższe usługi odpłatnie, nie ulegałoby wątpliwości, że podlegają one zwolnieniu od opodatkowania VAT. Kwestią problematyczną pozostaje traktowanie nieodpłatnego świadczenia usług płatniczych na gruncie ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, za świadczenie usług uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ponadto za odpłatne świadczenie usług uznaje się także niektóre usługi wykonywane przez podatnika nieodpłatnie.

Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W opisanym przez Spółkę stanie sprawy nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Współpraca w ramach PCH w żadnym momencie nie wiąże się z użyciem towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika.

Zastosowanie może więc znaleźć jedynie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nakazujący opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste lub niezwiązane z działalnością gospodarczą podatnika.

Spółka świadczy nieodpłatnie usługi na cele inne niż osobiste podmiotom nie będącym pracownikami, również byłymi, wspólnikami, udziałowcami, akcjonariuszami, członkami spółdzielni i ich domownikami, członkami organów stanowiących osób prawnych, członkami stowarzyszenia. Z powyższego wynika, że podstawą do opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług w ramach charytatywnego serwisu mogłoby być jedynie uznanie, że usługi te świadczone są na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

W opinii Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi w ramach PCH stanowią usługi na cele związane z działalnością gospodarczą. Przede wszystkim nie różnią się one w swojej naturze od innych usług płatniczych prowadzonych w ramach podstawowej działalności Spółki, a za które pobierane są opłaty i w związku z którymi Spółka osiąga przychody z działalności gospodarczej. Jest to więc nadal podstawowy zakres działalności Spółki.

Ponadto celem podjęcia współpracy w ramach PCH jest budowanie pozytywnego wizerunku Spółki, jako organizacji potrafiącej zrezygnować z zysku, w przypadku, gdy dochód z transakcji procesowanej przez nią przekazywany jest na cele dobroczynne. Wpływa to korzystnie na postrzeganie zarówno przez obecnych, jak i przyszłych klientów.

W konsekwencji należy uznać, że nieodpłatne świadczenie usług płatniczych w przypadku transakcji dokonywanych za pośrednictwem PCH jest związane z działalnością gospodarczą Spółki i jako takie nie podlega opodatkowaniu VAT na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie stanowi obrotu zwolnionego od opodatkowania.

Świadczenie usług płatniczych jest zgodne z podstawowym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a ponadto ma na celu budowanie oraz wzmacnianie pozytywnego wizerunku Spółki, co z kolei potencjalnie przekłada się na wzrost zaufania użytkowników, a co za tym idzie wzrost ich liczby i dalszy rozwój prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz w art. 8 ww. ustawy. I tak, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Słownik języka polskiego definiuje czasownik „świadczyć” jako „wykonywać coś na czyjąś rzecz”, „świadczenie” zaś, to – według niego – obowiązek wykonywania, przekazania czegoś.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.

Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest dostawcą kompleksowych rozwiązań w zakresie płatności internetowych. Spółka posiada status krajowej instytucji płatniczej, podlega nadzorowi KNF i została wpisana do Rejestru Usług Płatniczych. Spółka jest kapitałowo powiązana z „B”.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę z „B” oraz organizacjami pożytku publicznego w celu obsługi płatności w ramach uruchamianego, a później prowadzonego przez „B”, serwisu platforma charytatywna, za pośrednictwem którego możliwe będzie przeprowadzenie internetowych aukcji charytatywnych.

Aukcja taka wyglądała będzie jak „zwykła” aukcja internetowa: sprzedający wystawia na aukcji przedmiot, kupujący płaci za niego wylicytowaną cenę oraz pokrywa koszty transportu. Różnicą jest to, że kwota należna za przedmiot trafia nie na konto sprzedającego, a do wybranej przez niego przed rozpoczęciem aukcji organizacji pożytku publicznego, współpracującej w ramach PCH z Wnioskodawcą oraz „B”. Kwota należna za transport przekazywana jest na konto sprzedającego.

Współpracę w ramach PCH będą mogły podjąć jedynie OPP będące podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Uzyskane z aukcji w ramach PCH środki przekazywane będą wyłącznie na realizację celów statutowych.

Wzajemne prawa, obowiązki oraz zakres wykonywanych czynności zostaną uregulowane poprzez: Umowę trójstronną pomiędzy Wnioskodawcą, „B” oraz OPP; Regulamin świadczenia usług w serwisie platforma charytatywna; Umowę o świadczenie usług pomiędzy Spółką oraz „B”.

Zgodnie z regulaminem do zadań Wnioskodawcy będzie należało świadczenie na rzecz OPP usługi płatniczej, rozumianej jako transfer środków pieniężnych od kupującego na rachunek płatniczy OPP prowadzony przez Spółkę. W celu świadczenia powyższej usługi Wnioskodawca będzie prowadził rachunek płatniczy dla OPP, kupujących i sprzedających.

