Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-781/13/JP
z 7 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 08 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odliczenia od dochodu podatnika darowizny pieniężnej na cele kultu religijnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odliczenia od dochodu podatnika darowizny pieniężnej na cele kultu religijnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonać darowizny, za pomocą rachunku bankowego na konto parafii rzymskokatolickiej, w której Wnioskodawca pełni posługę duszpasterską oraz mieszka. Darowizna ta ma być przeznaczona na cele kultu religijnego w wysokości kwoty nie przekraczającej 6% dochodu Wnioskodawcy uzyskanego ze stosunku pracy.

Wnioskodawca jest księdzem rzymskokatolickim, członkiem Zgromadzenia Księży (…). W ramach stosunku pracy Wnioskodawca jest zatrudniony jako katecheta w państwowym liceum i w związku z tym zatrudnieniem otrzymuje informację PIT-11 oraz dokonuje rozliczenia podatkowego PIT-37 na zasadach ogólnych. Zgodnie z regułą Zgromadzenia, do którego Wnioskodawca należy, całość uzyskanych ze stosunku pracy dochodów jest zobowiązany przekazać na potrzeby swojego Zgromadzenia. Wnioskodawca zamierza przekazać swojej parafii część swojego wynagrodzenia przelewem na rachunek bankowy jako darowiznę na cele kultu religijnego, w szczególności na remont kościoła parafialnego. Owa część środków, jaką Wnioskodawca zamierza przekazać w ramach darowizny, nie przekroczy 6% jego dochodów oraz nie będzie w żaden sposób przeznaczona na koszty związane z mieszkaniem, utrzymaniem czy innymi potrzebami Wnioskodawcy, które są finansowane przez Zgromadzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia od dochodu, w zeznaniu rocznym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych płaconego na zasadach ogólnych, kwoty darowizny na cele kultu religijnego, dokonanej przez Wnioskodawcę za pomocą rachunku bankowego, o ile nie przekracza ona 6% jego dochodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, o ile dokona on przekazu przelewem części środków ze swojego wynagrodzenia ze stosunku pracy jako katechety (nie przekraczającej 6% jego dochodów rocznie) na konto parafii, w której aktualnie mieszka i pełni posługę duszpasterską, jako darowizny na cele kultu religijnego, będzie miał prawo do odliczenia ich jako takiej darowizny, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ustawa ta nie stawia jakichkolwiek ograniczeń co do osoby przekazującej darowiznę, przy założeniu, że środki te nie zostaną wykorzystane przez Zgromadzenie na pokrycie kosztów mieszkania, utrzymania i realizacji innych potrzeb Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust.6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele kultu religijnego, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Stosownie do postanowień art. 26 ust. 5 ww. ustawy, łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6% dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

  1. osób fizycznych,
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Z kolei na podstawie art. 26 ust. 6b cyt. ustawy, podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 9 oraz wynikającego z odrębnych ustaw są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres.

W myśl przepisów art. 26 ust. 7 pkt 1 powołanej ustawy, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie - dowodu wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy – w przypadku darowizny pieniężnej.

Z treści ww. przepisów wynika, że warunkiem koniecznym do skorzystania z odliczenia darowizny pieniężnej na cele kultu religijnego jest to, aby jej wysokość udokumentowana była dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, z zaznaczeniem wskazanego wyżej celu tej darowizny.

Ponadto na podkreślenie zasługuje wskazanie, że wymienione powyżej przepisy art. 26 z wyjątkiem określonym w ust. 5 omawianego artykułu, nie ograniczają podmiotów, na rzecz których dokonane darowizny na cele kultu religijnego podlegają odliczeniu od dochodu darczyńcy, jak również nie ograniczają osób fizycznych, które te darowizny przekazują. Istotny w tym przepisie jest cel kultu religijnego.

Darowizny na cele kultu religijnego, to środki zadysponowane w szczególności na: budowę kościoła, remont kościoła, wyposażenie kościoła, zakup przedmiotów liturgicznych. Z kolei adresatami tych darowizn mogą być m. in. kościoły, związki religijne czy kościelne osoby prawne (zakony, parafie itd.)

Jak wynika z treści złożonego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego Wnioskodawca zamierza dokonać odliczenia od swojego dochodu darowizny na cele kultu religijnego. Wnioskodawca jest katechetą zatrudnionym w państwowym liceum na podstawie stosunku pracy i z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie, które podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Jest księdzem i pełni posługę duszpasterską w parafii rzymskokatolickiej, w której także mieszka. Parafia ta zapewnia Wnioskodawcy utrzymanie oraz finansuje inne jego potrzeby. Darowizna na cele kultu religijnego ma być przekazana na rzecz tej parafii ze środków uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytułu stosunku pracy. Kwota darowizny nie przekroczy wielkości 6% dochodu Wnioskodawcy uzyskanego z tej pracy.

Odnosząc powyżej przedstawione elementy zdarzenia przyszłego do zaprezentowanych wcześniej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy zauważyć, że skoro Wnioskodawca – co jednoznacznie wynika z wniosku – zamierza dokonać darowizny na cele kultu religijnego, to przysługuje mu prawo odliczenia, o którym mowa w analizowanym przepisie art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla skorzystania z tego odliczenia bez znaczenia pozostaje to, że Wnioskodawca mieszka w parafii, na rzecz której dokona darowizny. Przywołane przepisy jednoznacznie wskazują bowiem, na rzecz jakich podmiotów przekazane darowizny nie podlegają odliczeniu. Z treści złożonego wniosku nie wynika, iżby Wnioskodawca przekazywał darowizny na rzecz tych właśnie podmiotów.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj