Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1105/13/PC
z 26 listopada 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania nagrody finansowej z tytułu zwycięstwa w konkursie na najładniejszą elewację budynku - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania nagrody finansowej z tytułu zwycięstwa w konkursie na najładniejszą elewację budynku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wspólnota Mieszkaniowa funkcjonująca w oparciu o przepisy ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, otrzymała nagrodę pieniężną przyznaną przez Prezydenta Miasta za zajęcie 1 miejsca w konkursie „...”, którą przeznaczono na dalsze remonty.
Wnioskodawca informuje, iż w skład Wspólnoty Mieszkaniowej wchodzi 30 lokali mieszkalnych – w budynku nie ma lokali użytkowych. Nagroda przeznaczona została na dalsze remonty dotyczące części wspólnej nieruchomości.
Przeprowadzona inwestycja, dotyczyła docieplenia i remontu elewacji budynku, stanowiącej część wspólną nieruchomości, zaliczaną do zasobów mieszkaniowych.
Wspólnota Mieszkaniowa zapłaciła podatek dochodowy w wysokości 19% otrzymanej nagrody pieniężnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy prawidłowym było stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, która uznała, że nie zostały spełnione jednocześnie dwa warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dochód nie został pozyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi) uprawniające ją do zwolnienia z opodatkowania dochodu pozyskanego w formie nagrody i zapłaciła podatek dochodowy w wysokości 19%?
Zdaniem Wnioskodawcy, po przeanalizowaniu przepisów i zapoznaniu się ze stanowiskiem przedstawiciela KIP Wnioskodawca uznał za słuszne odprowadzenie podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 19% otrzymanej nagrody ponieważ dochód został pozyskany z innego źródła niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm., określanej w dalszej części skrótem „updop”), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem jest z zastrzeżeniem art. 10 i 11 (które w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania) nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:
- dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
- dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Updop nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”, dlatego też należy sięgnąć do wykładni językowej powyższych pojęć.
Przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
W odniesieniu do drugiego z ww. pojęć wskazać należy, iż z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „gospodarka” oraz pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.
Związane z wyżej wymienionymi zasobami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu updop (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 updop). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota otrzymała nagrodę pieniężną przyznaną przez Prezydenta Miasta za zajęcie 1 miejsca w konkursie „...”, którą przeznaczono na dalsze remonty części wspólnej nieruchomości. W skład Wspólnoty Mieszkaniowej wchodzi 30 lokali mieszkalnych – w budynku nie ma lokali użytkowych.
Na mocy art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Wobec powyższego, przedmiotowa nagroda jako związana z gospodarką zasobami mieszkaniowymi Wspólnoty, stanowi przychód z tej gospodarki. W konsekwencji, dochód uzyskany z tego tytułu mieści się w pojęciu dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane ze źródła, jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi, mogą być wolne od podatku, o ile zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Pod pojęciem „utrzymania” zasobów należy przy tym rozumieć zachowanie ich w stanie należytym, niezmienionym, niepogorszonym.
Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, dochód Wspólnoty z tytułu nagrody za zajęcie 1 miejsca w konkursie „...”, który został przeznaczony i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (docieplenie i remontu elewacji budynku), podlega zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.