Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-601/13/MS
z 7 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 30 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lipca 2013 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 30 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka powstała w dniu 1 października 2012 r. Udziały Spółce w 100% objęła Gmina. Spółka jest dzierżawcą gruntu wraz z posadowioną na nim halą sportową na podstawie umowy zawartej z Gminą w dniu 1 października 2012 r.


Przedmiotem działalności Spółki są m.in.:


  • działalność obiektów sportowych 93.11.Z,
  • działalność klubów sportowych 93.12.Z,
  • działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej 93.13.Z,
  • pozostała działalność związana ze sportem 93.19.Z,
  • pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna 93.29.Z,
  • pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych - 85.51.Z.


Obecnie Spółka w ramach swojej działalności świadczy usługi w zakresie:


  1. wynajmu obiektów sportowych (hali sportowej) na zasadzie wykupienia wstępu (karnet, bilet) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze dla swoich pracowników w celu skorzystania z obiektu sportowego, wynajmu przez kluby sportowe oraz szkoły i przedszkola;
  2. wynajmu na podstawie umowy najmu części obiektu podmiotom gospodarczym na cele ich działalności m.in. na:


    1. prowadzenie punktu gastronomicznego, prowadzenie siłowni,
    2. prowadzenie sali zabaw dla dzieci,
    3. prowadzenie zajęć jogi,
    4. prowadzenie zajęć kursu tańca,
    5. prowadzenie imprez, festynów, targów;


  3. udostępniania urządzeń do gier typu: „air hokej”, bilard, trampolina stół do bilardu – po wykupieniu biletu;
  4. udostępnianie wspinaczki rekreacyjnej na zasadzie wykupienia wstępu na ściankę wspinaczkową;
  5. wypożyczenie piłek do siatkówki, koszykówki oraz piłki nożnej.
    Do usług wymienionych w punktach 1-5 Spółka stosuje 23% stawkę podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy do świadczonych przez Spółkę usług: związanych z wynajmem obiektów sportowych (hali sportowej) na zasadzie wykupienia wstępu (karnet, bilet) lub umowy najmu przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze dla swoich pracowników w celu korzystania z obiektu oraz wynajmu przez kluby sportowe, szkoły przedszkola, czy też „udostępniania wspinaczki” na zasadzie wykupienia wstępu na ściankę wspinaczkową - należy stosować preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% na podstawie załącznika nr 3 poz. 179, poz. 185 oraz poz. 186 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy usługi najmu (na podstawie umowy) części obiektu podmiotom gospodarczym na cele ich działalności tj. prowadzenie punktu gastronomicznego; prowadzenie siłowni; prowadzenie sali zabaw dla dzieci; prowadzenie zajęć jogi; prowadzenie zajęć kursu tańca; prowadzenie imprez, festynów, targów – powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?
  3. Czy usługi udostępniania urządzeń do gier typu: „air hokej”, bilard, trampolina stół do bilardu (po wykupieniu biletu) – powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?
  4. Czy usługi wypożyczenia piłek do siatkówki, koszykówki oraz piłki nożnej - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?


Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynajem obiektów sportowych (hali sportowej) przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze dla swoich pracowników w celu korzystania z obiektu oraz wynajmu przez kluby sportowe, szkoły przedszkola, czy też „udostępnianie wspinaczki” na zasadzie wykupienia wstępu na ściankę wspinaczkową – powinno być opodatkowane stawką 8% stawką podatku od towarów i usług, albowiem zgodnie z treścią załącznika 3 poz. 179 do ustawy towarów i usług usługi te związane są z działalnością obiektów sportowych. W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy ujęto PKWiU 93.11.10.0, w którym mieszczą się usługi związane z działalnością obiektów sportowych. W powiązaniu z PKD sekcja R dział 93, grupowanie 93.11.10.0 obejmuje m.in.: działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów halowych otwartych, zamkniętych lub zadaszonych z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez. Dlatego też, według Wnioskodawcy wymienione usługi należy zaklasyfikować jako wynajem obiektów sportowych, które to usługi powinny być opodatkowane preferencyjną 8% stawką podatku.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wynajmu pomieszczeń dla podmiotów gospodarczych na cele ich działalności (PKWiU 68.20.12.0) powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi udostępniania urządzeń do gier typu: „air hokej”, bilard, trampolina stół do bilardu (po wykupieniu biletu) - PKWiU 93.29.10.0 - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.

Ad. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wypożyczenie piłek do siatkówki, koszykówki oraz piłki nożnej (PKWiU - 77.21.10.0) - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 179 mieszczą się – „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” (PKWiU 93.11.10.0), natomiast pod pozycją 186 wymieniono – bez względu na symbol PKWiU – „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

W załączniku nr 3 do ustawy nie zostały jednak wymienione usługi o symbolach: PKWiU 68.20.12.0. „Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi” , PKWiU 93.29.10.0 – „pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane” ani też usługi o symbolu PKWiU 77.21.10.0 „wypożyczenie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego”.


W tym miejscu wskazać należy, że z wyjaśnień do PKWiU (http://www.stat.gov.pl/Klasyfikacje) wynika, iż grupowanie 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” obejmuje:


  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.


Grupowanie to nie obejmuje:


  • usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,
  • usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,
  • wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,
  • usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0,
  • usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0,
  • usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.


Wskazać następnie należy, iż w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na symbol PKWiU). Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął obniżoną stawką podatku. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) „wstęp” to „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Ponadto, w celu dalszej analizy tego pojęcia, warto powołać obowiązujące od 1 lipca 2011 r. rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, które w art. 32 ust. 1 wskazuje, że usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.


W art. 32 ust. 2 ww. rozporządzenia wskazano natomiast, że ust. 1 ma zastosowanie w szczególności do:


  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.


W myśl art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia, ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Z ww. przepisów rozporządzenia wynika, że świadczenie usług wstępu, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, obejmuje prawo wstępu na spektakle, występy cyrkowe, koncerty, wystawy, mecze, zawody, konferencje, seminaria.

Jak wynika z powyższego, „wstęp” należy rozumieć jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych w danym pomieszczeniu urządzeń czy sprzętów. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica, co do zasady, za uczestniczenie w imprezie sportowej poprzez oglądanie (uczestnictwo bierne).

Zatem „usług w zakresie wstępu”, o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, nie można utożsamiać z pojęciem „karnetu” czy „biletu wstępu”, uprawniającym do korzystania z dostępnych urządzeń czy sprzętów (uczestnictwo czynne). Wstęp na przykładowe zajęcia sportowo-rekreacyjne nie uprawnia korzystającego (klienta) do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce np. w przypadku nabycia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne korzystanie z oferowanych usług.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, iż Spółka na podstawie umowy zawartej z Gminą od dnia 1 października 2012 r. jest dzierżawcą gruntu wraz z posadowioną na nim halą sportową. W ramach prowadzonej działalności, Spółka świadczy między innymi usługi polegające na wynajmie obiektów sportowych (hali sportowej) na zasadzie wykupienia wstępu (karnet, bilet) lub umowy najmu przez osoby fizyczne, podmioty gospodarcze dla swoich pracowników w celu korzystania z obiektu. Spółka świadczy również usługi wynajmu dla klubów sportowych, szkół, przedszkoli, czy też usługi „udostępniania wspinaczki” na zasadzie wykupienia wstępu na ściankę wspinaczkową. Wymienione usługi Spółka zaklasyfikowała w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”. Spółka świadczy również usługi najmu pomieszczeń dla podmiotów gospodarczych na cele ich działalności (PKWiU 68.20.12.0) jak również usługi udostępniania urządzeń do gier typu: „air hokej”, bilard, trampolina stół do bilardu - po wykupieniu biletu (PKWiU 93.29.10.0) oraz usługi wypożyczania piłek do siatkówki, koszykówki oraz piłki nożnej (PKWiU 77.21.10.0).

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro jak Wnioskodawca wskazał we wniosku świadczone usługi (tj. wynajem hali sportowej, na zasadzie wykupienia wstępu (karnet, bilet), najem przez osoby fizyczne lub podmioty gospodarcze dla swoich pracowników w celu korzystania z obiektu; najem dla klubów sportowych, szkół, przedszkoli; udostępnianie ścianki wspinaczkowej) mieszczą się grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, to pod warunkiem, że podana klasyfikacja jest prawidłowa, usługi te opodatkowane są podatkiem VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Odnosząc się z kolei do usług: najmu pomieszczeń dla podmiotów gospodarczych na cele ich działalności, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 68.20.12.0 jako „Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny”,

  • udostępniania urządzeń do gier typu: „air hokej”, bilard, trampolina stół do bilardu - sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 93.29.19.0 jako „Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane”; wypożyczania piłek do siatkówki, koszykówki oraz piłki nożnej - sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 77.21.10.0 jako „Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego”, przy założeniu, że podane klasyfikacje są prawidłowe, skoro usługi te nie są wymienione wśród usług korzystających z preferencji stawki - podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj