Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-802/13/BJ
z 14 listopada 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 21 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów studentów z tytułu udziału w praktykach realizowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów studentów z tytułu udziału w praktykach realizowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Uniwersytet (Beneficjent Projektu) podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Instytucja Pośrednicząca) na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą „(…)” Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby studentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddzialanie 4.1.1: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni, Zadanie 2: Organizacja i realizacja kierunku mechatronika, Zadanie 3: Organizacja i realizacja kierunku inżynieria materiałowa.
W ramach ww. projektu Uniwersytet realizuje zadanie, w ramach którego studenci kierunku mechatronika mogą uczestniczyć w 3-miesięcznych płatnych praktykach w przedsiębiorstwach o profilu działalności związanym z mechatroniką.
Realizacja praktyk studenckich odbywa się w oparciu o Regulamin nr (…) określający zasady rekrutacji i udziału studentów kierunku mechatronika w płatnych praktykach realizowanych w ramach Zadania 2 Projektu „(…)” oraz umowy trójstronne pomiędzy Uniwersytetem, zakładem pracy a studentem.
W wyniku podpisania trójstronnych umów pomiędzy:
- zakładem pracy, w którym student odbywa praktykę
- Uniwersytetem (Beneficjentem Projektu EFS), dokonującym wypłat za pracę na praktyce
- studentem odbywającym praktykę (Beneficjent ostateczny projektu),
studenci mają otrzymywać świadczenie pieniężne (wynagrodzenie, stypendium), płatne przez Uniwersytet będący beneficjentem projektu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.
Zgodnie z interpretacją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 18 lipca 2013r. od powyższych świadczeń pieniężnych będą naliczane składki na ubezpieczenie społeczne, a składki na ubezpieczenie zdrowotne, jeżeli osoba nie podlega temu obowiązkowi z innego tytułu.
Od 1 stycznia 2010 r. art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia od podatku środki finansowane z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenie pieniężne wypłacane na podstawie umów trójstronnych oraz Regulaminu nr (…) określającego zasady rekrutacji i udziału studentów kierunku mechatronika w płatnych praktykach realizowanych w ramach Zadania 2 Projektu „(…)” mieści się w dyspozycji ww. przepisu, zgodnie z którym środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia (wynagrodzenia, stypendia) wypłacane uczestnikom projektu - studentom realizującym praktykę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. środki finansowe otrzymane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca uważa, że środki pieniężne, niezależnie od ich nazwy (stypendium, wynagrodzenie, świadczenie) wypłacane przez Uniwersytet studentom w ramach praktyk studenckich stanowią środki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystają ze zwolnienia przedmiotowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Użycie w powołanym wyżej przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.
O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Z wniosku wynika, że Uniwersytet podpisał umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą „(…)” Program Operacyjny Kapitał Ludzki. W ramach ww. projektu Uniwersytet realizuje zadanie, w ramach którego studenci kierunku mechatronika mogą uczestniczyć w 3-miesięcznych płatnych praktykach w przedsiębiorstwach.
W wyniku podpisania trójstronnych umów pomiędzy:
- zakładem pracy, w którym student odbywa praktykę,
- Uniwersytetem (Beneficjentem Projektu EFS), dokonującym wypłat za pracę na praktyce,
- studentem odbywającym praktykę (Beneficjent ostateczny projektu),
studenci mają otrzymywać świadczenie pieniężne (wynagrodzenie, stypendium), płatne przez Uniwersytet będący beneficjentem projektu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.
Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Stąd świadczenia pieniężne otrzymane przez studentów z tytułu praktyk realizowanych w ramach Zadania 2 projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacone studentom (tj. uczestnikom projektu wspófinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby studentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddzialanie 4.1.1: Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni) w ramach praktyk studenckich świadczenia (wynagrodzenia, stypendium) – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku dołączono dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Wydając niniejszą interpretację Organ oparł się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.