IPTPP1/443-422/12-5/AK, Dyrektor - IPTPP1/443-422/12-4/AK">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-422/12-4/AK
z 3 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-422/12-4/AK
Data
2012.09.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
środki publiczne
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czu usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych są zwolnione z podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 354 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 794) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 28 maja 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 09 sierpnia 2012r. (data wpływu 13 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70 % ze środków publicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70 % ze środków publicznych,
  • zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego dla osób bezrobotnych nieaktywnych zawodowo, bez względu na źródło finansowania.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 09 sierpnia 2012r. (data wpływu 13 sierpnia 2012r. ) w zakresie doprecyzowania opisanego zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawczyni jest organizatorem szkolenia dla firm prywatnych i instytucji sektora publicznego (urzędy, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, przedsiębiorstwa państwowe i samorządowe itp.). Przedmiotem działalności firmy Wnioskodawczyni jest prowadzenie szkoleń. Celem ogólnym realizowanych przez Zainteresowaną szkoleń jest podnoszenie kwalifikacji przedsiębiorców i ich pracowników, a także osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie dostosowania funkcjonowania do wymogów nowoczesnej gospodarki, w tym upowszechnianie kształcenia ustawicznego dorosłych podnoszących kwalifikacje w formach pozaszkolnych.

Adresatami szkoleń są przedsiębiorcy oraz ich pracownicy jak również osoby nieaktywne zawodowo, dla których celem uczestnictwa w szkoleniach, jest podniesienie kwalifikacji zawodowych poprzez nabycie uprawnień do wykonywania zawodu, a także dostarczenie wiedzy pozwalającej na należyte jego wykonywanie, czyli nabycie przez uczestników szkoleń umiejętności potrzebnych w każdej pracy jaką uczestnik wykonuje bądź zamierza wykonywać: tj. podstawowych umiejętności psychospołecznych oraz zawodowych: m.in. umiejętności motywacji, komunikacji międzyludzkie, asertywności, zarządzania stresem i emocjami itp.

Treści zawarte w programie szkolenia uświadamiają uczestnikom znaczenie powyższych umiejętności w wykonywanym przez nich zawodzie. Prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia pozwalają nabyć dodatkowe kwalifikacje niezbędne do wykorzystania w aktualnej bądź przyszłej pracy oraz w przypadku osób nieaktywnych zawodowo są również niezbędne w zakresie poszukiwania zatrudnienia. W przypadku pracy z osobami nieaktywnymi zawodowo, osoby te uczestniczą w cyklu szkoleń, których celem jest zdobycie przez nich uprawnień do wykonywania zawodu, a także należyte przygotowanie do radzenia sobie z sytuacjami, które mogą napotkać w trakcie jego wykonywania.

W związku ze zmianą przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem VAT usług edukacyjnych, która weszła w życie od 01 stycznia 2011r. powstały wątpliwości co do obowiązku podatkowego w zakresie w jakim dotyczą szkoleń finansowanych w części ze środków publicznych oraz co do określenia zwolnienia dla szkoleń zawodowych prowadzonych przez jednostki nieobjęte system oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

  1. Klientami Zainteresowanej są przedsiębiorstwa oraz instytucje sektora publicznego (organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, jednostki budżetowe i samorządowe), z którymi zawiera umowy o świadczenie usług szkoleniowych. Jednostki te otrzymują środki przyznane z Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS (European Social Fund - ESF), który jest jednym z Funduszy Strukturalnych i który służy osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej. Szkolenia, które Wnioskodawczyni prowadzi dla ww. podmiotów są pokrywane ze środków publicznych co najmniej w 70% - w przypadku przedsiębiorstw, oraz 100% - w przypadku instytucji sektora publicznego.
  2. Przedmiotem działalności firmy Wnioskodawczyni jest również prowadzenie szkoleń dla różnych odbiorców, w tym dla firm. Zakres tematyczny szkoleń, które prowadzi jest zależny od branży odbiorcy. Wnioskodawczyni specjalizuje się w szkoleniach z zakresu sprzedaży i marketingu, proponując odbiorcom szkolenia: techniki negocjacji, nowoczesne techniki sprzedaży, profesjonalna obsługa klienta, sprzedaż oparta na relacjach, Cali Centre - profesjonalna obsługa klienta przez telefon, zarządzanie zespołem handlowym. W ofercie skierowanej do pracowników firm są także szkolenia z zakresu zarządzania zespołem i przywództwa, rozwój umiejętności przywódczych, budowanie zespołów, rozwój umiejętności pracy w zespole, skuteczne zarządzanie zespołem. Odbiorcami Zainteresowanej są także działy HR, do których kieruje szkolenia z zakresu wprowadzania ocen okresowych, zastosowania oceny 360°, skutecznej rekrutacji i selekcji, zasad przeprowadzania sesji Assessment Center (AC), Development Center (DC) w firmie. Często na życzenie i zapotrzebowanie przedstawicieli firm szkolenia są wspierane Coachingiem, a w szczególności: Team Coachingiem, Business Coachingiem. Głównym celem wprowadzenia Coachingu jest indywidualna praca coacha z konkretnym pracownikiem danej firmy nad wzrostem jego skuteczności i jeszcze lepszym wykorzystaniem nabytych na szkoleniu umiejętności. Można to porównać do szkolenia indywidualnego, podczas którego uczestnik zwiększa swoje kwalifikacje w zakresie wykonywanej pracy, obowiązków. Ww. wspierane są także szkoleniami z kompetencji osobistych: trening asertywności, zarządzanie emocjami, kreatywność w zespole, strategie motywacyjne, trening zwiększania skuteczności osobistej, zarządzanie czasem i organizacja pracy w firmie co jest ściśle powiązane z podnoszeniem kwalifikacji i poszerzaniem świadomości pracowników w wykonywanej przez nich pracy.