Szczegółowy zakres czynności wykonywanych przez Spółkę zostanie określony w umowie trójstronnej. Na jej podstawie Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za:

  1. opracowanie i zaprojektowanie skryptu pozwalającego przyjmować internetowe wpłaty od uczestników transakcji; który będzie zintegrowany z narzędziami przygotowanymi przez „B”;
  2. prowadzenie na rzecz OPP rachunków płatniczych;
  3. przyjmowanie i gromadzenie na rachunkach płatniczych prowadzonych na rzecz OPP wpłat pieniężnych od uczestników transakcji w ramach PCH za pośrednictwem systemu płatności internetowych;
  4. przekazywanie w ustalonych terminach otrzymanych wpłat pieniężnych od uczestników transakcji w ramach PCH zgromadzonych na rachunku płatniczym na rachunek bankowy OPP.

Spółka będzie świadczyła usługi płatnicze na rzecz OPP nieodpłatnie, jako wkład w organizację i przeprowadzanie aukcji na cele charytatywne, zgodne z celami statutowymi OPP.

Ostatnim z dokumentów, który został wymieniony, a który będzie regulował wzajemne prawa oraz obowiązki stron jest umowa o świadczenie usług zawarta pomiędzy „B” oraz Spółką.

Umowa ta zostanie zawarta wyłącznie dla celów obsługi płatności w serwisie PCH i dotyczyła będzie czynności niezbędnych dla prawidłowego wywiązywania się przez Wnioskodawcę z zadań wynikających z umowy trójstronnej i regulaminu.

System informatyczny, którym posługuje się Spółka, wymaga przystosowania do obsługiwania transakcji płatniczych w ramach serwisu PCH, w którym występuje wielu kupujących, wielu sprzedających oraz wiele OPP jako odbiorcy należności. Z uwagi na to Wnioskodawca powierzy „B” udostępnienie dodatkowych narzędzi w ramach powyższej umowy pozwalających na przypisanie transakcji do rachunku płatniczego wybranej OPP oraz na utrzymywanie prawidłowego salda na tym rachunku. W przypadku braku powyższej umowy prawidłowe rozliczanie transakcji dokonywanych w ramach PCH oraz spełnianie prawnych wymogów dotyczących instytucji płatniczych byłoby niemożliwe.

Na podstawie umowy o świadczenie usług „B” będzie wykonywała na rzecz Wnioskodawcy następujące czynności:

  1. dostarczenie infrastruktury informatycznej niezbędnej do prowadzenia rachunków płatniczych;
  2. dostarczenie oprogramowania niezbędnego do przekazywania kupującym, sprzedającym i OPP informacji o statusie realizacji płatności;
  3. zbieranie danych identyfikacyjnych od OPP na potrzeby realizacji obowiązków wynikających z przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  4. udzielanie odpowiedzi oraz przekazywanie zgłoszeń stron aukcji (kupujących, sprzedających, OPP) dotyczących usług świadczonych przez Spółkę w ramach PCH;
  5. dokonywanie na podstawie instrukcji Spółki korekty stanu sald na rachunkach płatniczych, które są niezbędne w sytuacji błędnych rozliczeń.

Powyższe usługi będą świadczone przez „B” nieodpłatnie, jako wkład w organizację i przeprowadzanie aukcji na cele charytatywne, zgodne z celami statutowymi OPP. Bez nich niemożliwe byłoby poprawne świadczenie usług płatniczych przez Wnioskodawcę w ramach PCH.

W analizowanej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii uznania za czynność podlegającą opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług płatniczych na rzecz OPP.


Jak stanowi cytowany wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika należy traktować jako odpłatne świadczenie usług.

Z treści wniosku wynika, że Spółka będzie świadczyła usługi płatnicze na rzecz Organizacji Pożytku Publicznego nieodpłatnie (jako wkład w organizację i przeprowadzanie aukcji na cele charytatywne, zgodne z celami statutowymi OPP). Należy wskazać, że usługi te świadczone będą nie na cele osobiste, ale na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Zainteresowanego.

Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, usługi w ramach PCH stanowią usługi na cele związane z działalnością gospodarczą. Przede wszystkim nie różnią się one w swojej naturze od innych usług płatniczych prowadzonych w ramach podstawowej działalności Spółki, a za które pobierane są opłaty i w związku z którymi Spółka osiąga przychody z działalności gospodarczej. Jest to więc nadal podstawowy zakres działalności Spółki. Ponadto celem podjęcia współpracy w ramach PCH jest budowanie pozytywnego wizerunku Spółki, jako organizacji potrafiącej zrezygnować z zysku, w przypadku, gdy dochód z transakcji procesowanej przez nią przekazywany jest na cele dobroczynne. Wpływa to korzystnie na postrzeganie zarówno przez obecnych, jak i przyszłych klientów. Zatem ma na celu budowanie oraz wzmacnianie pozytywnego wizerunku Spółki, co z kolei potencjalnie przekłada się na wzrost zaufania użytkowników, a co za tym idzie wzrost ich liczby i dalszy rozwój prowadzonej działalności gospodarczej.

Tym samym, niedopełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, nieodpłatne świadczenie usług płatniczych na rzecz OPP w ramach współpracy dotyczącej PCH nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji nie powiększa obrotu Spółki zwolnionego od opodatkowania.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania nieodpłatnego świadczenia usług płatniczych na rzecz OPP za czynność podlegającą opodatkowaniu, powiększającą obrót zwolniony od opodatkowania.

Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj