Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-701/13/KJ
z 14 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 31 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 30 października 2013 r. (data wpływu 5 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług edukacyjnych oraz egzaminów czeladniczych i mistrzowskich – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług edukacyjnych oraz egzaminów czeladniczych i mistrzowskich.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 października 2013 r. (data wpływu 5 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 października 2013 r. znak: IBPP1/443-701/13/KJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako osoba fizyczna Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług szkoleniowych. We wpisie do ewidencji posiada wpis w zakresie PKD 85.59B (pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane). Dysponuje również wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wykonuje usługi edukacyjne realizując spotkania przygotowawczo-konsultacyjne oraz przeprowadza egzaminy czeladnicze i mistrzowskie dla podmiotu będącego Beneficjentem środków unijnych. Podmiot ten ma podpisaną umowę na realizacje projektu pt. „…”. Projekt ten realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest 85 % finansowany ze środków europejskiego a w 15 % z budżetu krajowego.

W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

  1. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług od 31 sierpnia 2007 r. w związku z rezygnacją ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych zgodnie z art. 82 ust. 1, ust. 3, ust. 3a i ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Usługi edukacyjne oraz egzaminy, o których mowa we wniosku, nie są zgodne z tym wpisem, ale wchodzą w zakres umowy konsorcjum z I. i Wnioskodawca wystawia faktury w imieniu konsorcjum jako jego lider. Usługa ta jest finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w proporcji 85% budżet UE, 15% budżet Państwa. Beneficjentem projektu jest Sp. z o.o., Wnioskodawca jest, wyłonionym zgodnie z zasadą konkurencyjności, podwykonawcą.
  3. Zarówno spotkania przygotowawczo-konsultacyjne jak i egzaminy czeladnicze i mistrzowskie realizowane w ramach Poddziałania 9.6.1 Upowszechnienie kształcenia osób dorosłych w formach szkolnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowane w całości ze środków publicznych, mają charakter podnoszenia kwalifikacji i zgodnie z interpretacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (pismo z dnia 4 kwietnia 2012 r. o sygnaturze ...) wszystkie ww. formy szkoleń są w rozumieniu Wnioskodawcy zgodne ze wskazanymi wyjaśnieniami. Usługa ta jest finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w proporcji 85% budżet UE, 15% budżet Państwa. Beneficjentem projektu jest Sp. z o.o. Wnioskodawca jest wykonawcą wyłonionym zgodnie z zasadą konkurencyjności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, może on korzystać w zakresie przedmiotowych usług ze zwolnienia od podatku, gdyż jest jednostką objętą system oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, czynny zarejestrowany podatnik VAT, jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług szkoleniowych. We wpisie do ewidencji posiada wpis w zakresie PKD 85.59B (pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane). Dysponuje również wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wnioskodawca uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych zgodnie z art. 82 ust. 1, ust. 3, ust. 3a i ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wykonuje usługi edukacyjne realizując spotkania przygotowawczo-konsultacyjne oraz przeprowadza egzaminy czeladnicze i mistrzowskie dla podmiotu będącego Beneficjentem środków unijnych. Usługi edukacyjne oraz egzaminy, o których mowa we wniosku, nie są jednak zgodne z tym wpisem.

Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje:

1.przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

2.szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
  4. artystyczne;

3.placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

3a.placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

3b.placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

4.poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

5.młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6.(uchylony)

7.placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

8.(uchylony)

9.zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;

10.biblioteki pedagogiczne;

11.kolegia pracowników służb społecznych.

Na podstawie art. 1 pkt 8 ustawy o systemie oświaty, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl. art. 82 ust. 3 ww. ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art.. 83 ust. 3a ww. ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.
  7. (uchylony)

Zgodnie z art. 82 ust. 5 ww. ustawy, osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty jednak, jak sam wskazał, usługi edukacyjne oraz egzaminy, o których mowa we wniosku, nie są zgodne z tym wpisem, czyli usług tych nie wykonuje jako jednostka objęta systemem oświaty.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że skoro usługi edukacyjne oraz egzaminy czeladnicze i mistrzowskie nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, tj. nie są one zgodne z uzyskanym wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, to nie korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto z opisu sprawy nie wynika, aby Wnioskodawca był uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy też jednostką badawczo – rozwojową, zatem nie znajdzie tu zastosowanie także zwolnienie określone w lit. b art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, może on korzystać w zakresie przedmiotowych usług ze zwolnienia od podatku, gdyż jest jednostką objętą system oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) w obszarze zakreślonym przez Wnioskodawcę w treści wniosku. Ponieważ Wnioskodawca jako przepisy prawa podatkowego mające być przedmiotem interpretacji indywidualnej (poz. 61 wniosku ORD-IN) wskazał wyłącznie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także w stanowisku własnym odniósł się tylko i wyłącznie do ww. artykułu zatem niniejsza interpretacja nie dotyczy ewentualnego zwolnienia od podatku na podstawie innych przepisów ustawy o VAT lub rozporządzeń wykonawczych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj