Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-455a/13/JK
z 10 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2013 r. (wpływ 18 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2013 r. (wpływ 29 listopada 2013 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania obrotu wyrobami węglowymi przez pośredniczący podmiot węglowy za pomocą dokumentu dostawy wyrobów węglowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 września 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania obrotu wyrobami węglowymi przez pośredniczący podmiot węglowy za pomocą dokumentu dostawy wyrobów węglowych.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka – pośredniczący podmiot węglowy – sprzedaje importowany węgiel energetyczny, klasyfikowany do kodu CN 2701, innym pośredniczącym podmiotom węglowym (PPW) oraz podmiotom, o których mowa w art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu sprzed nowelizacji przepisów wskazanej ustawy, wchodzących w życie z dniem 20 września 2013 r. (dalej zwanej „ustawą”). Sprzedaż węgla odbywa się m.in. w formule handlowej FCA Incoterms 2010, zgodnie z którą wydanie towaru i przejście ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru na kupującego następuje w momencie załadunku towaru przez przewoźnika. Z tą chwilą towar uznaje się za dostarczony. Nabywca udzielił swoim przeładowcom oraz przewoźnikom w transporcie kolejowym lub samochodowym, stosownych pełnomocnictw, na mocy których przeładowcy i/lub przewoźnicy posiadają uprawnienie do potwierdzania dokonania odbioru węgla w miejscu ich odbioru, tj. na kolejowej stacji nadania lub magazynie sprzedającego Wnioskodawcy – przy czym miejsce odbioru węgla jest równocześnie miejscem wydania tego węgla zgodnie z regułą FCA. Pełnomocnictwa udzielane są na czas nieokreślony lub w celu dokonania poszczególnych odbiorów. W przypadku bezpośredniej sprzedaży węgla (tj. sprzedaży, w której przemieszczenie węgla odbywa się od sprzedającego do kupującego) innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, Spółka wystawia 4 egzemplarze dokumentu dostawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku przemieszczania sprzedanego węgla w formule FCA, będącej sprzedażą, określoną w art. 31a ust 1 pkt 1 ustawy, bezpośrednio od Wnioskodawcy do innego PPW lub podmiotu, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy – potwierdzenie odbioru węgla przez PPW albo podmiot korzystający ze zwolnienia może być dokonane na dokumencie dostawy wystawionym przez Wnioskodawcę – na podstawie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu praz środków skażających alkohol etylowy – przez umocowanego przez Nabywcę przewoźnika transportującego na zlecenie kupującego PPW lub podmiot, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, wyroby węglowe...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez PPW w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do PPW lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Jednocześnie, w myśl § 2 ust. 6a pkt 2 cyt. rozporządzenia, po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych przez PPW albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, dokument dostawy jest niezwłocznie zwracany wystawcy. Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia. W punkcie 14 dokumentu dostawy potwierdzany jest odbiór wyrobów węglowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży węgla na rzecz innego PPW lub podmiotu, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, w na warunkach FCA Incoterms 2010, potwierdzenie odbioru węgla, w miejscu ich odbioru, tj. na kolejowej stacji nadania lub magazynie Wnioskodawcy na dokumencie dostawy, przez przewoźnika umocowanego przez Nabywcę do potwierdzania odbioru węgla jest prawidłowe i dopuszczalne, ponieważ nie jest wyłączone przez żaden przepis prawa. Prawidłowość przedstawionego powyżej stanowiska potwierdza również wzór dokumentu dostawy. Dopuszcza się bowiem możliwość potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych w punkcie 14 dokumentu dostawy przez, „osobę reprezentującą podmiot odbierający”, a takim podmiotem bez wątpienia jest umocowany przez Nabywcę przewoźnik.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ze wskazanej regulacji wynika, iż osoba zainteresowana, to osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Zatem z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego (por. B. Brzeziński, M. Kalinowski, A. Olesińska, M. Masternak, J. Orłowski, Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Toruń 2007, s. 78). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi. W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.


Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:


  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.


Ponadto, w myśl ust. 2 cytowanego artykułu zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:


  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, ze zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, ze zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, jest: pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a; posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b; dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Stosownie do art. 31a ust. 7 ustawy, dokument dostawy powinien być przechowywany do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokument dostawy został potwierdzony przez odbiorcę.

Wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych oraz zasady jego stosowania zawarto w treści przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 196), zwanym dalej rozporządzeniem. Instrukcję wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych – załącznik 1a – zawarto w jego treści.

Zgodnie z opisem zawartym w punkcie 14 dokumentu dostawy wyrobów węglowych, w punkcie tym podmiot odbierający/dostarczający lub osoba reprezentująca podmiot obierający/ dostarczający, potwierdza odbiór/dostarczenie do odbiorcy poza terytorium kraju wyrobów wymienionych w polu 15 dokumentu dostawy, oraz ich przeznaczenie, poprzez wskazanie daty i złożenie podpisu odbioru.

Zgodnie z treścią § 2 w ust. 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku: przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.


W myśl § 2 ust. 6a cyt. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:


  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy;
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.


Z opisu wniosku wynika, iż Wnioskodawca, jako pośredniczący podmiot węglowy, zajmuje się sprzedażą węgla klasyfikowanego do pozycji CN 2701. Odbiór przedmiotowych wyrobów potwierdza - w polu 14 dokumentu dostawy - działający na podstawie udzielonych pełnomocnictw przewoźnik umocowany przez Nabywcę do potwierdzania odbioru węgla.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tutejszego organu, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki. Odnosząc się do kwestii obowiązku uzyskania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych wskazać należy, iż w świetle wymienionych przepisów podmiot korzystający ze zwolnienia od akcyzy może odebrać nabyte wyroby węglowe od pośredniczącego podmiotu węglowego osobiście lub za pośrednictwem osoby, która go reprezentuje. Podpis podmiotu nabywającego wyroby węglowe, lub jego pełnomocnika, potwierdzający ich odbiór stanowi jednocześnie potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych określonego w dokumencie dostawy. Zgodnie z treścią załącznika nr 1a do ww. rozporządzenia, który określa wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych, podpis ze wskazaniem daty odbioru składa się w polu 14 tego dokumentu.

Wskazać przy tym należy, że kwestie reprezentacji regulują w szczególności przepisy Kodeksu cywilnego, a ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie zawiera w tym zakresie odrębnych regulacji.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj