Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-396g/09/12-S/DK
z 16 sierpnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-396g/09/12-S/DK
Data
2012.08.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
aport
koszty uzyskania przychodów
leasing
leasing operacyjny
przedsiębiorstwa
sprzedaż
umowa leasingu
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Zakres możliwości kontynuacji zawartych umów leasingu operacyjnego w związku z nabyciem zorganizowanych części przedsiębiorstwa.
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 5 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Bk 80/10 – stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości kontynuacji zawartych umów leasingu operacyjnego w związku z nabyciem zorganizowanych części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20 lipca 2009 r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełniony pismem z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) – dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości kontynuacji zawartych umów leasingu operacyjnego w związku z nabyciem zorganizowanych części przedsiębiorstwa. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji artykułów spożywczych. Spółka posiada zakład produkcyjny w B i jest czynnym podatnikiem VAT. Sp. z o.o. z siedzibą w B (dalej: Spółka Y) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji artykułów spożywczych. Spółka Y posiada dwa zakłady produkcyjne: jeden w B, przy, a drugi w Z i jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka i Spółka Y są spółkami zależnymi od spółki X S.A.. W związku z restrukturyzacją grupy kapitałowej, do której należy Spółka i Spółka Y, rozważane jest przeniesienie własności obu zakładów produkcyjnych Spółki Y na rzecz Spółki. Planuje się, iż to przeniesienie własności nastąpi:
Każdy z zakładów Spółki Y mających być przedmiotem transakcji prowadzi samodzielną i kompletną z technologicznego punktu widzenia działalność produkcyjną. Każdy z zakładów wyspecjalizowany jest w produkcji innego asortymentu towarów spożywczych. Każdy z zakładów Spółki Y jest wyodrębniony organizacyjnie. W szczególności posiada odrębne kierownictwo odpowiadające za funkcjonowanie zakładu. Wyodrębnienie znajduje również odzwierciedlenie w zapisach regulaminu organizacyjnego oraz w schemacie organizacyjnym Spółki Y. Rachunkowość zarządcza Spółki Y zapewnia wyodrębnienie zarówno przychodów, jak i kosztów związanych z działalnością każdego z zakładów i pozwala na bieżąco analizować ich wyniki finansowe. Transakcja obejmie, w wypadku każdego z zakładów Spółki Y, następujące składniki majątkowe:
Planowana transakcja obejmie również przejęcie dotychczasowych pracowników zakładu w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1976 r. Kodeks Pracy, a także cesję wybranych umów prawa cywilnego (w tym umów leasingu) funkcjonalnie związanych z działalnością zakładu. Transakcja nie obejmie zapasów towarów i produktów gotowych, gdyż Spółka Y dokona zbycia tych towarów i produktów na rzecz odbiorców (zgodnie z rolą Spółki Y przewidzianą w strukturze grupy kapitałowej, po transakcji działalność Spółki Y koncentrować się będzie na handlu). Każdy z zakładów będzie kontynuował swoją działalność produkcyjną. Dodatkowo w piśmie uzupełniającym z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 8 października 2009 r.) Spółka w odniesieniu do pytania siódmego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji wskazała, iż umowy leasingu operacyjnego zostaną przeniesione na Spółkę w ramach sprzedaży/aportu zakładów, w tych przypadkach, w których ich przedmiotem są podlegające amortyzacji środki trwałe funkcjonalnie związane z prowadzoną przez zakłady produkcją. Z transakcji zbycia zakładów wyłączone zostaną natomiast te umowy leasingu operacyjnego zawarte przez zbywcę, które dotycząc podlegających amortyzacji środków trwałych związanych funkcjonalnie z działalnością handlową, która będzie kontynuowana przez zbywcę w szczególności chodzi o pojazdy samochodowe wykorzystywane przez przedstawicieli handlowych. W związku z powyższym, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zadano następujące pytania.
W odniesieniu do pytania siódmego, Wnioskodawca wskazał, iż w wypadku przejęcia umów leasingu operacyjnego, określonych wyżej w opisie stanu faktycznego, Spółka ma prawo do traktowania tych umów jako umów leasingu operacyjnego na użytek podatkowy, mimo iż okres używania przez Spółkę poszczególnych przedmiotów leasingu będzie krótszy od określonego w art. 17b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W szczególności zdaniem Spółki powołany artykuł uzależnia zaliczenie danej umowy leasingu do kategorii leasingu operacyjnego od okresu, na jaki została zawarta umowa, a nie od okresu korzystania z przedmiotu leasingu przez następcę pierwotnego leasingobiorcy. Takie stanowisko potwierdzają opinie organów podatkowych, m.in.:
W dniu 26 października 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną Nr ITPB3/423-396g/09/DK stwierdzając, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) jest nieprawidłowe. W dniu 16 listopada 2009 r. Spółka złożyła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa przedmiotowej interpretacji. Skargę na przedmiotową interpretację nadano w urzędzie pocztowym w dniu 26 stycznia 2010 r., wniesiono w niej o uchylenie interpretacji w całości oraz zasądzenie na rzecz strony skarżącej kosztów postępowania. Wyrokiem z dnia 5 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Bk 80/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną. Kwestionując stanowisko Sądu, tut. organ złożył skargę kasacyjną, którą Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 18 kwietnia 2012 r., sygn. akt II FSK 1755/10, oddalił, utrzymując w mocy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku. W świetle powyższego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym wyroku – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.