Należność za szkolenie jest wypłacana przez jednostki np. Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej w związku z realizacją projektów systemowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. W związku z tym Wnioskodawczyni posiada zaświadczenia wystawione przez Urzędy Gmin o finansowaniu danego projektu w 100% ze środków publicznych. Środki te bez wątpienia pochodzą ze środków publicznych, choć w ostatecznym rozrachunku są wydatkowane przez kolejne uprawione jednostki na rzecz zewnętrznej firmy szkoleniowej.

Wnioskodawczyni jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych są usługami kształcenia, zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego. Zlecający przeprowadzenie ww. szkoleń są bezpośrednimi beneficjentami środków publicznych.

Usługi szkoleniowe wskazane w pkt 2 wniosku są usługami kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego. Usługi o których mowa w pkt 2 wniosku są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach m. in. ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która reguluje zakres usług świadczonych na rzecz organów zamawiających, rejestr instytucji szkoleniowych WUP, Krajowy Rejestr Agencji Zatrudnienia, który normuje zasady prowadzenia działalności oświatowo - szkoleniowej. Powyższe dokumenty określają warunki jakie musi spełnić Podmiot, by móc prowadzić działalność szkoleniową zgodnie z normami prawnymi.

Wnioskodawczyni w zakresie przedmiotowych usług nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz zlecających szkolenia są usługami w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego oraz usługami ściśle z tymi usługami związanymi. Usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Głównym celem działalności Podatnika jest prowadzenie działalności szkoleniowej dla osób, które dobrowolnie uczestniczą w oferowanych przez Podatnika zajęciach, jednocześnie nabywając nowe oraz rozwijając dotychczas zdobyte już kwalifikacje i umiejętności z własnej, nieprzymuszonej woli. W każdym z takich przypadków jest mowa o kształceniu bądź przekwalifikowaniu zawodowym osoby uczestniczącej w zajęciach. W większości przypadków (oprócz szkoleń non - profit) za wykonanie usługi pobierana jest opłata, jednak w imię misji firmy nie jest to główny, a tym bardziej jedyny czynnik, którym kieruje się firma podejmując się wykonania zleconego zamówienia. Głównym celem nie jest więc osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, a umożliwienie osobom chcącym podnosić swoje kwalifikacje i umiejętności, dostępu do zwiększenia skuteczności osobistej i zawodowej.

Wnioskodawczyni w przypadku organizacji szkoleń zapewnia i będzie zapewniała kompleksową obsługę szkolenia (sala, materiały, wykłady, zaświadczenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (we wniosku ORD-IN oznaczone nr 1)

Czy zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT od 01 stycznia 2011r., są szkolenia które są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych - np. pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe lub umożliwiające przekwalifikowanie zawodowe, organizowane na rzecz podmiotów publicznych w całości finansowane ze środków publicznych są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jeżeli co najmniej w 70% są finansowane ze środków publicznych to będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 29 października o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010r. Nr 226 poz. 1476). Bez znaczenia jest to czy środki za szkolenie są wydatkowane bezpośrednio przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych czy też są przekazywane za pośrednictwem tych firm lub instytucji i są opłacane przez inne podmioty dysponujące tymi środkami (pochodzącymi ze środków publicznych) na zasadzie podwykonawstwa do bezpośredniego wykonania określonego zadania. Przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011r. nie wskazują co należy rozumieć pod pojęciem "usługi finansowane ze środków publicznych", tj. czy chodzi tu jedynie o dotacje, które wpływają na cenę świadczonej usługi, czy też również o dotacje, które zostały otrzymane na pokrycie poniesionych kosztów. Z definicji zawartej w słowniku języka polskiego PWN wynika, że "finansować" oznacza dostarczać środków pieniężnych na coś, pokrywać koszty czegoś. Powołując się na taką definicję można byłoby uznać, że zarówno dotacje otrzymane ze środków publicznych, które wpływają na cenę świadczonej usługi, jak i dotacje do kosztów takiej usługi, mogą być uznane jako "finansowanie" usługi. Ponadto zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011r. o sygnaturze PT1/063-8/182A/TKQ/11/BMI9-1679 pojęcie "finansowanie ze środków publicznych" obejmuje zarówno sytuacje, gdy opisane usługi są opłacane przez podmioty zaliczane do sektora finansów publicznych jak i gdy te usługi są opłacane przez inne podmioty bezpośrednio dysponujące tymi środkami. Ponadto wskazano, iż zwalnia się od VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Zgodnie z ww. pismem warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest posiadanie dokumentów, z których wynika niezbicie fakt finansowania danego szkolenia co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowana jest organizatorem szkoleń dla firm prywatnych i instytucji sektora publicznego (urzędy, Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, przedsiębiorstwa państwowe i samorządowe itp.). Celem ogólnym realizowanych przez Wnioskodawczynię szkoleń jest podnoszenie kwalifikacji przedsiębiorców i ich pracowników, a także osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w zakresie dostosowania funkcjonowania do wymogów nowoczesnej gospodarki, w tym upowszechnianie kształcenia ustawicznego dorosłych podnoszących kwalifikacje w formach pozaszkolnych. Adresatami szkoleń są przedsiębiorcy oraz ich pracownicy jak również osoby nieaktywne zawodowo, dla których celem uczestnictwa w szkoleniach, jest podniesienie kwalifikacji zawodowych poprzez nabycie uprawnień do wykonywania zawodu, a także dostarczenie wiedzy pozwalającej na należyte jego wykonywanie, czyli nabycie przez uczestników szkoleń umiejętności potrzebnych w każdej pracy jaką uczestnik wykonuje bądź zamierza wykonywać: tj. podstawowych umiejętności psychospołecznych oraz zawodowych: m.in. umiejętności motywacji, komunikacji międzyludzkie, asertywności, zarządzania stresem i emocjami itp. Prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia pozwalają nabyć dodatkowe kwalifikacje niezbędne do wykorzystania w aktualnej bądź przyszłej pracy oraz w przypadku osób nieaktywnych zawodowo są również niezbędne w zakresie poszukiwania zatrudnienia. W przypadku pracy z osobami nieaktywnymi zawodowo, osoby te uczestniczą w cyklu szkoleń, których celem jest zdobycie przez nich uprawnień do wykonywania zawodu, a także należyte przygotowanie do radzenia sobie z sytuacjami, które mogą napotkać w trakcie jego wykonywania. Klientami Zainteresowanej są przedsiębiorstwa oraz instytucje sektora publicznego (organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki, jednostki budżetowe i samorządowe), z którymi zawiera umowy o świadczenie usług szkoleniowych. Jednostki te otrzymują środki przyznane z Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS (European Social Fund - ESF), który jest jednym z Funduszy Strukturalnych i który służy osiągnięciu spójności gospodarczej i społecznej. Szkolenia, które Wnioskodawczyni prowadzi dla ww. podmiotów są pokrywane ze środków publicznych co najmniej w 70% - w przypadku przedsiębiorstw, oraz 100% - w przypadku instytucji sektora publicznego. Wnioskodawczyni nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych są usługami kształcenia, zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego. Zlecający przeprowadzenie ww. szkoleń są bezpośrednimi beneficjentami środków publicznych. Wnioskodawczyni w przypadku organizacji szkoleń zapewnia i będzie zapewniała kompleksową obsługę szkolenia (sala, materiały, wykłady, zaświadczenia).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia lub wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawczyni nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, zatem usługi świadczone przez Zainteresowaną nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT określonego w tych przepisach.

W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a – c powyższego przepisu.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „kształcenia zawodowego” i „przekwalifikowania zawodowego”. Wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawczyni wskazała, iż usługi szkoleniowe wskazane w pkt 1 wniosku są usługami w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Świadczone usługi finansowane są także ze środków publicznych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.


Natomiast stosownie do art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Jak wynika ze stanu faktycznego, Wnioskodawczyni jest podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz Zamawiających, którzy są bezpośrednimi dysponentami środków unijnych.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia wskazane w pkt 1 wniosku świadczone na rzecz Zlecających są usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jak wskazuje Wnioskodawczyni są finansowane ze środków publicznych.

Reasumując, w sytuacji gdy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawczynię, jako usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, są finansowane w całości ze środków publicznych to podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Jeżeli natomiast są finansowane z ww. środków w co najmniej 70%, ale mniej niż 100%, to są zwolnione na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Należy zauważyć, że interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez wnioskodawcę. W świetle art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Wobec tego organ nie może zajmować stanowiska co do treści pisma powołanego przez Wnioskodawczynię o sygnaturze PT1/063-8/182A/TKQ/11/BMI9-1679.

Nadto tut. Organ zauważa, iż w dniu 2012-06-15 Minister Finansów wydał interpretację ogólną nr PT4/033/2-3/9/EFU/2012/PT-298 w zakresie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w części ze środków publicznych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70 % ze środków publicznych. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego dla osób bezrobotnych nieaktywnych zawodowo, bez względu na źródło finansowania został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem Nr IPTPP1/443-422/12-5/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj